Uskovat, onko teillä ikävä sitä 80-luvun kristillistä ilmapiiriä?
Silloin Jumalan läsnäolo oli Suomessa niin äärimmäisen vahva ja muuallakin, koska uskovaiset olivat tosissaan Jumalan suhteen, eikä ollut tällaista epäuskoa ja harhaoppeja, kuten nyt on.
Kommentit (22)
En ollut syntynyt vielä, mutta onhan Jumala täällä vieläkin, meidän kanssa jotka tänäänkin uskoo. Harhaoppeja ja luopumusta on kyllä paljon.
Tuntuu, että seurakunnan tempaus on todella lähellä, vaikka tosiuskovia on aika vähän.
Vaan niinhän Raamattukin ennustaa:
Luukas 12:32 FB38
Vierailija kirjoitti:
En ollut syntynyt vielä, mutta onhan Jumala täällä vieläkin, meidän kanssa jotka tänäänkin uskoo. Harhaoppeja ja luopumusta on kyllä paljon.
Kyllä hän on totta kai tänäänkin täällä uskoviensa kanssa, mutta hänen läsnäolonsa on paljon laimeampi nyt ihmisten epäuskon ja suuren jumalattomuuden pahuuden takia, joka täällä nyt vallitsee.
Mitä enemmän rukoilemme, ylistämme Herraa sekä rakastamme ja autamme muita ihmisiä, Jumalan läsnäolo kasvaa.
Jokainen voi yhä elää omaa elämäänsä juuri niin kristillisesti kuin haluaa. Heikoissa kantimissa on usko, jos liian vapaa ja muidenkin uskoa/uskonnottomuutta huomioiva ympäristö jotenkin sitä syö. Jeesus ei myöskään tullut maailmaan vastustamaan homoja, eikä sen pitäisi kenenkään uskossa olla mikään keskeinen asia. Valittakaa siitä sitten kun elätte juuri niin askeettisesti kuin Jeesus saarnasi, rakastatte toisia yhtä paljon kuin itseänne, ja käännätte aina toisen posken. Tuossa on ihan riittävästi tekemistä kenelle tahansa.
Jumala asuu sydämissä eikä yhteiskunnissa.
Onko tämä kompa?
80-luvullahan yleinen ilmapiiri oli materialistinen, eli kristillisyyden vastakohta. En tiedä, onko sitten jossain pienemmässä piirissä ollut jotain herätystä liikkeellä, mutta ainakin yhteiskunnan yleinen ilmapiiri oli kristinuskon vastainen.
No olihan tämä maallistunut maa jo silloin, mutta silti tietysti paljon kristillisempi kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että seurakunnan tempaus on todella lähellä, vaikka tosiuskovia on aika vähän.
Onko se mielestäsi hyvä uutinen, että 144000 pelastuu ja loput kymmenet miljardit kärventyvät ikuisesti?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kompa?
80-luvullahan yleinen ilmapiiri oli materialistinen, eli kristillisyyden vastakohta. En tiedä, onko sitten jossain pienemmässä piirissä ollut jotain herätystä liikkeellä, mutta ainakin yhteiskunnan yleinen ilmapiiri oli kristinuskon vastainen.
Kyllä uskikselle aina raha ja materia kelpaa, mutta se harmittaa, että homojen hakkaaminen on mennyt pois muodista.
Vierailija kirjoitti:
Jumala asuu sydämissä eikä yhteiskunnissa.
Niin, mutta mitä enemmän uudestisyntyneet uskovat rukoilevat ja jakavat uskoaan Pyhässä Hengessä, sitä suurempi Jumalan läsnäolo ympärillä on.
Sidotaan yhdessä pahat henget täällä Jeesuksen nimessä ja veressä, niin Pyhä Henki saa valtaa laajemmin ja yhä enemmän ihmisiä pelastuisi Herralle Jeesukselle.
Meillä oli ala-asteella pakollinen ruokarukous v. 81-87. "Siunaa Jeesus ruokamme, ole aina luonamme. Aamen"
Juuri muistelin 90-luvun nuoruudesta haikeudella joitakin uskovia ihmisiä, joista tuntui huokuvan Pyhän Hengen läsnäolo, ihan käsittämätön rauha ja lepo ulospäin. Nykyään kaikilla tuntuu olevan suorittaminen ja kiire, jokin muu juttu päälimmäisenä, tai ainakin minulle on välittynyt tällainen mielikuva. Itse ainakin tarvitsisin muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kompa?
Ei ollut, herätys oli Suomessa aivan valtavaa. Itse olen sen herätyksen tulosta ja meitä uusia tuli ihan äärimmäisen paljon uskoon.
Muistan myös vähän myöhemmin sen aina, kun Billy Graham saarnasi evankeliumia 1987 Olympiastadionilla, jossa oli 183 000 ihmistä ja tuhannet ihmiset oikein juoksivat alttarin eteen ottamaan Jeesus elämänsä pelastajaksi.
Sitä oli kyllä liikuttavan ihana katsoa, kyllä siinä kaikki itkettiin ja naurettiin ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se mielestäsi hyvä uutinen, että 144000 pelastuu ja loput kymmenet miljardit kärventyvät ikuisesti?
Aijaaha, sitä ei sitten tunneta Raamattua lainkaan.
Nuo 144 000 ovat Ilmestyskirjassa mainitut juutalaiset, jotka antikristuksen aikana tulevat Jeesus-uskoon ja lähtevät saarnaamaan evankeliumia kaikelle vielä jäljellä olevalle kansalle.
Jehovat väittävät itse olevansa näitä, mutta heidän oppinsa on muutenkin täyttä harhaa.
Mä en usko tempaukseen, kuin tavallaan ne 144t juutalaiskristittyä siinä yhteydessä kun Jeesus palaa. Mun mielestä myös tärkeämpää kuin pahojen voimien sitominen (mitä se edes on, pahoja henkiä voi ajaa pois ihmisestä, mutta niinku muuten sellasesta ei Raamattu puhu) on yksinkertaisesti evankeliumin julistaminen, siinä ainoa keino saada se herätys. Rukous ja ylistys tietty aina hyväksi, mutta ainakin mun mielestä näin.
Ei ole. On kiva lukea Hesarista ja Yleltä parinvaihdosta, prostituutiosta, orjakartanoista ja polyamoriasta. Nyt vaan Räsänen vankilaan ja sambaryhmä joulukirkkoon, niin hyvä on. Vielä kun päästäisiin siitä iänikuisesta suvivirrestä ja Jeesuksesta joulujuhlissa👍
En kaipaa. Ainakin minun kasvuympäristössä 1980-luvulla elettiin todella ankaraa aikaa pahimpien hoitokokousvuosien jälkeen. Ihmiset pelkäsivät ja kyttäsivät toisiaan. Telkkaria ei saanut katsoa edes terveyskeskuksen odotustilassa tai koulutunnilla. Jokaisessa lestadiolaisessa uskovaisessa perheessä oli hirveästi lapsia, enimmillään lähes 20. Sisarukset hoitivat toisiaan, kun vanhemmilla loppui voimat. Hirveää aikaa.
Lisään vielä edelliseen, että helvetin pelko oli kamala. Ja maailmanlopun vihjailtiin seurapuheissa tulevan noin vuonna 2000, tai milloin tahansa.
Ikävöin noita aikoja, nyt tuntuu, että suurin osa seurakunnista on pilattu kaatajapappien uusapostolisuudella.
Ja ev. Lut on ihan sonnittu prideliikkeellä.