Tuli automaattihylky asuntolainahakemukselle
"Kiitos rahoitushakemuksestasi. Valitettavasti luottohakemustasi ei voitu hyväksyä. Luottohakemus on hylätty kokonaisarvion perusteella. Päätös ei perustu ulkoiseen maksuhäiriömerkintään."
Hmph. En ois halunnutkaan.
Kommentit (56)
Tiedän yhden joka sai 150k lainan puoliksi puolisonsa kanssa eli yhteensä 300k. Hän on 20v enkä ole kysynyt et miten sai lainan. Käy vakitöissä.
Kenelläkää ideoita miten on mahdollista saada noin iso laina todella nuorella iällä?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden joka sai 150k lainan puoliksi puolisonsa kanssa eli yhteensä 300k. Hän on 20v enkä ole kysynyt et miten sai lainan. Käy vakitöissä.
Kenelläkää ideoita miten on mahdollista saada noin iso laina todella nuorella iällä?
Jomman kumman vanhemmat tai sukulaiset antaneet vakuudet lainalle. Tai sitten on perintöä, josta et tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jomman kumman vanhemmat tai sukulaiset antaneet vakuudet lainalle. Tai sitten on perintöä, josta et tiedä.
No tää selittääkin. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa säästää etukäteen kuukausittain se summa tilille, minkä verran ajattelee maksavansa lainaa. Ihan iitsensäkin takia.
Säästän joka kuukausi 2000e, mutta pankin mukaan saan maksaa lainaa vain max 800e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain määräaikaisen työsuhteen takia kielteisiä luottopäätöksiä, joten kokeilin sitten huvikseni laittaa työsuhteeksi toistaiseksi voimassaolevan nollatuntisopparin, vaikken käytännössä ollut kyseiselle työnantajalle tehnyt yhtään työvuoroa pariin vuoteen. Hain pientä asuntolainaa ASO-asuntoa varten ja automaattinen päätös oli myönteinen!
Manuaalikäsittelyssä lainaa ei lopulta kuitenkaan myönnetty, vaikka tarjosin lisävakuudeksi ASP-säästöjäni. Ei auttanut kuin lopulta nostaa säästöt asunnon hankkimiseksi.
Siis ASO lainahan on usein autolainaa pienempi, näin mulle pankista opiskelijana sanottiin että tottakai laina myönnetään, vaikka mun tulot oli ihan olemattomat (opintotuki + n. 600€ palkkaa). Tämä keväällä isossa pankissa.
Minulle olisi annettu mielummin lainaa omistusasuntoon pk-seudulla kuin asoon, kun bruttopalkkani oli 2000 ja asp-tilillä ei paljoa rahaa ollut. Tai no, asoonkin olisin saanut, mutta suositeltiin mielummin ostamaan yksiö tai kaksio kuin ottamaan asoa. Silloin muutin kuitenkin vuokralle, kun sopivaa kohdetta ei löytynyt ja oli aika kiire päästä muuttamaan.
Mulle OP ei suostunut antaa lainaa kuin 112 k ja vain uudenveroiseen asuntoon. Säästöjä 108 k ja 3500 bruttopalkka. Lapsia 2 ja miehellä auto. Laskivat, että elätän lapset yksin eikä mies maksa asunnosta mitään ja että minä kustannan mieheni auton, koska se on taloudessa. Hain siis lainaa yksin. No muualta sain sitten pyytämäni 150 k ja asuntoon, johon on tulossa kalliita remontteja (salaojat, kylppäri, putket, katto) lähivuosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain määräaikaisen työsuhteen takia kielteisiä luottopäätöksiä, joten kokeilin sitten huvikseni laittaa työsuhteeksi toistaiseksi voimassaolevan nollatuntisopparin, vaikken käytännössä ollut kyseiselle työnantajalle tehnyt yhtään työvuoroa pariin vuoteen. Hain pientä asuntolainaa ASO-asuntoa varten ja automaattinen päätös oli myönteinen!
Manuaalikäsittelyssä lainaa ei lopulta kuitenkaan myönnetty, vaikka tarjosin lisävakuudeksi ASP-säästöjäni. Ei auttanut kuin lopulta nostaa säästöt asunnon hankkimiseksi.
Siis ASO lainahan on usein autolainaa pienempi, näin mulle pankista opiskelijana sanottiin että tottakai laina myönnetään, vaikka mun tulot oli ihan olemattomat (opintotuki + n. 600€ palkkaa). Tämä keväällä isossa pankissa.
Minulle olisi annettu mielummin lainaa omistusa
Pankkihan olisi mieluiten maksimoinut tuottonsa! Itsekin sain ihmettelyä osakseni, miksen samantien ottaisi lainaa omistusasuntoon vaan ainoastaan asoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa säästää etukäteen kuukausittain se summa tilille, minkä verran ajattelee maksavansa lainaa. Ihan iitsensäkin takia.
Säästän joka kuukausi 2000e, mutta pankin mukaan saan maksaa lainaa vain max 800e/kk.
Joo nämä on hauskoja, vuokraa on ok maksaa 2000, mutta lainan lyhennys vaikka 1200 ja 250 hoitovastike vetää sinut konkurssiin. Mites kun se vuokra nousee taas 200 ja et löydä uutta sopivaa, muutat lasten kanssa sillan alle? Helpompi omistusasunnossa varautua, ja tarvittaessa voi pitää vaikka hetken lyhennysvapaata, vuokralla tuo ei oikein onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tuokin varmaan, vaikka silloin olikin vielä nollakorot. Vähän itse pelkäsin silloin tuota ostoa, kun olin kuitenkin noilla tuloilla suht persaukinen, mutta toki omaa kivampi maksaa kuin vaan toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
? En nyt ymmärrä yhtään. Luin koko ketjun ja miten joku parikymppinen (tuskin tienaa mitään 4000e bruttona) saa enemmän lainaa, vaikka vakuuksia ja muita, mut miksi ei mitä tos joku kirjoitti et säästää 2000e/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on nyt säästössä eli miksi sinun pitäisi ottaa velkaa enemmän kuin sinulla on varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman asunnon kuukausimenoista (tai vastikkeista) verrattuna ason kuukausivuokraan löytyy se syy, miksi ASOn "hankinta" ei ole järkevää. Asossa neliövuokra kuukaudessa on järkyttävän korkea, melkein kuin vuokraa maksaisi!
>>Oman asunnon kuukausimenoista (tai vastikkeista) verrattuna ason kuukausivuokraan löytyy se syy, miksi ASOn "hankinta" ei ole järkevää. Asossa neliövuokra kuukaudessa on järkyttävän korkea, melkein kuin vuokraa maksaisi!
Aso ei olekaan vaihtoehto omistusasunnolle vaan vuokra-asumiselle. Muutama vuosi sitten muutin HASO:n pieneen kolmioon, jossa vastike oli 615 euroa. Tuolla summalla oli silloin hankala löytää edes vuokrayksiötä Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla tarpeeksi tuloja. Itse hain viime syksynä asuntolainaa kahden teinin yh äitinä. Eikä ongelmia saada lainaa omakotitalolle. Toki varmasti se insinöörinpalkka mikä tilille kilahtaa auttoi asiaa.
Ihanko tosi luulet palkan vaikuttavan lainan saantiin???
Palkkatulot ei yksinään vaikuta lainan saantiin. Mutta tottakai se että tienaa reilusti yli mediaanipalkan vaikuttaa positiivisesti. Omat nettotuloni ovat samaa luokkaa kuin kahden pienituloisen aikuisen yhteensä. Sen lisäksi minulla jäi säästöjä tilille käsirahan yms maksujen jälkeen. Eli en joutunut käyttämään kaikkea puskuria asunnon ostamiseen. Ja tämän lisäksi pystyin näyttämään Excelistä tarkalleen mihin rahani käytän. Kaikki nämä varmasti vaikuttivat miksi sain yksinhuoltajana viiden minuutin keskustelun jälkeen lainalupauksen omakotitaloon. Ja ostin myös kyseisen talon.
Kenelläkään ei ole velvollisuutta lainata sinulle mitään. Siitä lähtökohdasta neuvottelut alkaa.
Täällä pikkukaupungissa on helppoa, riittää, että suku on opssä, mun kuopus ei ollut missään töissä ja sai yli 100 000 € kaksion ostoon, piti saada poikamiesboksi. Nyt se on heillä vuokrattuna. Omakotitaloon saivat ison lainan, mitään muita säästöjä ei ollut kuin se kuopukseni kaksio. Ei mitään ongelmaa, kysyivät vain, että minkä verran.