Nyt kun kovasti moni puhuu laittavansa kukkaronnyörit kiinni niin missä se näkyy?
Ajattelin nostaa tämän omaksi keskusteluksi, kun moni kertoo säästävänsä ja vähentäneensä kaikkea kulutusta. Tämä ei kuitenkaan näy tosielämässä. Käyn 2-6 kertaa kuukaudessa lounaalla ja joka kerta nämä ravintolat ovat lounasaikaan täynnä. Välillä käymme viikonloppuisin ja iltaisin kauppakeskuksissa ja kyllä sielläkin porukkaa riittää ja ravintolat ovat melko täynnä eikä osaan edes pääse ilman pöytävarausta tai jonottelua. Työpaikallani moni puhuu hintojen ja korkojen noususta, mutta edelleen moni käy työpaikkalounailla ja varaavat reissuja ympäri maailmaa. Toki kyse voi olla ihan siitä ettei säästöön jää niin paljoa kuin aiemmin, mutta tuntuu ettei kukaan ole kulutustaan erityisemmin vähentänyt.
Asun pk-seudulla, mutta en tiedä onko tässä jotain alueellisia eroja.
Kommentit (97)
Olen vähentänyt tavaroiden ja palveluiden ostamista. Tähän mennessä vähennys on ulottunut lähinnä pukeutumiseen ja harrastusvälineisiin. Käytän vanhat loppuun enkä anna sen haitata, että ovat vanhanaikaisia ja kuluneen näköisiä. Astioita on mennyt rikki, ja olen löytänyt uudet tilalle lähes ilmaiseksi kierrätyskeskuksesta - siellä on aivan valtavat valikoimat. Palveluiden käytön vähentämisestä minulla on huono omatunto, koska kampaaja ja hieroja ovat pienyrittäjiä, joita kyllä periaatteessa haluaisin kannattaa. Mutta kun pakolliset menot ovat nousseet mutta tuloni eivät, niin jostain on tingittävä.
Niin ja töissä syön nykyään aina eväitä tai sitten en yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne kukutuksen vähentäjät ole työttömät ja sairaat ketkä tämän palstan täyttää...
Meillä ainakaan muuttunu kulutus miksikään, palkat nousi kuta kuinkin saman verran kun hinnat jotem tilanne +-0
Tilastot kertoo, ettei kansa luota omaan eikä valtion talouteen. Hankinnat on jäissä ja esim asuntoja ei osteta.
Tämä on talouden nykytila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se missään näykään. Ihmiset vain valittavat kaikesta ja kuitenkin rahaa jää käytettäväksi ihan ruhtinaallisesti esim. ulkona syömiseen ja matkailuun.
Vain hyvätuloisilla. Voi luoja kuinka työelämässä taitaa olla yksinkertaista porukkaa kun ei aivoja voi sen verran edes käyttää.
Tuossa puhuttiinkin ihmisistä, joilla rahaa on ja kulutetaan, mutta silti valitetaan. Heitä on paljon.
Näyttää olevan, aika tyhjäpäitä siis.
Ei se siellä lounasravintoloissa juurikaan näy, kun ihmiset käyvät syömässä siellä lounasseteleillä eli työnantaja tukee sitä. Kun työnantaja laittaa tietyn summan lounasetukortille, niin se käydään käyttämässä pois, muuten se menee hukkaan. Paremminkin se näkyy siinä, ettei syödä iltaisin omalla rahalla ravintoloissa.
Elokuvissa käydään vitosen päivillä, kun normaalistihan liput maksaa vähintään kolme kertaa tuon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Orpo perustelee säästöillä lisäävänsä 100000 uutta työpaikkaa, niin minäpä pidän rahani pankissa ja tuen siten suomalaisten työllistymistä.
Kohdistan välttämättömän kulutuksen ulkomaisiille tuotteille, boikotoidrn kotimaista. Ostan käyttötavaran kirpputoreilta ja roskalavaryhmistä saa ilmaiseksikin . Kierrätys on ekologista eikä tarvitse tukea orpon äärikapitalistista politiikkaa.
Tämä! Hyviä keinoja vastustas Orpon ja EK:n duunarivastaista politiikkaa: Lopetetaan sr vähäkin kulutus kaikessa mahdollisessa. Kun raha ei liiku Orpo saa sitä mitä tilasi.
Sehän tosiaan Orpon perustelu on säästöille, luoda työpaikkoja. Mitenkään missään tuota ei ole pystytty perustelemaan.
Mutta mehän voidaan jokainen tahollamme tukea Orpoa ja antaa yritysten kuihtua vaikuttamalla kulutukseen rajoittamalla rahan liikkumista. Siten meillä ei vuoden päästä ole enää työttömyyttä lainkaan. Työtyömiksi jääneitä entisiä yrittäjiähön ei lasketa 🍻
Noh. Minä olen tietyissä jutuissa säästänyt. En ole ostanut mitään tavaraa/vaatetta, jollen ole oikeasti tarvinnut. Kahteen vuoteen. Rintaliivejä tässä ajassa ehkä yhdet, muutamat alushousut, sukkia samoin ehkä 5 paria. Olen käyttänyt vanhoja loppuun ja heittänyt pois kun ovat nukkaiset/rikki. Muutaman mekon ostin viimekesänä ja siinä se. Kosmetiikasta kahden vuoden aikana olen ostanut varmaan yhden meikkivoiteen, ripsiväriä. Muut vanhoja, joita kuluttanut loppuun/heittänyt pois. Kosmetiikkaa on ollut muutenkin liikaa, nyt karsin.
Lounaalla käyn päätäni tuulettamassa silloin tällöin, mutta vain jos ruokaa ei ole ennestään valmiina/kaapissa. Eli jääkaapista syön kaiken ensin pois, etten heitä roskiin. Jokaisen ruuan mitä ostan siis, syön! Ruokaa ei mene roskiin käytännössä koskaan. Pakastan tuotteita jos satun löytämään -30% lihaa esim.. Mutta kyllä siis kulutan myös asioihin, joita haluan tehdä, mutta aiempaa tietoisemmin/harvemmin vain. Kampaajalla käyn, mutta esim. edellisestä kerrasta tuli äskettäin 5 kk, mulla pitkät hiukset ja väri lähellä omaani (ei näy juurikasvu).
Kaupasta ostan halvempia merkkejä ja ruokia. Minulla on "haamuraja" ruokatilille kuukausittain, joka pitäisi olla säästössä. Eli, jos tämä haamuraja lähestyy, ostan vielä tarkemmin ruuat. Sitten ostan kalapuikkoja tms. halpaa syötävää esim. perunamuusin seuraksi.
Ei tarvitse mennä äärimmäisyyksiin, vaan pienilläkin muutoksilla saa aikaan vaikka ne eivät olekaan heti valtaisia säästövirtoja.
Se näkyy siinä etten enää osta muutakuin täysin tarpeellisen. Ruoka, taloustarvikkeet ja vaatteet vain jos vanha menee rikki eikä vastaavaa ole varalle eikä voi ostaa käytettynä kuten kengät
Aina kun jätät kuluttajana lähes minkä tahansa ostoksen tekemättä, jää Orpolta alvit saamatta, ja lyöt naulaa hänen riistopolitiikalle. Samalla yrittäjältä jää katteet saamatta. Saa lopilta tuta ahneen lopun.
En käy kampaajalla, en osta itselle tai lapselle mitään uutena vaan kaiken kirppiksellä, en käy ulkomaanmatkoilla, en syö ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Orpo perustelee säästöillä lisäävänsä 100000 uutta työpaikkaa, niin minäpä pidän rahani pankissa ja tuen siten suomalaisten työllistymistä.
Kohdistan välttämättömän kulutuksen ulkomaisiille tuotteille, boikotoidrn kotimaista. Ostan käyttötavaran kirpputoreilta ja roskalavaryhmistä saa ilmaiseksikin . Kierrätys on ekologista eikä tarvitse tukea orpon äärikapitalistista politiikkaa.
Tämä! Hyviä keinoja vastustas Orpon ja EK:n duunarivastaista politiikkaa: Lopetetaan sr vähäkin kulutus kaikessa mahdollisessa. Kun raha ei liiku Orpo saa sitä mitä tilasi.
Sehän tosiaan Orpon perustelu on säästöille, luoda työpaikkoja. Mitenkään missään tuota ei ole pystytty perustelemaan.
Mutta mehän voidaan jokainen tahollamme tukea Orpoa ja antaa yritysten kuihtua vaikuttamalla kulut
Tuo Orpon tukeminen lopettamalla kulutus on niin helppoa! On vaikea kuluttaa rahaa mitä ei ole. ja jos olisi niin pikaluottofirmat tienaa!
Milläs laitat ne nyörit kiinni kun nytkään ei ole varaa kuin välttämättömimpiin ja silti kiristetään kansalaisten verotusta??niin että vaikea laittaa niitä nyörejä kiinni kun ei oo millä huvitellaan:D
Vierailija kirjoitti:
Ei se siellä lounasravintoloissa juurikaan näy, kun ihmiset käyvät syömässä siellä lounasseteleillä eli työnantaja tukee sitä. Kun työnantaja laittaa tietyn summan lounasetukortille, niin se käydään käyttämässä pois, muuten se menee hukkaan. Paremminkin se näkyy siinä, ettei syödä iltaisin omalla rahalla ravintoloissa.
Elokuvissa käydään vitosen päivillä, kun normaalistihan liput maksaa vähintään kolme kertaa tuon.
Tässä vuodenvaihteessa monien lounaiden hinta on noussut verouudistuksen myötä 12.7 eurosta 13,05 euroon, vaikka valikoima on muuten ihan samaa. Itse asiassa jo aikaisemmin huomasin, että laatu on huonontunut.
En tiedä miten muissa työpaikoissa, mutta meillä työnantaja kompensoi lounaasta noin kolme euroa, joten työntekijälle jää melkein kymppi maksettavaa. Omasta mielestäni tuo kompensaatio ei nyt niin erikoinen ole, että viitsisin mennä hälyiseen lounasravintolaan syömään keskinkertaista ruokaa. Jotenkin tuntuu, että tuo parin euron kompensaatio per lounas on enemmänkin psykologinen juttu kuin, että sillä oikeasti säästäisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
En käy kampaajalla, en osta itselle tai lapselle mitään uutena vaan kaiken kirppiksellä, en käy ulkomaanmatkoilla, en syö ravintoloissa.
Käytettynä ostaminen on ainakin omassa tuttavapiirissä yleisempää kuin uutena hankkiminen. Saman trendin huomaa siitäkin että niitä kirppareita on alkanut ilmestyä ostoskeskuksiin. Itse pidän niitä liian kalliina kun netissä myyjän ei tarvitse maksaa osaansa vuokrasta. Esim vintedissä myydään vaatteita eurolla.
Pk-seudulla on suhteellisesti enemmän hyvätuloisia kuin muualla. Toki kustannukset siellä on kovemmat. Mutta kyllä suurimmalla osalla palkka vielä juoksee normaalisti. Moni saattaa karsia ns. turhista jutuista, kuten vähentää kanavapaketteja, ehkä harrastuksia, ehkä menee vähän edullisemmalle lomareissulle jne. Ja ne ravintolalounaat työpäivän aikana, niin siinäkin on sellainen ero, että jos ennen kävi joka päivä ja nyt vain 4 päivää viikossa, niin johan siinäkin säästää kuukaudessa n. 40 euroa (jos nyt 4 lounasta kuussa vähemmän, eli 60e miinus 20e käytetty siihen, että syö 5euroa/annos eväät). Pienistä puroista...
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole jaksanut laittaa budjettia tiukemmalle. Porsastelen rafloissa, harrastan hevosia, matkustelen. Kerran täällä eletään.
Näin on 🐷 vielä kun lopun ajat tulossa, elän kuin viimeistä päivää🥩🍷🎉🎈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se missään näykään. Ihmiset vain valittavat kaikesta ja kuitenkin rahaa jää käytettäväksi ihan ruhtinaallisesti esim. ulkona syömiseen ja matkailuun.
Vain hyvätuloisilla. Voi luoja kuinka työelämässä taitaa olla yksinkertaista porukkaa kun ei aivoja voi sen verran edes käyttää.
No se on varmaan sit semmoinen kupla missä hyvätuloiset elää. Itse asun Espoossa ja kyllä täällä ihmiset hengaa ihan samalla tavalla kuin aiempinakin vuosina kauppakeskuksissa ja ostavat niitä mitä minäkin ostan. Marimekon vaatteet loppuu suosituissa yhäkin kesken vaikka toivon, että joitakin riittäisi aleen saakka. Niissä ruokapaikoissa missä minä käyn on aina asiakkaita. Punttisalilla paljon ihmisiä. Lasten leikkipaikassa on aina kauheasti lapsia vaikka sisäänpääsy on 24 e. Ei ole köyhiä ne vanhemmat, jotka lapsiaan sinne vie.
Missä näkisin sitä köyhyyttä mistä koko ajan puhutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on varmaan sit semmoinen kupla missä hyvätuloiset elää. Itse asun Espoossa ja kyllä täällä ihmiset hengaa ihan samalla tavalla kuin aiempinakin vuosina kauppakeskuksissa ja ostavat niitä mitä minäkin ostan. Marimekon vaatteet loppuu suosituissa yhäkin kesken vaikka toivon, että joitakin riittäisi aleen saakka. Niissä ruokapaikoissa missä minä käyn on aina asiakkaita. Punttisalilla paljon ihmisiä. Lasten leikkipaikassa on aina kauheasti lapsia vaikka sisäänpääsy on 24 e. Ei ole köyhiä ne vanhemmat, jotk
Et missään jos et pysty elämää seuraamaan ja katselemaan muualla kuin Marimekon liikkeessä ja kalliissa leikkipaikkassa. Aika suppea maailmankuva sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on varmaan sit semmoinen kupla missä hyvätuloiset elää. Itse asun Espoossa ja kyllä täällä ihmiset hengaa ihan samalla tavalla kuin aiempinakin vuosina kauppakeskuksissa ja ostavat niitä mitä minäkin ostan. Marimekon vaatteet loppuu suosituissa yhäkin kesken vaikka toivon, että joitakin riittäisi aleen saakka. Niissä ruokapaikoissa missä minä käyn on aina asiakkaita. Punttisalilla paljon ihmisiä. Lasten leikkipaikassa on aina kauheasti lapsia vaikka sisäänpääsy on 24 e. Ei ole köyhiä ne vanhemmat, jotk
Vieraile vaikka Malmilla. Espoossa asuu paljon vanhan rahan perijöitä, jotka pystyvät elättämään itsensä jo pelkillä sijoitusten tuotoilla. Näin leikkaukset eivät vaikuta heihin.
Toimistolle aina itse tehtyä ruokaa mukaan, en käy koskaan lounailla. Mies taas ei syö ku kerran päivässä. Myös viikonloppulounas/woltilla tilaaminen ollaan jätetty yhteen kertaan per kk. Ennen kävin kampaajalla joka toinen kk, nyt käyn kahdesti vuodessa. Ollaan vähennetty myös alkoholin kulutusta :D
En käy ravintoloissa tai kahviloissa enää. En osta vaatteita tai kenkiä. Työmatkat aloin tehdä pyörällä, auton myin viime vuonna. Hierojalla ja kampaajalla käyn vielä. Salijäsenyyden irtisanoin tämän kuun loppuun.