Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kun kovasti moni puhuu laittavansa kukkaronnyörit kiinni niin missä se näkyy?

Vierailija
23.03.2024 |

Ajattelin nostaa tämän omaksi keskusteluksi, kun moni kertoo säästävänsä ja vähentäneensä kaikkea kulutusta. Tämä ei kuitenkaan näy tosielämässä. Käyn 2-6 kertaa kuukaudessa lounaalla ja joka kerta nämä ravintolat ovat lounasaikaan täynnä. Välillä käymme viikonloppuisin ja iltaisin kauppakeskuksissa ja kyllä sielläkin porukkaa riittää ja ravintolat ovat melko täynnä eikä osaan edes pääse ilman pöytävarausta tai jonottelua. Työpaikallani moni puhuu hintojen ja korkojen noususta, mutta edelleen moni käy työpaikkalounailla ja varaavat reissuja ympäri maailmaa. Toki kyse voi olla ihan siitä ettei säästöön jää niin paljoa kuin aiemmin, mutta tuntuu ettei kukaan ole kulutustaan erityisemmin vähentänyt.

Asun pk-seudulla, mutta en tiedä onko tässä jotain alueellisia eroja.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohottelin kieltämättä kulmiani kun työkaveri, joka ennen _aina_ kävi ulkona lounaalla, yllättäen istuikin samaan pöytään kahvihuoneessa kanssani ja lämmitti mikrossa jotain 1 € pyttipannueinestä. Edes itse en ole koskaan syönyt noin köyhästi vaikka ne ulkona syömiset ovat minulta jääneet jo monta vuotta sitten.

Vierailija
62/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohottelin kieltämättä kulmiani kun työkaveri, joka ennen _aina_ kävi ulkona lounaalla, yllättäen istuikin samaan pöytään kahvihuoneessa kanssani ja lämmitti mikrossa jotain 1 € pyttipannueinestä. Edes itse en ole koskaan syönyt noin köyhästi vaikka ne ulkona syömiset ovat minulta jääneet jo monta vuotta sitten.

Aika erikoista säästämistä, että vaihdetaan huonolaatuiseen einekseen. Halvalla voi tehdä terveellistäkin ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Et missään jos et pysty elämää seuraamaan ja katselemaan muualla kuin Marimekon liikkeessä ja kalliissa leikkipaikkassa. Aika suppea maailmankuva sinulla. " 

Niin, sitäpä just sanoin, että se on kupla missä itse elää. Suppea minun maailmankuva ei ole, vaikka elänkin omassa ympäristössäni, missä köyhyttä ei näe. Minä käyn töissä ja harrastan monessakin paikassa ja siellä on samanlaisia ihmisiä kuin minä, espoolaisia autolla kulkevia rouvia. Lapset harrastaa ja ovat koulussa, siellä näen samassa kuplassa olevia hyvin toimeentulevia ihmisiä. Saattaa olla, että päättäjät elää myös omassa kuplassaan ja heidän pitäisi jalkautua köyhien keskuuteen, jotta näkisivät todellisuuden heidän elämästään. Köyhiltä he nyt leikkaa, mutta eivät näe sitä miten se vaikuttaa ihmisten arkeen. Siksi kysyinkin missä niitä köyhiä näkee? Ihan uteliaisuuttani kysyn, en kiusallani. Koittakaa saada ne poliitikot vierailemaan sinne teidän todellisuuteen. Nämä keskustelupalstanurinat ei paljoa auta. 

Vierailija
64/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaneeko Martti Suosalon näköinen mies saada pesää, jos ostarilla vonkais?

Vierailija
65/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
66/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Et missään jos et pysty elämää seuraamaan ja katselemaan muualla kuin Marimekon liikkeessä ja kalliissa leikkipaikkassa. Aika suppea maailmankuva sinulla. " 

Niin, sitäpä just sanoin, että se on kupla missä itse elää. Suppea minun maailmankuva ei ole, vaikka elänkin omassa ympäristössäni, missä köyhyttä ei näe. Minä käyn töissä ja harrastan monessakin paikassa ja siellä on samanlaisia ihmisiä kuin minä, espoolaisia autolla kulkevia rouvia. Lapset harrastaa ja ovat koulussa, siellä näen samassa kuplassa olevia hyvin toimeentulevia ihmisiä. Saattaa olla, että päättäjät elää myös omassa kuplassaan ja heidän pitäisi jalkautua köyhien keskuuteen, jotta näkisivät todellisuuden heidän elämästään. Köyhiltä he nyt leikkaa, mutta eivät näe sitä miten se vaikuttaa ihmisten arkeen. Siksi kysyinkin missä niitä köyhiä näkee? Ihan uteliaisuuttani kysyn, en kiusallani. Koittakaa saada ne poliitikot vierailemaan sinne teidän

Olet kyllä tosi kuplautunut. Ne poliitikot sinne väen sekaan jalkaantuu ennen vaaleja ja vaalien jälkeen niille poliitikoille tulee ihan tutkimuksin ja tilastoin asiantuntijat kertomaan mitä poliitikot jo ei tiedä. Nykyinen hallitus päätti olla kuulematta.

Huolestuttaa tuo sinun kuplasi jos sinulla on äänioikeus. Muille kermonani on tiedossa eikä uusi juttu.

Vierailija
67/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoista säästämistä, että vaihdetaan huonolaatuiseen einekseen. Halvalla voi tehdä terveellistäkin ruokaa.

Mitä terveellistä ruokaa saa 1e?

Vierailija
68/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
69/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teille tullut mieleen, että niitä ihmisiä juuri ette näe, joilla ei ole varaa. 

He pysyvät kotona, ulkoilevat, toivovat että edes kerran puolessa vuodessa olisi mahdollista käydä ostamassa edes jotain pientä. Jotain muuta, kuin välttämättömät ruokaostokset. 

Vierailija
70/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sitäpä just sanoin, että se on kupla missä itse elää. Suppea minun maailmankuva ei ole, vaikka elänkin omassa ympäristössäni, missä köyhyttä ei näe. Minä käyn töissä ja harrastan monessakin paikassa ja siellä on samanlaisia ihmisiä kuin minä, espoolaisia autolla kulkevia rouvia. Lapset harrastaa ja ovat koulussa, siellä näen samassa kuplassa olevia hyvin toimeentulevia ihmisiä. Saattaa olla, että päättäjät elää myös omassa kuplassaan ja heidän pitäisi jalkautua köyhien keskuuteen, jotta näkisivät todellisuuden heidän elämästään. Köyhiltä he nyt leikkaa, mutta eivät näe sitä miten se vaikuttaa ihmisten arkeen. Siksi kysyinkin missä niitä köyhiä näkee? Ihan uteliaisuuttani kysyn, en kiusallani. Koittakaa saada ne poliitikot vierailemaan sinne teidän

Tervetuloa vaikkapa Varsinais-Suomen maaseudulle. Ja moniin muihinkin paikkoihin, kyllä niitä riittää. 

Eihän täältä meiltä kulje julkisetkaan, ja oman auton käyttökin on jo kallista. Hyvä kun työmatkat pääsee kulkemaan. Ja taas vaan kulut nousevat.

Vierailija
71/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, me kaikki emme asu Espoossa. Emme edes pääkaupunkiseudulla. 

Vierailija
72/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on näkynyt niin ettei käydä ulkona syömässä ja autoa käytetään vain pakolla. Kaupassa käydään pollupyörällä ja kun ollaan aikaisemmin käyty autolla kaupassa 3 kertaa viikossa vähintään niin se on ollut 2000 euroa vuodessa bensaan. Nyt se on loppu tai loppui jo silloin kun korona alkoi niin alettiin säästämään. Ollaan huomattu että 9000 euroa on säästetty erilaisissa menoissa.

Vierailija
73/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ottako veetuiluna, mutta kun näitä leikkauksia vasta suunnitellaan, viime keväänä tuli, samoin tänä keväänä sen viime keväisen neuvottelukierroksella perusteella palkankorotukset ja inflaatiokin on hidastunut, niin mikä teillä aiheuttaa tätä kasvavaa köyhyyttä? Mikä teidän elämässänne on kallistunut merkittävästi?

Vierailija
74/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ottako veetuiluna, mutta kun näitä leikkauksia vasta suunnitellaan, viime keväänä tuli, samoin tänä keväänä sen viime keväisen neuvottelukierroksella perusteella palkankorotukset ja inflaatiokin on hidastunut, niin mikä teillä aiheuttaa tätä kasvavaa köyhyyttä? Mikä teidän elämässänne on kallistunut merkittävästi?

No, itse en pihistele rahan takia vaan tulevaisuuden epävarmuuden, jonka nämä nykyhallituksen toimet ovat aiheuttaneet. Eli laitan säästöön kaiken mitä pystyn. 

Ennen kävin ulkona syömässä hyvissä ravintoloissa ja siis rahaa saattoi mennä yli 100 euroa. Samoin otin irtiottoa arjesta ja kävin hotellilomilla kotimaassa. Nyt jotenkin esim. 30e ravintolaan tuntuu suurelta summalta. 

Vierailija
75/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa jätän kaikki tuotteet hyllyyn, jotka tuntuu liian kalliilta. Esim. leipäpussista en maksa yli 2 e, appelsiinit jää hyllyyn yli 3 euron kilohinnalla jne. Pyrin aina löytämään ne edullisimmat, mutta kuitenkin terveellisimmät vaihtoehdot. Ulkona syön ehkä pari kertaa vuodessa erikoistilanteissa kuten lomalla. Normaali lounasbuffetkin tuntuu silloin luksukselta.

Vaatteita ei tarvitse juurikaan ostaa, voi hyvin käyttää vanhoja. Harrastustarvikkeet tilaan halvemmalla hinnalla ulkomailta, äkkiä säästää kymppejä, pitkässä juoksussa satasia. Palkankorotuksia tuli hieman, mutta pelkkä vuokra nousi tänä vuonna jo enemmän kuin palkka.

Vierailija
76/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumisen kaikki menot, korot nousseet, jätemaksu, kiinteistövero, vesimaksu, nuohous, en jaksa edes luetella kaikkea. 

Lisäksi bensa oli ennen tätä kevättä yli 2 euroa litra. Nyt oli hetken edullisempaa, mutta on taas noussut sinne kahteen euroon. Kun työmatka on noin 80 kilometriä päivässä, niin bensaa kuluu. Myös auto itsessään kuluu, huoltoihin ja korjauksiin on mennyt valtavia summia. 

Lisäksi ruoan hinta nousee ja on noussut. Kissanruoka on suhteessa kalliimpaa. Lapsetkin syövät kasvaessaan enemmän, vaikka vaipat on onneksi jääneet pois. 

Myöskään ylitöitä ei ole tarjolla enää niin paljon kuin esim viime vuosina. Tulotkin ovat siis tippuneet.

Tuossa nyt pari juttua..

Vierailija
77/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tulot eivät ole pienentyneet yhtään, mutta asuntolainan koron nousu vähensi käytettävissä olevia tuloja melkein 100€/ kk, joen ollaan luovuttu ulkomaanmatkoista ja kaupan ruuan kotiin toimituksista. Itsellä on aina ollut eväät töissä ja ravintolassa perheenä ( 2 aikuista ja 3 urheilevaa teinipoikaa) käydään vaan joka toinen kuukausi. Muuten kulutetaan kuten ennenkin ja suositaan kotimaan matkailua.

Vierailija
78/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen mikä nyt tuli mieleen,  että jalkahoitoon en taida tänä keväänä mennä.  

Vierailija
79/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se näkyy siinä etten enää osta muutakuin täysin tarpeellisen. Ruoka, taloustarvikkeet ja vaatteet vain jos vanha menee rikki eikä vastaavaa ole varalle eikä voi ostaa käytettynä kuten kengät

Täällä sama. Tänä vuonna en ole ostanut mitään muuta kuin ruokaa plus muita pakollisia päivittäistavaroita ja niitäkin niin nuukasti kuin mahdollista. Auton olen tankannut kaksi kertaa. Tarvetta sille on niin vähän, että pitäisi myydä pois, säästäisi siinäkin muutaman satkun vuodessa sekä mahdolliset korjaukset.

Minulla ei ole kyse valinnasta, vaan siitä, ettei rahaa vain ole mihinkään muuhun kuin pakollisiin, mutta ihan samalla tavalla kituuttaisin, vaikka olisin miljonääri. Ei kiinnosta rahoittaa Orpon ja possuklubinsa lihavaa elämää.

Vierailija
80/97 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ihmettelen missä ne köyhät ihmiset asuu. Asun Turussa ja cittarissa käydessä ihmisillä kärryt täynnä ruokaa, kalliita juustoja jne. Parkkihallussa uudet bemarit ja audit. Ravintolat täynnä jos et tehny pöytävarausta, kuntosalit täynnä porukkaa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän