Milloin lumet sulaavat? Tää talvi on loputon.
Alkaa tuntuu jo todella raskaalta tää kolea ja harmaa sää.Oispa edes -15 ja aurinkoinen sää.
Tää lumisade tuntuu olevan loputon. Kohta huhtikuu.
Kommentit (51)
Itse tykkään kun on ollut pitkä hiihtokausi ja jatkuu vaan. Sitä toivon, että tulisi se itse kunnon kevät ja kesä sitten nopeasti kun on tullakseen, pitkä rospuutto ei ole mukavaa.
Mä en ymmärrä mistä tätä pilvisyyttä riittää tänä talvena tässä määrin. Joku ikävä iso rintama jumahtanut Suomen päälle?
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten me ajatellaan erilailla. Minusta talvi loppui aikaseen. Ensin helkutin kylmää ja nyt jo pitkään ollaan oltu plussan puolella tai korkeintaan vähän alle 0. Se paras talvi jäy jotenkin kokonaan pois.
Uutisissa oli että maassa on jopa kaksinkertainen määrä lunta tavalliseen verrattuna.
Mahdammeko saada kotimaista uutta pottua juhannuspöytään?
Joo menkää itkijät suomi on kylmä maa,menkää lampaat lämpöön.
Vappuun mennessä katoaa talven lumet etelästä ja keski-suomesta. Sittenkin voi tulla yksittäisiä lumikuuroja, mutta ei se lumi kauaa maassa säily. Minäkin olen kyllästynyt tähän talveen, vaikka täällä pks näin pitkä lumikausi ei ole joka vuotinen. Nyt ei ole pääsiäisenä valkovuokot lähimetsässä, ovat olleet usein silloin, kun pääsiäinen on huhtikuun lopussa. Päivä pitenee koko ajan, joten kevät ja kesä ovat kyllä tulossa. Nythän päivää on jo yli 12 tuntia.
Se on käsittämätöntä, että jossain Berliinissäkin on oikeastaan tammikuussa selvästikin lämpimämpää kuin mitä etelä-suomes maaliskuun lopulla (jonka pitäisi olla selvästi jo talvesta eroava aika), vaikka Berliinissäkin tammikuu on kylmin, niin silti tuona kuukautena voi olla +15 lämpötila. Berliini ei silti ole kuin noin 1000 km etelä-suomea etelämpänä. Ilmastojen erot on dramaattiset.
Riippuu siitä missä päin asut?
Ilmatieteen laitoksen perusteella arvioiden terminen kevät ja sulaminen alkaa ensi kuun ekalla viikolla Länsi-Suomessa ja Keski-Suomessa. Lapissa se alkanee 2-3 viikon päästä aikaisintaan.
Lumet sulavat sitten kun sulavat. Kitinälläsi ei ole vaikutusta asiaan, ap.
Ei koskaan. Ikuinen talvi. Talotkin on rakennettu sitä silmällä pitäen, että ei koskaan enää tule kesä. Lunta ja pakkasta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, tätä on Suomessa asuvan arki ja luulisi ja tottuneen siihen. Mieluummin talvi.
Kyllä tämä on ollut POIKKEUKSELLISEN PITKÄ TALVI! Samaa mieltä kuin Ap. Talvi alkoi varhain syksyllä, ja jatkuu vaan vieläkin vaikka on kohta huhtikuu.
Niitä aurinkoisia pakkaspäiviä oli tässä talvessa tosi vähän. Melkein koko ajan oli pimeätä, harmaata ja kylmää. Aina joku erikoisilmiö: lumimyräkkä, jäätyneet tiet, alijäähtynyttä vettä, paukkupakkaset jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä mistä tätä pilvisyyttä riittää tänä talvena tässä määrin. Joku ikävä iso rintama jumahtanut Suomen päälle?
Totta. Tähtäsin talvilomaviikkoni viikolle 9, jolloin täällä on aina aurinko paistanut sillä kevätviikolla takuuvarmasti. Varmaan eka kerta 25 vuoteen kun oli vaan koko viikon ajan harmaata.
Lumet on painunu jo 35 senttiä, enää on jäljellä reilut puoli metriä. Hyvältä näyttää, uskoisin että ennen toukokuun puoliväliä lumi on sulanut.
Tämä talvi on ollut paljon kylmempi kuin viime talvi. Puuta paloi tammikuussa ja helmikuun alussa aika reippaasti, nyt menee noin kolmasosa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Se on käsittämätöntä, että jossain Berliinissäkin on oikeastaan tammikuussa selvästikin lämpimämpää kuin mitä etelä-suomes maaliskuun lopulla (jonka pitäisi olla selvästi jo talvesta eroava aika), vaikka Berliinissäkin tammikuu on kylmin, niin silti tuona kuukautena voi olla +15 lämpötila. Berliini ei silti ole kuin noin 1000 km etelä-suomea etelämpänä. Ilmastojen erot on dramaattiset.
Maaliskuu on ihan kalenterissakin kevätkuukausi. Eipä ole enää irl.
Kyllä säiden jumala on nyt ollut julma Suomelle.
Ihan tavallisen mittainen talvihan tämä on. Olin lapsi 80-90-luvulla ja melkein joka vuosi oli lunta maassa vielä toukokuun alussa, varjopaikoissa, jollei muualla. Se, että välillä on ollut liki lumettomia talvia, ei tee tästä kuluvasta poikkeuksellista. Poikkeuksia ovat ne talvet, jolloin lumet lähtevät jo maaliskuussa tai kunnon pysyvää lunta ei tule ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan tyhmältä niistä helsinkiläisistä ilmastopropagandisteista tuntuu tällä hetkellä, jotka viisitoista vuotta sitten hiihtivät keskustan kaduilla julistaen, että suomessa ei ole enää lunta talvisin.
Ei istu Elokapina kadulla, kun joutuisi lumihangessa istumaan...
Kevväämmällä pikku ystäväiseni, kevväämmällä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hassulta kun ulkomaalaiset monin paikoin jo valittelee helteitä Euroopassa ja Amerikoissa. Olen syntynyt ihan väärään maahan.
Huhtikuu on kuukausista julmin.
T. S. Eliot