Asumistuen takaisinperintä, kokemuksia?
Olen ilmoittautunut kelaan keskiarvotulon kun päätös tarkistettu viimeksi lokakuussa. Keskiarvotulo on pitänyt tähän saakka. Nyt työnantajan vaihdon myötä tulot ovat nousseet viime kuussa(keskiarvotulo ei ole ylittynyt) ja palkkaa on ollut hankala arvioida. Tein juuri tarkistus hakemukset kelaan jossa arvioin uuden korkeamman keskiarvotulon seuraavalle vuodelle.
Jos tältä kuulta tulee takaisinperintää, peritäänkö kokonaan maksettu asumistuki vai vain se osuus joka on ns ylimääräistä maksua?
Kommentit (14)
Vain ylimääräinen eli liikaa maksettu osuus. Tietysti.
Säikähdin kun luin jotain aiempia keskusteluja joissa ihmisiltä oli perittyä takaisin monia tuhansia ja siksi ihmettelin. Ihmiset kirjoittivat että tuloraja ylittyi ja koko vuoden tuet perittiin takaisin.
-ap
Tosiaan vain liikaa maksetut tuet peritään takaisin ja niissäkin Kela jättää usein perimättä, jos kysymys on vain (yhteensä) muutamasta kympistä.
Miten tämä toimii? Nuori aikuinen lapseni sai työn, jossa tunnit viikossa vaihtelevat suuresti. Vaikeuttaa paljon asumistuen suhteen asioita. Tuleeko mahdollinen takaisin perintä kuukausittain? Entäs jos onkin saanut ns liian vähän asumistukea, kun on ollut vähän töitä?
Juu, joskus opiskeluaikana perittiin asumistukia reilusti pitkältä ajalta takaisin koska tein osa-aikatyötä opintojen ohella. Sen jälkeen olen maksanut 25 vuoden ajan asumiseni sataprosenttisesti itse niin kuin aikuisen ihmisen kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Juu, joskus opiskeluaikana perittiin asumistukia reilusti pitkältä ajalta takaisin koska tein osa-aikatyötä opintojen ohella. Sen jälkeen olen maksanut 25 vuoden ajan asumiseni sataprosenttisesti itse niin kuin aikuisen ihmisen kuuluu.
Tämän siitä saa kun ei osaa laskea.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei onneksi tällaistakaan pääse tapahtumaan, kun saavat palkkatiedot suoraan tulorekisteristä ja huomaavat kyllä samantien, jos tulot nousee liikaa.
T. Kokopäivätyöläinen, joka saa kuukaudessa 200 euroa asumistukea
Jos tuloissa (tai muussa vastaavassa) tapahtuu muutos, pyydetään asumistuen tarkistusta. Pyysin juuri itse, sillä siirryn aikuiskoulutustuelle ensi kuun alusta ja tuloni tippuvat. Samalla tarkistavat tulorekisteristä että olen viime vuoden syys-marraskuussa tienannut vähemmän kuin arvioitiin, joten tilille humpsahti toista sataa asumistukea takautuvasti. No, viime keväänä tienasin enemmän joten olen jo aiemmin saanut takaisinperintäpäätöksen asumistuesta. Kuittasin nyt maksetuilla takautuvilla tuilla tuon aiemman perinnän. Kyllä nuo aina tasaantuvat.
Olen ymmärtänyt että ei sitä noin paljon takautuvasti kyllä makseta. Eli jos olet ilmoittanut ns liian suuret tulot niin jää omaksi tappioksi.
Tämä asumistuen takaisinperintä-asia on yksi merkittävä työllistymisen este, ainakin osa-aikatyö, määräaikainen työ, niitä ei voi tehdä koska asumistuen takaisinperinnän vuoksi se tuhoaa henkilön talouden ja jos työ ei jatkukaan, saat vain alennettua asumistukea joka ei riitä vuokraan ja jos et kerinnyt saada edes päiviä täyteen, työmarkkinatuella maksettava sitten puuttuva osa, jos pystyy...
Systeemi on täysin viallinen aivan juurimutiaan myöten.
Multa on peritty takaisin asumistukea. Ei kuitenkaan tarvinnut joka ylimenevää euroa maksaa takaisin, kun selitin, miksi en ollut tehnyt muutostarkistusta.
Kannattaa alkaa heti toimia jos takaisinperintä tulee, ensin soitto kelaa, sitten vapaamuotoinen perustelu miksi ei tarvitsisi maksaa, jos eivät mitätöi , tehdä sopimus osamaksu maksamiselle takaisin. Voi maksaa 70e/kk.
Minä jouduin maksamaan takaisin eikä auttanut mitkään perustelut heikosta taloudellisesta tilanteesta.
Näin se on mennyt minun kohdalla kyllä muukin elämä, toiset pääsee helpommalla ja minun kohdalla aina tulkitaan tiukimman mukaan että minä joudun kaikesta maksamaan aina kalleimmin ja saan vähiten vastineeksi, minun perustelut on sama kun seinille puhuisi, niitä ei kuunnella, tai ne vesitetään mitä mielikuvituksellisimmilla vastaväitteillä ym.
Liikaa maksettu osuus peritään. Eli jos olet saanut vaikka 200e tukea, mutta oikeus olisi ollut saada 150e, peritään sinulta 50e.