Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä apua jos mm. kela ei auta?

Vierailija
22.03.2024 |

Mistä olette hakeneet apua elämiseen, jos kela eikä sosiaalipalvelut auta?

Perhe hakenut toimeentulotukea sekä kelasta että sosiaalityöstä mutta kumpikaan ei auta. Perheen tulot riittävät just ruokaan, bensaan ja puhelinlaskuihin mutta muut laskut menevät perintään kun ei raha riitä. 

Kelan mielestä perhe pärjää hyvin, vaikka sähköt katkaistaan. Tai jos vaikka jääkaappi hajoaa eikä ole varaa ostaa uutta, käytettyäkään.

Onko kukaan hakenut ja saanut apua esim. seurakunnan diakoniatyöstä?

Kommentit (174)

Vierailija
141/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus auttaa kunhan rukoilet !

Toimiiko silloin, kun vain mielessä rukoilee puhumatta mitään asioita ääneen tai kirjoittamatta mitään yhtään mihinkään toisten tietoon

Vierailija
142/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut kelaan ja sosiaaliviranomaiselle kaikki tietomme; tiliotteet, palkkakuitit, laskut jne. He näkevät niistä totuuden. En koe, että minun pitäisi teille selitellä mitään.

Lapsen opiskelusta ja opintotukipäätöksistä kela näkee itse tilanteen. Hän ei ole saanut opintotukea. Sitä ei minun tarvitse teille selitellä. 

Lopetan jauhamisen tähän, koska asiani eivät kuulu tänne. Paitsi sen mitä olen kertonut. Ne ovat totta, enkä ole kenellekään valehdellut.

Hyvää jatkoa kaikille t: AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, kyllä Jumala kuulee hiljaa mielessäkin sanotun. 

Ap, täytyy saada muut laskut pienemmiksi, luopua autosta, löytää halvempi asunto tai saada tulot korkeammiksi esim lisätyö. Diakonia voi auttaa kertaluonteisesti laskussa, ja ruuassa, mutta sen varaan ei voi yksinään jäädä. 

Vierailija
144/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä siis ulosotossa velkoja? Ottakaa yhteys ulosottovirastoon. Sen takia ei saa lisää rahaa. Katkaiskaa kaikki ylimääräiset kulut, televisioon liitettävät menoerät, lehdet, harrastukset sekä kaikki muu joka ek ole pakollista.

Vierailija
145/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 euron vesilaskut omakotitalossa :D?! Teillä menee sitten noin vuoden kulutus joka kuukausi. No, ainakin olette puhtaita...

Vierailija
146/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Tilanne kuulostaa vaikealta ja on harmi, että olet saanut aggressiivisia kommentteja. Oma lapsuus oli vastaavassa ympäristössä, vanhemmat pienipalkkaisia ja asuivat maalla omakotitalossa. Leijonanosa tuloista meni paremmassa tilanteessa otettuun asuntolainaan, lämmitykseen ja auton ylläpitoon. Siitä ympäristöstä ei poistuta hetkessä.

Mietin kuitenkin, oletteko saaneet Kelalta kaikki tarvittavat tuet. Ymmärrän, että epäröit tarkempaa tilanteesta puhumista, mutta muista että olet nimettömänä täällä. Voidaan auttaa paremmin sillä tavoin!

Mistä johtuu, että lapsi ei ole saanut opintotukea? Jos hän ei ole edistynyt opinnoissa opintotuen vaatimalla tavalla (vaikka valmistuikin, mutta ilmeisesti tavoitetta myöhemmin?) ja se johtuu esimerkiksi masennuksesta tai neuroepätyypillisyydestä, hänen olisi voinut olla mahdollista saada kuntoutusrahaa (huom, tämä on eri kuin kuntoutustuki) siten, että opinnot katsotaan ammatilliseksi kuntoutukseksi. Sitä pitää hakea erikseen eikä tuosta aina kerrota paljoa, joten ymmärrän, jos on jäänyt hakematta.

Jos hän ei ole valmistumassa ammatillisesta koulutuksesta vaan lukiosta/ammattiin valmentamattomasta erityisoppilaitoksesta/vaikka kymppiluokalta, niin myös Nuotti-valmennus voisi olla hyvä jatko, sen ajalta saa myös kuntoutusrahaa. Ja jos ikää on yli 18, niin kannattaa ehdottomasti nyt selvittää mahdollisuus lapsen saamaan toimeentulotukeen tai työmarkkinatukeen, vaikka asuukin kotona! Vähintäänkin hänellä on oikeus toimeentulotukeen, jos muuhun ei ole oikeutettu. Tukea hakiessa lapsen omaisuudeksi ei merkitä teidän omaisuuttanne, ellei kysytä vanhempien tuloista. Tai jos masennusta tms löytyy, niin sairauspäivärahakin on mahdollinen.

Myös miehen kuuluisi käsittääkseni saada työmarkkinatukea enemmän kuin 200 e. Jos asiaan liittyy karenssi, se tulisi korjata nopeasti, jotta tukea saa taas "täytenä". Jos miehen tilanne on sinulle hieman epäselvä ja hän puhuu asiasta epämääräisesti, selvittäkää sitä yhdessä. Voi olla jopa niin, että mies kärsii esimerkiksi peliriippuvuudesta johon rahat menevät, eikä kehtaa sitä sanoa suoraan. Ja jos miehen työkyvyssä on ongelmia, niin myös hänen kohdallaan voi selvittää sairauspäivärahan mahdollisuutta.

Akuutisti tilanteeseen voi saada tukea - tai jos ei sitä, niin neuvoja - myös paikkakuntanne aikuissosiaalityöstä. Myös seurakuntaan kannattaa olla yhteydessä, usein heiltä saa ainakin ruoka-apua jos ei muuta. Jos pystytte käymään kaupungissa päiväsaikaan, ruoka-apu.fi listaa ruokakasseja jakavia tahoja. Kannattaa olla hyvissä ajoin paikalla jonottamassa, ettei lopu kesken.

Vierailija
147/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus auttaa kunhan rukoilet !

Toimiiko silloin, kun vain mielessä rukoilee puhumatta mitään asioita ääneen tai kirjoittamatta mitään yhtään mihinkään toisten tietoon

Rukoilu voi auttaa jos on pahaa oloa mutta asiat on valitettavasti hoidettava itse kuntoon. Ota hyvät ajatukset vastaan joiden avulla voit muuttaa elämääsi onnellisemmaksi. Voi olla että joudut luopumaankin jostakin mutta se ei ole vaarallista. Menot, kaikki kulut minimiin ja turhat ostamisetkin pois. Vain laskut sekä ruoka ja aivan pakolliset vaatteet, kierrä myös kirpputoreja sekä pyydä sukulaisten vanhoja vaatteita.

Vierailija
148/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut kelaan ja sosiaaliviranomaiselle kaikki tietomme; tiliotteet, palkkakuitit, laskut jne. He näkevät niistä totuuden. En koe, että minun pitäisi teille selitellä mitään.

Lapsen opiskelusta ja opintotukipäätöksistä kela näkee itse tilanteen. Hän ei ole saanut opintotukea. Sitä ei minun tarvitse teille selitellä. 

Lopetan jauhamisen tähän, koska asiani eivät kuulu tänne. Paitsi sen mitä olen kertonut. Ne ovat totta, enkä ole kenellekään valehdellut.

Toivottavasti ehdit lukea tämän vielä. Jos hän ei ole saanut opintotukea, niin 18-vuotiaan on mahdollista saada muita tukia. Selvittäkää ne ja hakekaa, aika varmasti myönnetään edes jotain.

Vierailija
149/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni asia vaikuttaa kuten lasten ikä ja joskus tekevät vähennyksiä lasten opiskeluidenkin takia tai jos käy töissä tai muuta sellaista.

Vierailija
150/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei suomalainen köyhä saisi omistaa mitään? Vaikka kaikki suomalaisten rahat lahdattaisiin ulkomaille, ei se poistaisi nälänhätää maailmasta. Pitäähän suomalaisella köyhälläkin olla mahdollisuus hakea tukea vaikka ulkomailta, jos ei Suomesta rahaa saa ruokaan. 

Onko se nyt sitten totta vai ei, että joidenkin tavoiteta on se, että kukaan ei omista mitään. Voisiko se edes olla mahdollista vai onko se vaan höpinäpuhetta.

Vierailija
151/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

200 euron vesilaskut omakotitalossa :D?! Teillä menee sitten noin vuoden kulutus joka kuukausi. No, ainakin olette puhtaita...

Ei vuodessa selviä 200 eurolla jos on iso perhe.

Vierailija
152/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää katua syntejään ja rukoilla. Pian apu tippuu taivaasta jotta kopsahtaa !

Ei nyt kannata pitää itsestäänselvyytenä tätäkään, kokemuksella.

Vierailija
153/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on ollut 2 ihmisen palkkatulot ja silti laskut menneet perintään jo vuosia?

Vierailija
154/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitää maksaa pois kaikki pakollinen, eli laskut, ja vasta sitten miettiä sitä, mitä jää jäljelle ruokaan ja jos mitään ei jää, niin hakea jostain ruoka-avustusta. Ette voi käyttää ensimmäisenä rahojanne niihin ei-pakollisiin menoihin. Siksi olette ongelmissa.

Vierailija
155/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten niin käytännössä ei ole tuloja, jos saat osinkoja neljä tonnia vuodessa? Sehän tekee koko vuodelle jaettuna yli 300 euroa kuussa, eikö se ole lähes saman verran kuin opintotuki?"

Brutto-osingot ovat noin 4000€ ja netto noin 3000€, eli sellaiset 250€/kk. Meillä on niin isot menot, että tuo on ihan yhtä tyhjän kanssa. Tuosta maksaa ehkä juuri ja juuri minun terapian ja lääkkeet, kaikki muu jää miehen maksettavaksi.

Vierailija
156/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Kelalla ole mitään mielipidettä. Tulot vain vaikuttaa onko oikeutta toimeentulotukeen vai ei. Älä hoida muiden asioita kun et ole perillä niistä.

Vierailija
157/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimatoimisto auttaa aina

Vierailija
158/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten niin käytännössä ei ole tuloja, jos saat osinkoja neljä tonnia vuodessa? Sehän tekee koko vuodelle jaettuna yli 300 euroa kuussa, eikö se ole lähes saman verran kuin opintotuki?"

Brutto-osingot ovat noin 4000€ ja netto noin 3000€, eli sellaiset 250€/kk. Meillä on niin isot menot, että tuo on ihan yhtä tyhjän kanssa. Tuosta maksaa ehkä juuri ja juuri minun terapian ja lääkkeet, kaikki muu jää miehen maksettavaksi.

Pienentäkää menoja. Ihan hulluutta ylläpitää menoja, joita ei ole varaa kustantaa. Sitten itketään valtiota apuun, vaikka vika on omassa toiminnassa.

Vierailija
159/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tilanteessa oikea paikka nipistää menoista on se asuntolaina. Jos sen maksut ovat jo laahanneet, niin ei haittaa mitään, vaikka seuraavakin maksu jäisi vajaaksi. Tämä on juuri sellainen tilapäinen kiperä tilanne, kun on jääty työttömäksi, eikä työttömyystuki rullaa vielä normaalisti. Toki se työttömyystuki on pienempi kuin palkka, mutta asuntolaina on jo loppusuoralla ja tulee kuitattua pienemmilläkin erillä, minkä jälkeen on jo vähän helpompi hengittää.

Juuri sen takia suositellaan niitä 3kk menoihin riittäviä säästöjä, että niillä selviää tällaisesta tilanteesta. Ei se työttömyystuki kilahda tilille heti ensimmäisenä työttömyyspäivänä. 

Vierailija
160/174 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin pitää maksaa pois kaikki pakollinen, eli laskut, ja vasta sitten miettiä sitä, mitä jää jäljelle ruokaan ja jos mitään ei jää, niin hakea jostain ruoka-avustusta. Ette voi käyttää ensimmäisenä rahojanne niihin ei-pakollisiin menoihin. Siksi olette ongelmissa.

Meinaatko siis, että lapselle voi sanoa, että tänään ei ole ruokaa kotona tarjolla?? Johan sellaisesta tehtäisiin lasu-ilmoituksia! Kyllä ensisijaisesti lapsilla on oltava ruokaa pöydässä ja vatsa täynnä. Puhtaat vaatteet ja hygienia kunnossa. Lääkkeet ja lääkärikäynnit /esim. hammastarkastukset on hoidettava.