Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne ylempi keskiluokka matkustaa?

Vierailija
23.03.2024 |

Olen nousemassa ylempään keskiluokkaan ja haluaisin olla omieni kaltainen. Nyt saa Kanariansaaret, Bulgarian hiekat ja Fuengirola jäädä ja haluan päästä sellaisiin kohteisiin, jossa varakkaat käyvät. Saa ehdottaa muitakin kuin rantakohteita! Euroopan kiertely kiinnostaa eniten, mutta kyllä kaukomatkat myös. 

Kommentit (237)

Vierailija
221/237 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tuttavapiiri: Lappi, yleensä silleen 2-4 viikkoa talvella. Laskettelu Alpit, vapaalasku Norjan vuoret. Sisilia. Split. Surffausta Balilla ja Portugalissa. Kiipeilyä Dolomiiteillä. Pitkän matkan juoksikisoja vuorilla. Golffausta Espanjassa. Ei kaupunkilomia vaan just ne harrastuslomat. Alkoholin käyttö vähentynyt radikaalisti alle 45v lomailussa.

Vierailija
222/237 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tuttavapiiri: Lappi, yleensä silleen 2-4 viikkoa talvella. Laskettelu Alpit, vapaalasku Norjan vuoret. Sisilia. Split. Surffausta Balilla ja Portugalissa. Kiipeilyä Dolomiiteillä. Pitkän matkan juoksikisoja vuorilla. Golffausta Espanjassa. Ei kaupunkilomia vaan just ne harrastuslomat. Alkoholin käyttö vähentynyt radikaalisti alle 45v lomailussa.

Tuo alkoholin käyttö on selkeä ero ylemmän ja alemman luokan välillä.

Fugessa, Bulgariassa ja Thaimaan halpiskohteissa reissaa paljon niitä joille juhlaa on halpa viina. Saa tissutella kivasti koko loman ajan! 

Meitä muita ei voisi vähempää kiinnostaa alkon hinta. Jos jotain tekee mieli ruuan kanssa sen lasillisen (tai vaikka pullollisen per 2-3 henkeä) raaskii kyllä ostaa oli hinta mikä vaan. Mutta se juoma ja juominen ei ole reissun itseisarvo. Loman tarkoitus on ihan muut jutut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/237 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastavan työni vuoksi haluan lomaltani vain rentoutua. Olen matkustellut melko paljon ja toivottavasti eläkepäivinä matkustelen lisää. En aio tuhlata yhtään lomapäivää minulle turhiin kohteisiin.

Haluan lomallani lentää tasokkaasti päiväsaikaan kohteeseen, jonka lentokentältä on kohtuullisen lyhyt matka tasokkaaseen hotelliin. Ja nimenomaa hotellin, koska lomallani en kokkaa, enkä tee muitakaan kotitöitä, yhtään.

Hyvä hotellihuone, merinäköalalla, adults only. Tasokkaassa hotellissa on yleensä erittäin tasokas aamiainen ja tarvittaessa myös päivällinen. Sieltä löytyy myös uima-allas, jonka vesi tutkitaan ja puhdistetaan säännöllisesti. Uima-altaat ovat varsinaisia bakteeripesiä huonosti hoidettuina. Mutta meressä uiminen on se juttu, jota rakastan, eli liian aallokkoinen ranta ei käy. Rakastan myös rantahiekkakävelyä, jota valitettavasti muuten niin kivassa Nizzassa ei voi tehdä.

Hotellissa pitää olla myös ilmastoitu, hyvä kuntosali, jossa voi tehdä kokovartalo treenin pari kertaa viikossa.

Lomakohde ei saa olla keskellä ei mitään, tuppukylässä, josta joutuu autossa istuen matkustamaan ihmisten ilmoille. Mielellään ison kaupungin lähellä, josta löytyy tarvittaessa tasokasta kulttuuria, shoppailu mahdollisuus ja vaihtelua.

Koskaan en ole viikossa kyllästynyt, kun mietin etukäteen mitä lomaltani haluan. Olen mieluummin kotona, kun jossain tuppukylässä, huonossa hotellissa kyllästyneenä uima-altaalla aurinkotuolissa. Vaihtoehtoina vain typerät, ylihinnoitellut,  päiväretkikohteet.

Vierailija
224/237 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastavan työni vuoksi haluan lomaltani vain rentoutua. Olen matkustellut melko paljon ja toivottavasti eläkepäivinä matkustelen lisää. En aio tuhlata yhtään lomapäivää minulle turhiin kohteisiin.

Haluan lomallani lentää tasokkaasti päiväsaikaan kohteeseen, jonka lentokentältä on kohtuullisen lyhyt matka tasokkaaseen hotelliin. Ja nimenomaa hotellin, koska lomallani en kokkaa, enkä tee muitakaan kotitöitä, yhtään.

Hyvä hotellihuone, merinäköalalla, adults only. Tasokkaassa hotellissa on yleensä erittäin tasokas aamiainen ja tarvittaessa myös päivällinen. Sieltä löytyy myös uima-allas, jonka vesi tutkitaan ja puhdistetaan säännöllisesti. Uima-altaat ovat varsinaisia bakteeripesiä huonosti hoidettuina. Mutta meressä uiminen on se juttu, jota rakastan, eli liian aallokkoinen ranta ei käy. Rakastan myös rantahiekkakävelyä, jota valitettavasti muuten niin kivassa Nizzassa ei voi tehdä.

Hotellissa pitää olla myös ilmastoitu, hyvä kuntosali, jossa voi tehdä kokovartalo treenin pari kertaa viikossa.

Lomakohde ei saa olla keskellä ei mitään, tuppukylässä, josta joutuu autossa istuen matkustamaan ihmisten ilmoille. Mielellään ison kaupungin lähellä, josta löytyy tarvittaessa tasokasta kulttuuria, shoppailu mahdollisuus ja vaihtelua.

Koskaan en ole viikossa kyllästynyt, kun mietin etukäteen mitä lomaltani haluan. Olen mieluummin kotona, kun jossain tuppukylässä, huonossa hotellissa kyllästyneenä uima-altaalla aurinkotuolissa. Vaihtoehtoina vain typerät, ylihinnoitellut,  päiväretkikohteet.

Kelpais, kerro parit kohteet ja hotellit.

Vierailija
225/237 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on talo Umbriassa, olemme siellä kolmatta polvea, isovanhempani ovat sen ostaneet aikanaan. Minulla on rakkaita muistoja sieltä jo lapsuudesta, samoin kuin lapsillamme. Ystäväperheen kanssa pyrimme käymään purjehtimassa Kreikan saaristossa k

Saat kutsua sitä miksi haluat. Meillä on suvun huvila tunnin ajomatkan päässä landella, käymme siellä viikonloppuisin. Onko se sitten matkailua sen enempää kuin Italian talolla käynti? Ihan imuroin, pyyhin pölyjä ja teen ruokaa sielläkin, elämä samaa arkea kuin kaupungissa. On osa vuodenkiertoa meille. 

Olemme molemmat opiskelleet osan tutkinnoistamme ulkomailla. Olemme asuneet ulkomailla. Toinen lapsistamme opiskelee paraikaa ulkomailla. Kollegat ja ystävät tuppaavat olemaan ulkomaisia. Osa sukua asuu ulkomailla. Elämänpiiri on laajempi.

Vierailija
226/237 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hotellissa pitää olla myös

Yhdyssanavirheet kertovat akateemisen koulutuksen puuttumisesta. Työsi voi olla haastavaa, kuten kerroit, mutta pelkällä haastavuudella ei nousta ylempään keskiluokkaan. Vaikutat vain nousukkaalta snobilta. 

Vierailija
227/237 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maata pitkin Euroopassa muutaman viikon, etätöissä Kaakkois-Aasiassa. 

Budjetti edellä. Ei kuulosta ylemmän keskiluokan matkoilta.

Miten niin budjetti edellä? Lentäminenhän usein on halvempaa kuin junalla kulkeminen tai vuokra-auto. 

Vierailija
228/237 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla tiettyä määritelmää mikä on ylempi keskiluokka Suomessa,, joten ei ole myöskään oikeaa vastausta. Minusta monet vastaajat kuulostavat aivan samalta kuin keskiluokka ylipäätään, eikä sekään ole yllättävää edellisestä johtuen.

Olin kyllä yllättynyt siitä kuinka paljon vastaukset keskittyvät nimenomaan Euroopan maihin, kun itse koen että se on ihan kivaa seutua mutta siellä on tullut käytyä usein niin nyt joku muu vaihtoehto on parempi.

Ja olenkin ehtinyt käydä jo kaikilla mantereilla pl. Etelämanner, mutta ehdottomasti eniten olen nähnyt Eurooppaa. Yleisesti ottaen haluan nähdä jotain uutta.

No mutta tuossahan jo vastasit itsellesi. Haluat nähdä jotain uutta ja olet käynyt kaikilla mantereilla pl. Etelämanner. Sinne siis! Chilestä pääsee laivalla, tekevät ryhmämatkoja. Omatoimisesti menemistä ei suositella. Hieno paikka bongailla pingviinejä. 

Vierailija
229/237 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä hotellihuone, merinäköalalla, adults only. Tasokkaassa hotellissa on yleensä erittäin tasokas aamiainen ja tarvittaessa myös päivällinen. Sieltä löytyy myös uima-allas, jonka vesi tutkitaan ja puhdistetaan säännöllisesti. Uima-altaat ovat varsinaisia bakteeripesiä huonosti hoidettuina. Mutta meressä uiminen on se juttu, jota rakastan, eli liian aallokkoinen ranta ei käy. Rakastan myös rantahiekkakävelyä, jota valitettavasti muuten niin kivassa Nizzassa ei

Tämä on amiksen kirjoittama. Ylempään keskiluokkaan ei kuulu esim. duunaripohjaiset oman firman toimitusjohtajat, julkkikset, missit eikä urheilun avulla rikastuneet, vaikka rahaa olisi kuinka paljon. 

Vierailija
230/237 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme ihan varmasti ylempää keskiluokkaa tai ennemminkin yläluokkaa, jos täällä nyt puhutaan tuloista ja asemasta?Ja mehän matkustamme ihan sinne mihin haluamme, emme sinne, minne muka kuuluu matkustaa.Olemme kiertäneet tämän maapallon useampaan kertaan, mutta ihan yhtälailla matkustamme Malagaan, koska meillä on siellä talo. Tai Saariselälle hiihtämään. Tai Viroon kylpylälomalle. Koska me voimme.

Luokka ei määräydy pelkästään tulojen ja aseman perusteella. Vaikka esimerkiksi duunaritaustainen yrittäjä tienaisi kuinka paljon oman yrityksensä toimitusjohtajana, se ei vielä tee hänestä ylempää keskiluokkaa, yläluokasta puhumattakaan. 

Tämä! Luokka ei määräydy pelkästään tulojen ja työpaikan aseman perusteella. 

Vierailija
231/237 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alppeja minäkin ehdottaisin. 

Mitä siellä kesällä tekee? 

Patikoi. Tietenkin.

Ja se on sitten vissiin jonkun mielestä kivaa. Ok. 

Se on niissä maisemissa aivan mahtavaa! Kymmenen kertaa olen jo ollut Itävallan Alpeilla ja ensi kesänä olen menossa uudelleen. Kohde on valittu niin, että kahdenkin viikon matkalla voi joka päivä kävellä eri reitin, kun käyttää hyväkseen paikallisbusseja ja erityisiä turisteille tarkoitettuja busseja, jotka kiertävät kylien keskustoissa ja hissien ala-asemilla. Monet hiihtohisseistä toimivat kesälläkin, joten niiden avulla voi siirtyä ylös suoraan upeisiin maisemiin, kävellä ylhäällä ja tulla toisella hissillä alas.

Tyypillinen päivän retki on minulla 8-15 km. Illalla sitten nautin 3-4 lajin illallisen hotellin puolihoidossa.

Vierailija
232/237 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niinkään se missä matkustaa vaan miten. Lennot parhaassa matkustusluokassa, hotellit loistavaa tasoa. Ruoka kulinaristista. Voi olla harrastukseen kytkeytyvä matka esim. Oopperaa, konserttia, viinitiloilla viinin maistelua, golfausta.

Kulinarismiin ei tarvita *ravintoloita kun tietää mitä hakee ja mistä etsii:) Parhaat kokemukset on niitä autenttisia ruokaelämyksiä.

Erimieltä myös hotelleista. Jos on tarpeeksi rahaa ei tosiaankaan asu lomiaan hotellissa vaan huvilassa. 

Viinitilatkaan ei ole vain rikkaitten huvia, käynti maisteluinern maksaa 0-30€/hlö

Usein ollaan myös kansainvälisesti verkostoituneita, ei olla hotellissa, vaan ystävien vieraina tai suhteiden kautta vuokrataan asuntoa/villaa, joka ei ole julkisesti vuokrattavissa (jonkun 2. koti, jonne ei voi päästää ketä vain.)

Vierailija
233/237 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maata pitkin Euroopassa muutaman viikon, etätöissä Kaakkois-Aasiassa. 

Budjetti edellä. Ei kuulosta ylemmän keskiluokan matkoilta.

Miten niin budjetti edellä? Lentäminenhän usein on halvempaa kuin junalla kulkeminen tai vuokra-auto. 

Aika on rahaa.

Vierailija
234/237 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois veikkaa et ne menee Töölööseen kert ei kai ne enään voi Thaimaaseen alkaa matkustamaan.

Vierailija
235/237 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä hotellihuone, merinäköalalla, adults only. Tasokkaassa hotellissa on yleensä erittäin tasokas aamiainen ja tarvittaessa myös päivällinen. Sieltä löytyy myös uima-allas, jonka vesi tutkitaan ja puhdistetaan säännöllisesti. Uima-altaat ovat varsinaisia bakteeripesiä huonosti hoidettuina. Mutta meressä uiminen on se juttu, jota rakastan, eli liian aallokkoinen ranta ei käy. Rakastan myös rantahiekkakävelyä, jota valitettavasti muuten niin kivassa Nizzassa ei

Sinä tässä snobi olet!

eri

Vierailija
236/237 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavat hiilijalanjäljet porukoilla. Lapsenlapset kiittää.

Vierailija
237/237 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavat hiilijalanjäljet porukoilla. Lapsenlapset kiittää.

Lastenlapset reissaa mukana

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän