Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimus: Pätkäpaasto lisää kuoleman riskiä 91 prosentilla

Vierailija
21.03.2024 |

"Pätkäpaastoa noudattavilla on 91 prosenttia suurempi todennäköisyys sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin ja kuolla kuin niillä, jotka eivät paastoa tai käyttävät muita paastotekniikoita, väittää uusi tutkimus."

"Tutkijat havaitsivat, että osallistujat, jotka harjoittivat 16/8-vuorokausipaastoa, olivat 91 prosenttia todennäköisemmin kuolleet sydän- ja verisuonisairauksiin kuin ne, jotka eivät harjoittaneet tällaista paastoa.

Tutkijat raportoivat myös, että niillä, joilla oli jo tutkimuksen alussa sydän- ja verisuonisairaus ja jotka saivat kaikki kalorinsa 810 tunnin aikana, oli myös 66 prosenttia suurempi riski kuolla sydänsairauksiin ja aivohalvaukseen.

Tutkimuksessa ei myöskään selvinnyt, että ruoan saannin rajoittaminen kahdeksaan tuntiin olisi lisännyt elinvuosia."

"Vaikka tutkimus on kattava ja yksilöitä seurattiin 817 vuotta, tuloksiin on syytä suhtautua vielä kriittisesti.

Tutkimuksen havainnot ovat ristiriidassa monien aikaisempien tutkimusten kanssa, joissa on havaittu jaksoittaisen paastoamisen etuja sydän- ja verisuoniterveyteen ja aineenvaihduntaan."

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/28a25e6c-eed8-4640-afe5-3ee40…

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt ihan varmuuden vuoksi alkanut syömään iltaisin ja kello on soittamassa 3.00, jotta voin syödä pari voileipää ja kupin kaakaota. 

Ocd? 

Vierailija
42/46 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole vielä julkaistu vertaisarvioidussa lehdessä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi juma, tutkittu yli 800 vuotta :)

Siinä on jo ainakin tutkijoilla joku ikuisen nuoruuden lähde! Siitä voisivat kertoa enemmän meille tavallisille kuolevaisille. 

Ihminen on paastonnut tuhansia vuosia ja mm. muslimit paastoaa säännöllisesti. Jos paastoaminen aiheuttaisi kuolemia niin olisi se tullut esille historian aikana jo useaan kertaan.

Veikö pätkäpasto myös lukemisen ymmärtämisen kyvyn?

Vierailija
44/46 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin kauan tutkittu Ja edelleen kokeilun asteella. Siinä menee monta sukupolvea pätkäpaastoillessa ennen kun tulee tähän varmuus.

Jep ja lopputuloksena että kaikki kuolemme aivan varmasti.

Vierailija
45/46 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin paljon parempi vointi kun ei aloita päiväänsä syömällä.

Vierailija
46/46 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tietämättäni pätkäpaastolla jo vuodesta 1998, jolloin lopetin aamupalan syömisen, kun huomasin että siitä tulee huono olo. Olen ollut siitä lähtien syömättä noin klo 19-12 joka päivä.