Haaveilevatko kaikki omakotitalon RAKENTAMISESTA?
Asumme omakotitalossa ja haaveilemme muutosta isompaan, ainakin 200-neliöiseen, koska meillä on monta lasta. En edes halua ajatella rakentamista. Ajatuskin kauhistuttaa, meille tulisi taatusti ero! Taloja on maailmassa valmiina, varmasti moniakin sellaisia, jotka meille kelpaisivat.
Kommentit (21)
Ei tietenkään. Jos omakotitaloa alkaa tekemään mieli, niin sitten ostetaan valmiina tai rakennutetaan. Rivitalon huolettomuus vie kuitenkin tällä hetkellä voiton, kun tilaakin on +150 neliötä.
Minä en varmaan sitten ole niin tarkka, koska minulle kelpaisi monikin tyyli. Talo saa minun puolestani olla kivi-, tiili- tai puutalo. Kaksikerroksinen tai yhdessä tasossa. Ainahan sitä voi sisustella ja remontoida omannäköisekseen. Ja järvenrantatalonkin voi ostaa valmiina.
Mutta omakotitalosta kyllä. Nyt asutaan rivarissa, ja huoneluku on ok. mutta neliöt liian pienet. Se on suurin syy, muitakin syitä on.
Ollaan nyt etsitty melkein vuosi taloa, ei vaan ole sopivaa kohdalle sattunut. Tai yksi oli, mutta se meni meidän nenän edestä paremmalla tarjouksella.
No, etsintä jatkuu.
Vierailija:
Asumme omakotitalossa ja haaveilemme muutosta isompaan, ainakin 200-neliöiseen, koska meillä on monta lasta. En edes halua ajatella rakentamista. Ajatuskin kauhistuttaa, meille tulisi taatusti ero! Taloja on maailmassa valmiina, varmasti moniakin sellaisia, jotka meille kelpaisivat.
Meilläkin on monta lasta, isoilla ikäeroilla (5 lasta, esikoisen ja nuorimman ikäero 15 vuotta). Asunnon etsinnässä kriteerinä oli 5-6 makkaria, järkevä hinta jne. Eikä sellaista tahdo löytyä. Jos on iso asunto, niin se on mallia " öky" ja makkareita on max 3 (+ kirjastoa, takkahuonetta jne, joihin tarvitaan makkareiksi yleensä muutostöitä). Me emme tarvitse ökyä, emme italialaista keittiötä, marmoripintoja sun muita -- vaan yksinkertaisesti makuuhuoneita ja ison keittiön.
Nyt on etsitty vuosi, eikä mitään löydy. Joten tätä nykyä haaveilen rakentamisesta. Mutta sitten olisikin ongelmana, mistä löytää tontti.
Ennen kuin päätimme alkaa rakentamaan, kiertelimme usemmankin myynnissä olevan rivi-, pari- ja omakotitalon läpi - emmekä löytäneet kuin sanomista. Ja kun meillä oli valmiina jo tontti, niin siitä oli sitten helppo lähteä. Nyt ajatus, että alkaisimme rakentamaan uutta taloa, on minulle täysin mahdoton, yksi kerta riittää, tämä on juuri meidän näköinen ja oloinen talo!
Mutta muuten haluaisin avaimet käteen eikä yhtään " yllättävää" budjetin ylitystä!
Sinänsä olisi mukava että saisi sellaisen talon kuin itse haluaa, mutta ainakaan tässä elämäntilanteessa (3 pientä lasta + yritys) emme tahdo rakentamiseen eikä rakennuttamiseen ryhtyä. Ostamme valmiin talon, ja jos joskus 5-10 v. päästä haluamme muuttaa niin sitten voimme harkita rakennuttamista jos aikaa on enemmän.
Haaveilemme, että ostamme kovalla lainarahalla rakennetun omakotitalon, joka myydään pariskunnan eron takia kiireellä edullisella hinnalla.
Nyt lähes kokonaan itse rakennettu talo jo melkein valmis. Ei tullut eroa, ei ollut edes mahdottoman rankkaa kun ei otettu liian tiukkaa aikataulua.
liian monta perhettä on kaatunut lähitienoossa rakennuspuuhissa tai viimestään vuosi uuden kodin valmistumisen jälkeen,
joten Ei Kiitos ei.
me asutaan ihan vaan valmiissa toisten rakentamassa talossa ja toistaiseksi onni mukana rakkaudessakin, eihän koskaan voi sanoa et olis lopullista mutta nyt ainakin hyvin pyyhkii :)
mutta rakennuspuuhista ei olla meillä koskaan edes puhuttu koska nähty on paljon näitäkin perheitä missä on käyny sitten niin että onni on särkyny rakennuspuuhien myötä..
mutta kukin tyylillään ja tavallaan taplaten :)
Vanhat olivat sopivan hintaisia, mutta niin huonokuntoisia, että remonttiin olisi mennyt mielettömästi rahaa ja rakenteet sekä lämmöneristeet olisivat olleet huomattavasti uutta taloa heikompia.
Joudumme siis taloudellisista syistä rakentamaan oman talon.
T. Rak. insinöörin vaimo
Käykääs vaikka lukemassa Kannustalojen sivuilla rakentajatarinoita, jos rakentaminen mietityttää. Esim. " Harmonia Jyväskylässä" on aika mukava tarina.
Asutaan sellaisessa nyt ja kohta on taas muuton aika (työn vuoksi muutetaan muutaman vuoden välein), haaveillaan kerrostaloasunnosta :).
Joskus maailmanaikaan kun sitten asetutaan paikoilleen rakennutetaan kesämökki kokoa pieni okt. Ja samaan aikaan asutaan varmaan jollain vanhalla maatilalla tai viinitilalla jossain päin Eurooppaa. Vähän sen mukaan millainen ilmasto täällä sitten sattuu olemaan :).
Vaan halusimme vanhan talon, jossa näkyy ja tuntuu monta elettyä elämää, tästä remontoimalla saamme mieleisemme. En pidä mistään uudesta ja kiiltävästä vaan vanhasta ja patinoituneesta :)
Olen enemmänkin kaupungin keskustassa viihtyvää tyyppiä... Vanhat kerrostalot, tilavat korkeat huoneet, leveät ikkunalaudat, ylin kerros josta näkyy koko keskusta... se on mun juttu... sellaisessa asun ja viihdyn.
Ei jäänyt traumoja tämän talon rakentamisesta. Oli ihana suunnitella kaikki asiat yhdessä miehen kanssa. Mies sitten toteutti nämä suunnitelmat rakentamalla meille unelmien talon. No nyt sitten pari vuotta talossa asuttuamme, on perhe kasvanut yhdellä lapsella ja tarvitsemme isomman talon. Sattui sopiva tontti kohdalle ja nyt taas sama homma uudelleen.
Meillä homma hoitui hienosti vaikka ekakertalaisia rakennushommissa oltiinkin (talopaketti). Mies jaksoi hyvin rakentaa taloa ja käydä töissäkin samalla. Se että rakensi taloa omalle perheelle motivoi häntä ja ei hän koskaan valittanut kun piti raksalle lähteä. Itse auttelin lähinnä siivoamalla rakennuksella ja suunnittelemalla sisustuksen jne. Miehen tehtäväksi jäi vain toteutus. Ja toki hänkin aina hyväksyi suunnitelmani tai sitten esitti muutoksia jne.
Puoli vuotta ennätin asua, kunnes avioero ja talo jäi miehelle. En jäänyt unelmataloa haikailemaan, olin vain onnellinen kun pääsin perhehelvetistä karkuun...
En suosittele rakentamista. Turhan monen perhe siihen hajoaa.