Lämpimän hanaveden käyttäminen ruokiin, juomaan, yms. On kielletty. Oletteko käyttäneet?
Ramsay Michelin kokki huusi yhdelle oppilaalle kun hän ei ollut laittanut kuumaa vettä kattilaan kiehumaan, vaan kylmää. Se kiehuu hitaammin. Muistan tuon jakson, joten olen ite aina laittanut kuumaa vettä hanasta kattilaan, ja juonutkin yleensä haaleaa vettä.
Miten aiotte tehdä? Tietysti eri maissa voi olla erilaiset putket, ehkä se ei ollut ongelma Ramsayn keittiössä.
Kommentit (100)
Ei se varmaan silloin haittaa niin paljon, jos vesi keitetään? 100-asteinen vesi tappaa useimmat bakteerit. "Raakana" lämmintä vettä ei saa ainakaan käyttää.
Satavarmasti tästäkin vesivouhkaajaporukasta moni on sellainen, joka ei pese käsiään vessakäyntien jälkeen.
Täällä on testattu vesijohtoveden kuparin määrät ja ne ovat alle sallittujen viitearvojen sekä kylmällä että lämpimällä vedellä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/08/21/absoluuttinen-totuus-onko-lamp…
Teininä otin hanasta kuumaa vettä esim. makaronin keittoa varten, kiehui nääs nopeammin ja keittäminen tappaa bakteerit kuitenkin. No aika äkkiä opin ettei niin tehdä, kun joskus erehdyin jonkun toisen nähden tekemään niin. Tätini kertoi olleensa 60-luvulla töissä kahvilassa ja hänelle oli pomo käskenyt ottaa teevettä suoraan hanasta, turhaa tuhlausta kun liedellä lämmittää. Tätini oli ollut aivan kauhuissaan, mutta oli nuori tyttö eikä uskaltanut uhmata pomoa. Sanomistahan siitä tuli kun tee oli pahaa.
No mites ihmeessä se käsien pesu lämpimällä vedellä ja astioiden pesu? Vai tiskaatteko kylmällä vedellä, jotta astiat ovat varmasti puhtaita?
Vierailija kirjoitti:
No mites ihmeessä se käsien pesu lämpimällä vedellä ja astioiden pesu? Vai tiskaatteko kylmällä vedellä, jotta astiat ovat varmasti puhtaita?
Astiat kuuluu huuhdella kylmällä tai ainakin viileällä vedellä, ei saa huuhdella lämpimällä.
Järjen käyttö on kielletty. Oletteko käyttäneet?
Vierailija kirjoitti:
Kuuma vesi irrottaa kaiken maailman schaibat putkistosta. Eikö siinä ole myös enemmän klooria? Muistan kun yksi nuori nainen piti minua tyhmänä opiskelija-adunnoissa, kun en ottanut kuumaa vettä hanasta glögin lantrikkeeksi. Siinäpähän hän siemaili ylpeänä fiksuudestaan myrkkyjä.
Mistä se kloorilisä siihen kuumavesipuoleen tulee?
Osaatkos banaanin kuoria oikein, entä appelsiinin. Miten on pyllyn pyyhkimisen laita...? Oletko aina tehnyt väärin?
Menee vähän asian sivusta, mutta kävimme kiistaa mieheni kanssa käsienpesusta. Hän väitti että pitää olla lämmintä vettä. Minä taas olen sitä mieltä, että lämpötilalla ei ole väliä tai korkeintaan niin päin että mieluummin kylmää missä bakteerit ei viihdy. Että se pitkään saippuointi on se juttu. Mies vaan jankkasi, että ei tule puhdasta ilman lämmintä vettä.
Huomion arvoista on myös kuumassa vedessa olevat vapaat klooriyhdisteet, joita on n. kolminkertainen määrä kylmään verrattuna, nämä on haitallisia elimistössä. Sama kloori on kylmässäkin vedessä, mutta se on siellä sitoutuneena, jolloin ne eivät muodosta elimistössä haitta-aineita.
Kuumaa vodaa hanasta aina kettilaan kunhan keittää sen !
Käytän vain kuumavesihanaa, koska kuuma tappaa bakteerit kuten esim. legionellan yms. Kylmävesihanaa en käytä kuin siinä tapauksessa, että pitää jäähdyttää jotain. Vaikka lämpimät juomat tai palovamma.viisi kuusi seitsemän
En ikinä, koska 60-luvulla köksän makikka sanoi, että seon epäterveellistä.
Mikä taho valvoo kiellon noudattamista ja miten valvonta suoritetaan? Mitkä ovat sanktiot kiellon rikkomisesta?
Vierailija kirjoitti:
Mikä taho valvoo kiellon noudattamista ja miten valvonta suoritetaan? Mitkä ovat sanktiot kiellon rikkomisesta?
Helposti iskevä pskatauti yms mahan epätoivottu toiminta. On vielä sangen yleisiä nuo toiminnalliset vaivat.
Olin nuorempana, siis parikymppisenä kloppina, vartiointiliikkeessä vartijana ja öisin juotiin Nescafe pikakahvia. Hanasta kuumaa vettä ja purut sekaan. Jo silloin vartiopäällikkö varoitteli ettei se harrastus ole kovin terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on komposiittiputket. Ei liukene raskasmetalleja ja tule neurologisia vammoja.
Ei taida sieltä vesilaitokselta asti olla.
Ei vaan kyllä aiemminkin perusteena on olleet putkistosta liukenevat aineet, raskasmetallit.