Julmaa menoa tutun perheessä
En ollut aterialla mukana mutta ruokailusyvennyksestä kuulin. Lapsi: taas pekonia ja kaalia, miksei meillä ole koskaan oikeaa ruokaa. Aiti: tämä on oikea ruoka, emme tahdo lihoa ja saada hiilihydraatteja. Lapsi; saanko vain juoda lasin maitoa? Äiti: ota lasi vettä, vain vauvat juovat maitoa. Yläkertaan siitä valittamasta
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on aloituksen tarkoitus. Vai ei ole kaali oikeaa ruokaa?
Kaali on super ruokaa ravintoarvoltaan, ehkäisee monia vakavia sairauksia, ylläpitää ruuansulatustoimintaa, lujittaa luita jne. Eikä tähän aikaan vuodesta ole edes halpaa, vaan maksaa useamman euron kilo, jos sitä vertaa perunaan, porkkanaan jne.
Pekonista voi olla montaa mieltä, koska se on kovaa rasvaa, mutta ihan ok. jos sitä käyttää harvoin.
Ja kait jokainen vastuullinen vanhempi ei anna lapselle maitoa, jos on ruoka-aika, vaan ensiksi on syötävä, eikä täytettävä vatsaansa maidolla, joka vie ruokahalun.
Tutustu ap. kaalin ravinto-arvoihin, se pesee mennen tullen monen kotiruuan raaka-aineet
https://www.terve.fi/artikkelit/syo-enemman-kaalia-kaali-yllattaa-ravin…
Hienosti sulta meni keskustelun pointti ohi. Kyse ei ole nyt ruokavalion yksittäisen ainesosan, kaalin ravintoarvoista, vaan koko ruokavaliosta ja nimenomaan ketoruokavaliosta, jota koko perhe aloituksesta päätellen noudattaa. Ketoruokavaliota ei suositella lapsille. Ihan yksiselitteisesti näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen kaalilaatikon, jossa on kaalta ja naudanlihaa. Mikä tässä on niin kamalaa?
Tuo kaalta on ainakin kamalaa. Siis KAALTA, voi jessus sentään tämän palstan suomen kielen taso. Mene kouluun!
En mene. Arkikielessä näin puhutaan täällä. Mutta itse asiaan. Mikä siinä on kamalaa?
Niin kouluttamattomat puhuvat juuri noin. Siitä puhetavasta sen tunnistaa, ettei ole koulua paljon käyty. Ei tuollaisen ihmisen kanssa viitsi puhua ruokavaliostakaan, kun tietää jo valmiiksi, että ne mielipiteet ovat samaa tasoa, pelkkää änkyräistä umpimieltä.
Väärin meni. Koulutuksen lisäksi minulla on hyvät käytöstavat. Samaa ei voi sanoa sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen kaalilaatikon, jossa on kaalta ja naudanlihaa. Mikä tässä on niin kamalaa?
Tuo kaalta on ainakin kamalaa. Siis KAALTA, voi jessus sentään tämän palstan suomen kielen taso. Mene kouluun!
En mene. Arkikielessä näin puhutaan täällä. Mutta itse asiaan. Mikä siinä on kamalaa?
Niin kouluttamattomat puhuvat juuri noin. Siitä puhetavasta sen tunnistaa, ettei ole koulua paljon käyty. Ei tuollaisen ihmisen kanssa viitsi puhua ruokavaliostakaan, kun tietää jo valmiiksi, että ne mielipiteet ovat samaa tasoa, pelkkää änkyräistä umpimieltä.
Kannattaa siinä tapauksessa valita ystävät ja keskustelupalstat oman arvoistensa seurasta, eikä tunkea rahvaan pariin, jotka eivät edes osaa kirjoittaa, jotta ymmärtäisit, mistä nyt käydään keskustelua eli kaalista ja pekonista.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia saa pitää ketodieetillä. Lasun paikka.
Saahan, keto on kaikista dieteistä terveellisin, ihminen ei tarvitse hiilareita edes lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on aloituksen tarkoitus. Vai ei ole kaali oikeaa ruokaa?
Kaali on super ruokaa ravintoarvoltaan, ehkäisee monia vakavia sairauksia, ylläpitää ruuansulatustoimintaa, lujittaa luita jne. Eikä tähän aikaan vuodesta ole edes halpaa, vaan maksaa useamman euron kilo, jos sitä vertaa perunaan, porkkanaan jne.
Pekonista voi olla montaa mieltä, koska se on kovaa rasvaa, mutta ihan ok. jos sitä käyttää harvoin.
Ja kait jokainen vastuullinen vanhempi ei anna lapselle maitoa, jos on ruoka-aika, vaan ensiksi on syötävä, eikä täytettävä vatsaansa maidolla, joka vie ruokahalun.
Tutustu ap. kaalin ravinto-arvoihin, se pesee mennen tullen monen kotiruuan raaka-aineet
https://www.terve.fi/artikkelit/syo-enemman-kaalia-kaali-yllattaa-ravin…
Hienosti sulta meni keskustelun pointti ohi. Kyse ei ole nyt
Luulen, ap. harkintakyvyn hiukan pettäneen, jos hän tekee olettamuksen perheen ruokailutottumuksista, lapsen sanomisen perusteella
"Lapsi: taas pekonia ja kaalia, miksei meillä ole koskaan oikeaa ruokaa"
Tai ainakaan siitä ei voi vielä tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Olen koulun keittiössä töissä ja kuulen tuota päivittäin, miksi ei koskaan oikeaa ruokaa, vaikka on 5vk kiertävät ruokalistat. Miksi ei koskaan uunimakkaraa, lihapullia tai pizzaan, vaikka ne kuuluvat kiertävästi ruokalistalle säännöllisesti.
Minusta se kuuluu lapsen kehitykseen, kokeilla rajojaan ja kyseenalaistaa vanhemmat/aikuiset. Ei sen kummempaa, kun se tarjottu ruoka kuitenkin maistuu.
Hän oli tutun perheessä, ilmeisen hyvä tuttu koska istuskeli ruoka-ajankin. Eli siis todennäköisesti tietää perheen ideologian. Ja häntäkin varmaan yritetty käännyttää, ties vaikka tuo " emme tahdo.lihoa" olisi piikittelyä sohvalla istujalle.
"Luulen, ap. harkintakyvyn hiukan pettäneen, jos hän tekee olettamuksen perheen ruokailutottumuksista, lapsen sanomisen perusteella"
Itse kuitenkin teet sujuvasti arvioita ja olettamuksia yksipuolisesti lapsen kommenttien perusteella? Mihin unohdit tarinan äidin vastauksen lihomisesta ja hiilihydraateista, maidosta ja yläkertaan menemisestä?
Tämä on kuitenkin keskustelupalsta, eikä täydellisen äidinkielen esseen kirjoitus. Ja tärkeintä on tulla ymmärretyksi ja tuoda mielenkiintoa ja sisältöä keskusteluun, eikä suinkaan kielioppi tai oikeinkirjoitus.
Jos sinä et viitsi keskustella, miksi sitten änkeät tänne. Tunnistatko itsesi.
https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisis…