Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko siis työkyvyttömyyseläke/sairaseläke on?

Vierailija
24.03.2024 |

Tarvitsisin nyt ihan oikeita suuntaa antavia euromääriä. En ymmärrä noista laskureista ja asioista mitään.

Eli tilanne on että olen parikymppinen ja sairastuin pahasti ja muutaman vuoden sisällä on suuri todennäköisyys joutua työkyvyttömyyseläkkeelle, kuten tähän sairauteen kuuluu. Työuraa ei ole kovin paljon takana ja lähinnä pätkää ja osa-aikaista, eli eläkettä ei ole kertynyt kovin paljoa.

Miten tämä määräytyminen siis tulee? Joudunko elämään loppuelämän ihan minimieläkkeellä hakien lisäksi toimeentulotukea vai miten? Lääkekustannukset suuria, joten tuo minimieläke ei riitä millään. En myöskään haluaisi elää toimeentulotuella, koska silloin en saa ikinä säästää mihinkään, saada rahaa esimerksi lahjaksi tai asua kenenkään kanssa. Kuulostaa aika dystopiselta ja yksinäiseltä tulevaisuudelta sairauden lisäksi.

Mulla on myös terveysvakuutus, mutta siellä ei ole mitään mainintaa eläkkeestä tai pysyvästi sairastumisesta.

Ja joo, kaipaisin oikeita vastauksia. Ei ole ketään jolta kysyä ja googlettamalla tulee niin epäselviä riippuu tilanteesta -vastauksia.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain aiemmin työkyvyttömyyseläkettä 1300e, takuueläkettä kelasta 80e ja eläkkeensaajan asumistukea 30e. Vuokra 430e. Eli ihan hyvin tulee toimeen. Kannattaa kaikki tuet hakea mitä voi saada. En tiedä voiko toimeentulotukea saada jos pieni eläke.

Mä en tule tolla toimeen. Alkuvuodesta menee jo nyt lääkkeisiin se kolme neljä sataa kuukaudessa, katon täyttymisen jälkeen parisataa. Ja tulee kasvamaan vaan. Ja pitäisi vielä ostaa kaiken maailman apuvälineetkin jossain vaiheessa. Nyt on halpa vuokra, mutta sitten kun joudun pyörätuoliin joudun muuttamaan. En haluaisi joutua toimeentulotuelle, ei ole mitään ihmisarvoa sen jälkeen. Tuntemattomat ihmiset katsovat tarkasti mitä ostat, ja rankaistaan jos vähäänkään säästät, et saa asua ikinä kenenkään kanssa jne. Ymmärrän toki että lyhyen aikaan tämä on ok, mutta mä joudun olemaan loppuelämäni...

Vierailija
22/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuohon kukaan osaa sanoa tarkkaa vastausta. Jos olet ollut työssä, niin kirjaudu työeläkeyhtiösi sivuille ja katso sieltä. 

No kun ei siellä ole hirveästi mitään tässä vaiheessa uraa :D

Otitko huomioon tulevan ajan eläkekertymän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeesi lasketaan viimeisen viiden vuoden palkkatuloista. Mukaan tulee myös ansiosidonnaiset ja sairaspäivärahat. Ne kun lasket yhteen. Jaat viidellä ja siitä otat noin puolet niin se on eläkkeesi. Näin karkeasti laskettuna. 5.eläke tai kuntoutustukivuoden jälkeen tulee kertakorotus jonka korotusprosentti määräytyy eläkkeelle jäänti ikäsi mukaan. 

Tuleeko myös Kelan päivärahat joita olen saanut soviteltuna? Ei ole tullut ansionsidonnaista kun en ollut ilmottautunut kassaan... Mutta siis missä lukee tästä viiden vuoden palkkatuloista, en löydä? Kaikkialla puhutaan vaan kertyneestä eläkkeestä, jota ei ole kovin paljon.

En muista mistä se 5 vuotta on mielessäni, omista papereistani kai aikoinaan. En minäkään ole muuta kuin pari vuotta tehnyt pienipalkaisia hommia ( 10e tunti) ollut sairaspäivärahalla ja ansarilla. Tästä on jo yli 10 vuotta kun jäin eläkkeelle. Silti työeläkekertymä oli yli 850e ja kansaneläkkeet päälle. Sen jälkeen tuli vielä korotukset. Nykyisin eläkkeeni on päälle 1500e brutto.

Vierailija
24/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän me osata sanoa mistä sulle lasketaan esim. se tulevan ajan ennuste. Mutta sittenhän sä näet, kun kuntoutustukipätkiä on edessä varmaan ensin.

T. Takuueläkeläinen jolle ei laskettu mitään tulevaa aikaa

Siis sitä mä kysyn, KUINKA se lasketaan, kun en ymmärrä. Ja joo, tämä sairaus vaikuttaa myös aivoihin ja kognitiivisiin kykyihin, että sori vaan, en valinnut tätä. Niin työkyvyttömyseläke on siis nyt sama summa mitä kuntoutustuki on vai?

Vierailija
25/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen eläkettä ollut tulotaso vaikuttaa paljon. Silloin kun itse jäin eläkkeelle, laskettiin edellisten 5 vuoden tuloista keskiarvo vuosituloille. Tämän keskiarvon perusteella arvioitiin paljonko ehtisin kerryttämään eläkettä jos olisin töissä eläkeikään asti. 

Eläke maksetaan sen mukaan mitä sinun oletetaan tienaavan jos olisit töissä eläkeikään asti. Siksi juuri ennen eläkkeelle jäämistä kannattaa tehdä töitä niin paljon kuin pystyy.

Jos jatkat töiden tekemistä eläkkeellä, kerryttää se vanhuuseläkettäsi. (Moni tekee osa-aikatyötä tk-eläkkeen rinnalla sen verran kuin pystyy) Sitten kun jäät vanhuuseläkkeelle, lisätään eläkkeen aikana kertynyt eläkekertymä työkyvyttömyyseläkkeen määrään. Jos et tee töitä eläkkeellä ollessasi, on vanhuuseläke saman suuruinen kuin tk-eläke.

Vierailija
26/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

14vuotta olen ollut työkyvytön. Ei eläkettä. Ei päivääkään töissä tänä aikana. Hankala sinne on päästä, vaikka kuntoutuksessa todettu etenevä tilani. Lääkekatto ummessa jo heti tammikuussa koko vuodelle. Saan biologista lääkettä. Pistettävä. Eläke olis enemmän kuin työmarkkinatuki. En voi erota väkivaltaisesta suhteesta kun ei olisi vara lääkkeisiin.

Vierailija
27/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuohon kukaan osaa sanoa tarkkaa vastausta. Jos olet ollut työssä, niin kirjaudu työeläkeyhtiösi sivuille ja katso sieltä. 

Siis kuinka se otetaan huomioon? Ja miten? Joku puhui jostain viidestä vuodesta. Entä jos palkkatulot ja työjaksot ovat vaihdelleet paljon?

Vierailija
28/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa ne apuvälineet nyt pikkuhiljaa ja hankkiutua esteettömään kotiin eikä odottaa siihen asti kun voimat ei enää riitä. Ennakointia kun kerran tiedät suunnan.

Vierailija
29/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosittain kelalta tulee lappu maksetuista eläkkeistä. kansaneläkkeen määrä tammikuussa 775,7 euroa ja takuueläke 200,88 euroa. viime vuonna tuli kansaneläkettä 8792,04 euroa ja takuueläkettä 2276,88 euroa. ennakonpidätys kummastakin nolla euroa.

Vierailija
30/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen eläkettä ollut tulotaso vaikuttaa paljon. Silloin kun itse jäin eläkkeelle, laskettiin edellisten 5 vuoden tuloista keskiarvo vuosituloille. Tämän keskiarvon perusteella arvioitiin paljonko ehtisin kerryttämään eläkettä jos olisin töissä eläkeikään asti. 

Eläke maksetaan sen mukaan mitä sinun oletetaan tienaavan jos olisit töissä eläkeikään asti. Siksi juuri ennen eläkkeelle jäämistä kannattaa tehdä töitä niin paljon kuin pystyy.

Jos jatkat töiden tekemistä eläkkeellä, kerryttää se vanhuuseläkettäsi. (Moni tekee osa-aikatyötä tk-eläkkeen rinnalla sen verran kuin pystyy) Sitten kun jäät vanhuuseläkkeelle, lisätään eläkkeen aikana kertynyt eläkekertymä työkyvyttömyyseläkkeen määrään. Jos et tee töitä eläkkeellä ollessasi, on vanhuuseläke saman suuruinen kuin tk-eläke.

Okei, kiitos, tämä selvensi jo hieman. Mutta en siis ymmärrä vielä sitä, että miksi eri paikoissa hoetaan että kertynyt eläke + minimieläke, mutta keskusteluissa sanotaan tästä 5 vuoden keskiarvotulosta?

Vierailija
31/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ostaa ne apuvälineet nyt pikkuhiljaa ja hankkiutua esteettömään kotiin eikä odottaa siihen asti kun voimat ei enää riitä. Ennakointia kun kerran tiedät suunnan.

Hakemus uuteen asuntoon kaupungille on jo laitettu että jos tuurilla tulisi vastaan, mutta esteettömän kodin hakemukseen tarvitisisi lääkärintodistuksen että sen saisi. Ongelma vaan että olen nyt sairaspäivärahalla, niin hirveästi ei ole ylimääräistä rahaa nytkään. Sen verran saan että pärjään, mutta ei ole varaa monen satojen välineisiin. Aiemmat säästöt kuluivat valitettavasti yksityisiin lääkäreihin ja tutkimuksiin, kun julkisella lääkärit vain hokivat tutkimatta että tämä on psykosomaattista ja kieltäytyivät auttamasta.

Vierailija
32/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain aiemmin työkyvyttömyyseläkettä 1300e, takuueläkettä kelasta 80e ja eläkkeensaajan asumistukea 30e. Vuokra 430e. Eli ihan hyvin tulee toimeen. Kannattaa kaikki tuet hakea mitä voi saada. En tiedä voiko toimeentulotukea saada jos pieni eläke.

Mä en tule tolla toimeen. Alkuvuodesta menee jo nyt lääkkeisiin se kolme neljä sataa kuukaudessa, katon täyttymisen jälkeen parisataa. Ja tulee kasvamaan vaan. Ja pitäisi vielä ostaa kaiken maailman apuvälineetkin jossain vaiheessa. Nyt on halpa vuokra, mutta sitten kun joudun pyörätuoliin joudun muuttamaan. En haluaisi joutua toimeentulotuelle, ei ole mitään ihmisarvoa sen jälkeen. Tuntemattomat ihmiset katsovat tarkasti mitä ostat, ja rankaistaan jos vähäänkään säästät, et saa asua ikinä kenenkään kanssa jne. Ymmärrän toki että lyhyen aikaan tämä on ok, mutta mä joudun olemaan loppuelämäni...

On olemassa apuvälinelainaamo. Lisäksi voi hakea vammaistukea,jos siihen oikeutettu.

Mutta puhut muutaman vuoden sisällä? En tiedä yhtään mitä silloin on päätökset. (Siis mistä leikataan, leikataanko) etc. Toki turha stressata niitä, ei tee hyvää.

Vierailija
33/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata liikaa murehtia etukäteen. Tulevaisuutta ei pysty ennustamaan ja murehtimalla teet nykyhetkestä kurjaa itsellesi.

Itse sain parikymppisenä sellaisen ennusteen, että viimeistään viisikymppisenä istut pyörätuolissa ja olet käytännössä vuodepotilas.

Murehdin sitä tietenkin aluksi ihan hirveästi, mutta aloin sitten ajattelemaan, että pilaan sillä murehtimisella vain viimeiset hyvät vuoteni, eikä se edes vähennä tulevien vaikeuksien määrää. Tein päätöksen alkaa elämään niin täyttä elämää kuin vain pystyn. Murehtiminen jäi pikkuhiljaa pois sen päätöksen jälkeen.

Nyt olen viisikymppinen ja kävelen edelleen omilla jaloilla. Pystyn myös ajamaan ihan tavallisella pyörällä. Työkykyäkin on vielä jäljellä sen verran että pystyn tekemään puolikasta työpäivää. Osatyökyvyttömyyseläkkeellä olen olen ollut n. 10 vuotta.

Niitä apuvälineitä saa ilmaiseksi lainaan niin pitkäksi aikaa kuin tarvitset. Hoitotaholta saat tietoa mistä ja miten niitä saa.

Vierailija
34/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuinka se otetaan huomioon? Ja miten? Joku puhui jostain viidestä vuodesta. Entä jos palkkatulot ja työjaksot ovat vaihdelleet paljon?

Niistä 5 vuoden tuloista lasketaan keskiarvo. 

Keskiarvon mukaan lasketaan tulevan ajan kertymä.

Vierailija
35/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, kiitos, tämä selvensi jo hieman. Mutta en siis ymmärrä vielä sitä, että miksi eri paikoissa hoetaan että kertynyt eläke + minimieläke, mutta keskusteluissa sanotaan tästä 5 vuoden keskiarvotulosta?

Jos tk-eläke jää hyvin pieneksi, niin silloin siihen saa lisäksi kansaneläkettä tai takuueläkettä. Tällä varmistetaan että maksettava eläke on vähintään takuueläkkeen suuruinen.

Mutta jos eläke ei ole ihan minipieni, niin silloin saa vain työkyvyttömyyseläkkeen.

Muita tukia voi sitten saada jos niihin on oikeutettu.

Vierailija
36/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tule tolla toimeen. Alkuvuodesta menee jo nyt lääkkeisiin se kolme neljä sataa kuukaudessa, katon täyttymisen jälkeen parisataa. Ja tulee kasvamaan vaan. Ja pitäisi vielä ostaa kaiken maailman apuvälineetkin jossain vaiheessa. Nyt on halpa vuokra, mutta sitten kun joudun pyörätuoliin joudun muuttamaan. En haluaisi joutua toimeentulotuelle, ei ole mitään ihmisarvoa sen jälkeen. Tuntemattomat ihmiset katsovat tarkasti mitä ostat, ja rankaistaan jos vähäänkään säästät, et saa asua ikinä kenenkään kanssa jne. Ymmärrän toki että lyhyen aikaan tämä on ok, mutta mä joud

No se vaan että ei ole enää niitä hyviä vuosia jäljellä... Nyt päälle vuosi mennyt sairautta, josta puoli vuotta vain pahentunut ja en pysty kävelemään enää montaa sataa metriä pidempään. Vielä syksyllä pystyin kävelemään 10 km... Yksilöissä on eroja, ja valitettavasti mä sain sen tilastojen huonomman pään ennusteen. Muualla Euroopassa annetaan jo oikeasti auttavia lääkkeitä, mutta Suomessa ei vielä, täällä hoidetaan vain oireita ja odotetaan vuosia ennen kuin ne otetaan Käypä hoitoon. Valitettavasti eivät mua enää kerkeä auttamaan silloin ja nyt ei ole maksaa kymmeniä tuhansia siitä että menisin ulkomaille hoitoon. En siis murehdi tulevaa, vaan murehdin lähitulevaisuutta. Mä tuskin tulen olemaan enää yli 50-vuotiaana elossa ja jos olen, niin hengityskoneessa.

Vierailija
37/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tule tolla toimeen. Alkuvuodesta menee jo nyt lääkkeisiin se kolme neljä sataa kuukaudessa, katon täyttymisen jälkeen parisataa. Ja tulee kasvamaan vaan. Ja pitäisi vielä ostaa kaiken maailman apuvälineetkin jossain vaiheessa. Nyt on halpa vuokra, mutta sitten kun joudun pyörätuoliin joudun muuttamaan. En haluaisi joutua toimeentulotuelle, ei ole mitään ihmisarvoa sen jälkeen. Tuntemattomat ihmiset katsovat tarkasti mitä ostat, ja rankaistaan jos vähäänkään säästät, et saa asua ikinä kenenkään kanssa jne. Ymmärrän toki että lyhyen aikaan tämä on ok, mutta mä joud

Niin siis nyt on sairauspäivärahalla, kohta kuntoutustuella tai rahalla ja sitten sen jälkeen haetaan työkyvyttömyyseläkettä. Siksi muutama vuosi.

Vierailija
38/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et tule toimeen niin otat pikavippejä ja velkaannut, tai sitten vähennän kulutusta niin että tulet toimeen. Sellaista se on kaikilla muillakin.

Vierailija
39/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota edellisen 5 vuoden tarkastelua ei ole ollut olemassa enää 10-15 vuoteen. Siitä puhuvat täällä vain nuo seniilit, jotka ovat jääneet eläkkeelle ennen sitä.

Nykyään eläke lasketaan koko työuran aikana karttuneista eläketuloista.

Turha sinun on täällä arvuutella tulevan eläkkeesi suuruutta näillä mitään mistään ymmärtämättömillä, jotka horisevat omiaan mitä sattuvat muinaisista ajoista musitamaan.

Kai sinulla on pankkitunnukset. Kirjaudu niillä eläketurvakeskuksen sivulle, niin sieltä pääset opastetusti eteenpäin  oman työeläkeyhtiösi nettisivuille selvittämään paljonko sinulle on tähän mennessä kertynyt eläkettä ja minkä suuruinen olisi työkyvyttömyyseläkkeesi jos jäisit sille vaikka huomenna. Eikä sinun edes tarvitse  tietää missä yhtiössä työnantajasi on sinut vakuuttanut - palvelu tietää sen kyllä.

Siellä voit myös kohtuu helposti laskea mitä vaikuttaa työssäjatkaminen jossain määrin.

Vierailija
40/45 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinulla vakuutus korvaa tuollaiset?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän