Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monikulttuurinen lapsuuteni on aarteeni

Vierailija
23.03.2024 |

Sain jo lapsena kokemusta eri uskonnoista, kulttuureista ja tavoista ajatella.

Olen siitä kiitollinen, vaikka isän mormonismi ottikin lapsena päään. Koulussa oli luokkatovereina myös ortodokseja ja yksi kommariperheen ateistityttö, joka oli paras koulukaverini.

Olen syntynyt Helsingissä 1951 ja tottunut pienestä pitäen siihen, että meitä on monenlaisia. Paras lapsudenystäväni oli juutalaistyttö. Kotitalossamme (iso kerrostalo) asui tataariperhe, joka omisti tekstiilikaupan. Pikkusiskoni hyvä ystävä oli romanityttö. Osa naapureista puhui äidinkielenään ruotsia.

Talossa asui myös muutama kunnolla höppänä tai niin kuin nykyisin ehkä sanottaisiin, mielenterveyskuntoutuja. Riitan mummolla oli dementia ja vähintään kerran viikossa kaikki kynnelle kykenevät talon lapset hyppäsivät polkupyöriensä selkään etsimän Riitan mummoa ympäri Pohjois-Haagaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole päiväkirjaa?

Vierailija
2/10 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, että Helsingissä on ollut tuollaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole päiväkirjaa?

On minulla, useitakin päiväkirjoja. Aloin pitää päiväkirjaa 11-vuotiaana.

AP

Vierailija
4/10 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, että Helsingissä on ollut tuollaista.

Helsingissä todella oli tuollaista! Olen samaa kuullut omalta vanhemmaltani. 

Vierailija
5/10 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikin tavoin sadustasi huomaa upea taustasi. Jatka samaan malliin, sinusta voi kasvaa upea maailman kansalainen😂

Vierailija
6/10 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudesta vieraantuneen boomerin hölinää. Ei tosiaankaan voi verrata ortodokseja, suomenruotsalaisia tai tataareja afgaaneihin, somaleihin ja irakilaisiin.

Toki itse kuolet 10 vuoden sisällä eikä sinun tarvitse henkilökohtaisesti kokea monikulttuuurisuushelvetin seurauksia arjessasi. Niin että onhan se kiva puolustaa multikultiutopiaa, koska sillä saa "hyvä ihminen" -pisteitä.

Vierailija
7/10 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin sopuisa ja häviävän pieni monikulttuurisuus 1950-1960-luvuilla oli täysin erilaista kuin tämä nykyinen. Tulevasta puhumattakaan.

Vierailija
8/10 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudesta vieraantuneen boomerin hölinää. Ei tosiaankaan voi verrata ortodokseja, suomenruotsalaisia tai tataareja afgaaneihin, somaleihin ja irakilaisiin.

Toki itse kuolet 10 vuoden sisällä eikä sinun tarvitse henkilökohtaisesti kokea monikulttuuurisuushelvetin seurauksia arjessasi. Niin että onhan se kiva puolustaa multikultiutopiaa, koska sillä saa "hyvä ihminen" -pisteitä.

Vai niin, vai niin :)

Olen eläkkeelle jäänyt ammattikoulunopettaja ja minulla ehti olla usean vuoden ajan opiskelijoida somaleja, afgaaneja, venäläisiä, thaimaalaisia ja jopa useita kiinalaisia. Revipä tästä, ole hyvä.

Terveyteni puolesta, valitettavasti, elän 100-vuotiaaksi, jos lääkärit mitään mistään ymmärtää. Oli meinaan niin hyvät tulokset viimeksi labrakokeissa.

Vierailija
9/10 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas totuin erilaisiin vammaisiin. Kuuro poika, cp-vammainen poika ja vammaiset sisarukset asuivat eri naapureissa n. 5 km säteellä + 2 sydänvikaista, joista toinen kuoli. Silloin vielä kyläiltiin ahkerasti ja tutustuttiin koko perheisiin omien luokkakavereiden kautta. Aikuisiällä on tullut vastaan muutama näkövammainen tuttavapiirien ja harrastusten kautta. 

Vierailija
10/10 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan ap:lle oikein paljon mukavia pelihetkiä ja kohtaamisia nuorukaisten kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme