Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lämpimän hanaveden käyttäminen ruokiin, juomaan, yms. On kielletty. Oletteko käyttäneet?

Vierailija
24.03.2024 |

Ramsay Michelin kokki huusi yhdelle oppilaalle kun hän ei ollut laittanut kuumaa vettä kattilaan kiehumaan, vaan kylmää. Se kiehuu hitaammin. Muistan tuon jakson, joten olen ite aina laittanut kuumaa vettä hanasta kattilaan, ja juonutkin yleensä haaleaa vettä.

Miten aiotte tehdä? Tietysti eri maissa voi olla erilaiset putket, ehkä se ei ollut ongelma Ramsayn keittiössä.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teette taikinan, johon liotetaan hiiva? 

Vierailija
22/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tapana laittaa illalla lasi täyteen kylmää vettä ja juon sen aamulla huoneenlämpösenä. En saa jääkylmää vettä alas kurkusta. Ja muutenkin sen aina täytän juotuani. Sit taas kun jano iskee, ei oo liian kylmää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan nesteen kuule ihan MIKROON 🙄🥴

Vierailija
24/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielletty? :D Ehei, korkeintaan ei suositella. Joka sitten on taas outoa, että kylmä vesi tulee ihan samasta suuttimesta kuin sen pilaantunut kuuma vesikin.

Eli käytän suruttu päivittiäin. Elämme tätä päivää ja uudessa talossa. Ei tarvii enää mummojen ohjeilla mennä.

Ahhaa!

Ilmankos on päiväkodissa AINA tai ainakin usein ne saman perheen lapset ripulissa!

Vierailija
25/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bagteerit kuolee keitettäessä kunhan nostaa lämpötilan riitävän korkeaksi. Ainoastaan erikoistapauksissa bacteerit kestää korkeita lämpötiloja. Näitä bakteereja on mm. kuummissa lähteissä ei niinkään käyttövedessä.

Vau! Kolme eri kirjoitusmuotoa bakteerista. Yksi meni oikein. 

Vierailija
26/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin on opetettu ettei lämmintä vettä käytetä ruuanlaittoon. Eli kyseessä ei ole mikään yleissivistyksen puute, vaan laiskuus/mukavuudenhalu/halu saada rioka nopeasti valmikksi, siihen että otan aina hanasta kuumaa vettä jos tarvii saada kiehuvaa vettä. Ja näin olen tehnyt koko aikuisikäni. Ihan vaan siitä syystä että kuuma vesi alkaa kiehua paljon nopeammin mitä kylmä. Vedenkeitintä en omista enkä sellaista hankikaan koska laitan ruokaa niin harvoin että vedenkeitin olisi turha hankinta. Koska olen edelleen hengissä niin uskon että bakteerit kuolee silloin kun vesi alkaa kiehumaan. Kylmässä vedessä, ilmassa ja ihan kaikessa muussakin on myös bakteereja.

Vierailija
27/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä kylmääkin vettä kannattaa juoksuttaa hetki.

Vierailija
28/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tiennyt jo 40 vuotta, että kuumaa hanavettä ei juoda tai käytetä ruoanlaittoon. Olen luullut, että se on yleissivistystä. 

Vierailija
29/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lämmin vesijohtovesi voi liottaa putkistoa ja irrottaa siitä erilaisia yhdisteitä ja ioneja. Lisäksi se tarjoaa kasvuolot epäsuotuisille mikrobeille, jotka viihtyvät parhaiten kädenlämpöisessä vedessä. Hygieniasyistä janojuomaksi ja ruuanlaittoon kannattaa käyttää vain kylmää hanavettä, jonka tulisi olla alle 10-asteista."

Vierailija
30/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan mikroon. 

Vierailija
31/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin on opetettu ettei lämmintä vettä käytetä ruuanlaittoon. Eli kyseessä ei ole mikään yleissivistyksen puute, vaan laiskuus/mukavuudenhalu/halu saada rioka nopeasti valmikksi, siihen että otan aina hanasta kuumaa vettä jos tarvii saada kiehuvaa vettä. Ja näin olen tehnyt koko aikuisikäni. Ihan vaan siitä syystä että kuuma vesi alkaa kiehua paljon nopeammin mitä kylmä. Vedenkeitintä en omista enkä sellaista hankikaan koska laitan ruokaa niin harvoin että vedenkeitin olisi turha hankinta. Koska olen edelleen hengissä niin uskon että bakteerit kuolee silloin kun vesi alkaa kiehumaan. Kylmässä vedessä, ilmassa ja ihan kaikessa muussakin on myös bakteereja.

HANKI HYVÄ IHMINEN VEDENKEITIN!

"Bakteereilta ei voi Pihlajasaaren mukaan välttyä.

Bakteereita on joka tapauksessa. Jos ei vedessä, niin putkistoissa. Putkissa mahdollisesti olevat bakteerisaostumat liukenevat paremmin lämpimään kuin kylmään veteen. Kemiallisen riskin lisäksi haaleassa vedessä on olemassa aina mikrobiologinen riski."

Vierailija
32/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt, enkä käytä. Ikää minulla on 44 vuotta ja olen tiennyt "aina" että lämmintä vettä suoraan hanasta ei käytetä ruoanvalmistuksessa, tai juotavaksi.

Vierailija
33/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan käyttänyt kuumaa vettä ruoanlaittoon, en edes haaleaa, saati juonut sitä. 

Aina kylmää vettä.

Tämän opettivat minulle jo vanhempani, kuin myös köksämaikkani. Kuin myös asia käsiteltiin koulutuksessani, joka liittyi terveydenhoitoon.

Tämän opetin lapsilleni myös, ja noudattavat sitä.

Ihmetyttää kuinka monella voi yleissivistys olla heikkoa.

Ilmeisesti periytyvä ominaisuus.

Jos olet kerta niin sivistynyt, miksi käytit sanaa kuin sanan kun tilalla? :)))

Älä oikaise väärin! Kun- ja kuin- sanojen käyttö eroaa myös asiayhteyden mukaan. Tässä astuu luetun ymmärtäminen esiin.

Vierailija
34/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ois kannattanu missata köksän tunteja. Jopa teevesikin pitää lämmittää, jos et sitä tienny. 

Vierailija
35/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen kurkkukipuisena tai flunssaisena töissä, niin kyllä otan hanasta kuumaa vettä juomapulloon ja juon siitä. Tauon pituus on 12min, joten en ehdi alkaa mikrossa vettä kuumentamaan, saati sitten kattilassa. Vedenkeitintä taukohuoneessa ei ole. Tiedän ettei näin suositella tehtävän, mutta tuskimpa sitäkään suositellaan että töissä on saatananmoinen kiire ja saikulle et voi jäädä koska muuten olisi entistä kiireempi saikun jälkeen kun kaikki saikun aikana kertoneet rästityöt odottaisi tekijää :(

Vierailija
36/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan nesteen kuule ihan MIKROON 🙄🥴

Ja jos ei ole mikroa, neste lämmitetään kattilassa hellalla, tietenkin. 

Vierailija
37/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän uusi hysteria tämäkin nyt on... Ettekö muka pese esim. viinirypäleitä kuumalla vedellä? Tai sitruunaa, jos aiotte raastaa siitä kuoren? Hyhhyh.

Vierailija
38/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"uskon että bakteerit kuolee..." 🥴 Putkista saat muuten bakteerien lisäksi myös lyijyä ym. 

Vierailija
39/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käyttänyt, mutta jos keitän esim makaronia niin kuuman veden saan keittimellä, kiehuu hetkessä. 

Ei kai kukaan keitä makarooneja vedenkeittimessä?

Vierailija
40/100 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ramsay on luonnevikainen moukka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi