Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista laulutunneilla käyminen on?

Vierailija
22.03.2024 |

Tahtoisin oppia laulamaan, mutta laulutunnit on kalliita ja esim. youtubesta löytyy paljon ilmaisia videoita. Mitä laulutunneilla tehdään, millaisia harjoituksia annetaan kotiin, onko etäopetus yhtä tehokasta kuin lähiopetus vai onko niillä paljonkin eroa? Miten osaa valita hyvän laulun opettajan ja kuinka paljon hyötyä opettajasta oikeasti on, jos itsellä on nuottikorva kunnossa ja kuulee kun laulaa väärin?

Olisi kiva kuulla etenkin tunneilla harvemmin käyvien kokemuksia, mutta voit toki vastata vaikka kävisit tunneilla joka viikko.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän siitä mikä on sinun tasosi ja tavoitteet.

Laulutunneilla opettaja korjaa sitä minkä kuulee ja näkee olevan väärin äänessäsi ja esim kehosi asennossa ja räätälöi harjoitteet sen mukaan. Siinä on se etu, että hän ymmärtää harjoituksissa olevan pointin ja huomaa, teetkö harjoitusta siten miten siinä on ideana.

Toki voit youtubesta katsoa videoita ja siitäkin on paljon hyötyä.

Vierailija
2/15 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavan opettajan johdolla harjoittelu on paljon tehokkaampaa ja edistyt nopeammin, koska opettaja huomaa puutteesi ja harjoittelet aina juuri niitä asioita joista on sinulle eniten hyötyä. Et siis haaskaa aikaa liian helpon tai liian edistyneen materiaalin parissa. Et myöskään ehdi omaksua haitallisia laulutottumuksia, joista on myöhemmin työlästä opetella pois, kun et tee kuukaudesta toiseen jotain väärin tajuamatta sitä lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtube-videoissa on sekin huono puoli, että niiden taso on paljon kirjavampi kuin Suomessa koulutettujen laulunopettajien. Laulunopettaja ei ole suojattu ammattinimike, joten sellaisena voi esiintyä kuka tahansa, mutta esim. musiikkipedagogin koulutus antaa ainakin jonkinlaisen takeen siitä että opettaja tietää mitä tekee.

Vierailija
4/15 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

youtubesta 1 asia kerrallaan, pitää vain etsiä sellainen selkeä ja luotettavan oloinen video

haut kannattaa tehdä englannin kielellä

etsi niitä eri osien opetusta, pallean opetusta (vöiden käyttlö), kitarapurjeen opetusta, huulien ja leuan liikuttelun ja rentoutuksen opetusta, laulamien korkki suussa, laulaminen pillin läpi, laulaminen niin että vedät rätillä kieltä ulos, kurkuunpään laskeminen äänenkorkeudes noustessa, jne jne jne

Vierailija
5/15 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ihan aloittelija, kannattaa ehdottomasti ottaa ainakin pari yksityistuntia jotta opit perusteet edes suunnilleen oikein. Jos rahasta tekee tiukkaa, saat rahoillesi parhaiten vastinetta jos opiskelet ensin itseksesi laulutekniikan teoriaa, kokeilet erilaisia harjoituksia eri tavoilla ja kiinnität huomiota siihen miltä mikäkin tuntuu. Omaksut tunneilla asioita nopeammin, kun tiedät jo valmiiksi miten asioita pitäisi tehdä ja miksi.

Toinen vaihtoehto on sellainen aloittelijoille suunnattu kurssi tai pienryhmäopetus, jossa saa opettajalta myös yksilöllistä ohjausta. Jotkut kansalaisopistot järjestää halpoja kursseja (ja halpaa yksityisopetusta), mutta syksyn kurssit voi alkaa liian myöhään, jos tahdot aloittaa laulamisen jo nyt.

Vierailija
6/15 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko you tube koulutuksiin.

Komppaan edellistä viestiä.

T. Laulaja.

Vierailija
7/15 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän laulunopettajan löytää vain kokeilemalla, mutta kannattaa kiinnittää huomiota ainakin koulutukseen ja opetuskokemukseen, vaikka tietysti vastavalmistunutkin voi olla tosi hyvä opettaja. Sekin on tärkeää, että opettaja osaa laulaa hyvin ja säestää edes kohtalaisesti pianolla.

Vierailija
8/15 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
9/15 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt nyt pari vuotta yksityisellä laulunopettajalla kerran viikkoon. Opettaja on koulutukseltaan oopperalaulaja ja musiikinopettaja.  

Ensin on erilaisia äänenavausharjoituksia. Sitten opettaja joko soittaa pianoa tai soittaa kappaleita singasta. Jos laulan väärin, hän auttaa laulamalla päälle tai näyttämällä, että ääniala on liian alhaalla tai ylhäällä ja yritän sitten korjata. Asiaa auttaa, että olen soittanut aikoinaan pianoa ja osaan lukea nuotteja samalla kuin laulan.

Tuntuu, että olen edistynyt, mutta vielä on paljon tehtävää, ennen kuin uskallan julkisesti vaikka karaokessa laulaa. Olen kuitenkin asiaasta todella innoissani.

Vierailija
10/15 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käynyt nyt pari vuotta yksityisellä laulunopettajalla kerran viikkoon. Opettaja on koulutukseltaan oopperalaulaja ja musiikinopettaja.  

Ensin on erilaisia äänenavausharjoituksia. Sitten opettaja joko soittaa pianoa tai soittaa kappaleita singasta. Jos laulan väärin, hän auttaa laulamalla päälle tai näyttämällä, että ääniala on liian alhaalla tai ylhäällä ja yritän sitten korjata. Asiaa auttaa, että olen soittanut aikoinaan pianoa ja osaan lukea nuotteja samalla kuin laulan.

Tuntuu, että olen edistynyt, mutta vielä on paljon tehtävää, ennen kuin uskallan julkisesti vaikka karaokessa laulaa. Olen kuitenkin asiaasta todella innoissani.

Kuulostaa huonolta opetukselta.

Vierailija
11/15 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa huonolta opetukselta.

Mikä siinä on mielestäsi pielessä?

Vierailija
12/15 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja on umpisurkea, jos ei puutu biisien harjoittelussa muuhun kuin sävelkorkeuteen liittyviin virheisiin. Ja jos et vielä 2 vuoden viikoittaisten laulutuntien jälkeen uskalla laulaa julkisesti edes karaokessa (jonka keskimääräinen taso ei päätä huimaa), kärsit poikkeuksellisen pahasta esiintymiskammosta tai perfektionismista tai edistymisesi on ollut luokattoman hidasta.

Vierailija
13/15 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja on umpisurkea, jos ei puutu biisien harjoittelussa muuhun kuin sävelkorkeuteen liittyviin virheisiin. Ja jos et vielä 2 vuoden viikoittaisten laulutuntien jälkeen uskalla laulaa julkisesti edes karaokessa (jonka keskimääräinen taso ei päätä huimaa), kärsit poikkeuksellisen pahasta esiintymiskammosta tai perfektionismista tai edistymisesi on ollut luokattoman hidasta.

Kyllä se puuttuu muuhunkin. Minulla on ollut laulufobia 8-vuotiaasta saakka, kun jouduin laulamaan koulun laulukokeessa. Vika taitaa tällä hetkellä olla enemmän korvien välissä kuin laulutaidossani. Tunnen kuitenkin, että pysyn nykyisin paljon paremmin nuotissa kuin aloittaessani.

Vierailija
14/15 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se puuttuu muuhunkin. Minulla on ollut laulufobia 8-vuotiaasta saakka, kun jouduin laulamaan koulun laulukokeessa. Vika taitaa tällä hetkellä olla enemmän korvien välissä kuin laulutaidossani. Tunnen kuitenkin, että pysyn nykyisin paljon paremmin nuotissa kuin aloittaessani.

Tuo kuulostaa jo paremmalta. Ainakin vähän. 2 vuodessa pitäisi tapahtua hurjaa kehitystä kaikilla laulun osa-alueilla, jos saa viikoittain pätevää yksityisopetusta.

Oma laulunopettajani on hyvä ja huomaan pääsääntöisesti joka kerta, että biisi sujuu paljon paremmin tunnin lopussa kuin alussa. Enkä tarkoita sävelpuhtautta, jonka opettelen itse kotona pianon avulla ennen kuin menen tunnille, vaan kaikkea muuta.

Vierailija
15/15 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt vuoden kansalaisopiston pienryhmätunneilla, joilla on ensin yhteinen 15 min äänenavaus perusteellisella opastuksella ja sen jälkeen kaikki saa vuorotellen 15 min omaa henkilökohtaista aikaa. Omalla ajalla lauletaan itse valittua laulua ja ope korjaa virheitä, antaa vinkkejä parempaan laulamiseen yms. Olen kehittynyt paljon ja hyötynyt ehdottomasti myös siitä kun olen seurannut muiden opetusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi