Missä määrin käsienpesu on vielä normaalia?
Tuli siis mieleen tuosta bakteerikammokeskustelusta.
Itse kun pesen aina wc-käynnin jälkeen ja jos olen pessyt lapsen kakkapyllyn tai pyyhkinyt esikoisen pyllyn, kauppareissujen jälkeen,tai yleensäkin jos olen käynyt pankissa, tk:ssa, kirjastossa jne, ensimmäinen mitä teen kun olen saanut ulkovaatteet pois päältäni on käsienpesu. Ennen ruokailua pesen kädet myös ja ennen ruoanlaittoa. En kuitenkaan ole mielestäni mitenkään bakteerikammoinen, yritän vain välttää käsienpesulla mahdollisimman paljon tautien tarttumista. Tiedän, ei se täysin suojaa taudeilta. Miten te muut siis toimitte?
Kommentit (4)
normaalia on myös se, ettei kohtuuttomasti ahdistu, jos jostain syystä ei pysty pesemään käsiään tuollaisten normaalijuttujen jälkeen (se on normaalia, että ahdistaa, jos on vauvankakkaa kynsien alla, eikä pääse pesulle)
aina tullessani kotiin, aloittaessani ruuanvalmistusta, koskettuani raakaan kalaan, lihaan, perunoihin tms, vessakäynnin jälkeen. Myös aina koskettuani johonkin likaiseen, kuten kukkaruukun multaan tai puhdistettuani pesualtaan.
Usein pesaisen myös kesken ruuan laiton, jos käsille roiskahtaa jotain. Pesen myös aina kun tulen kotiin, vaikka olisinkin käynyt vain postilaatikolla tai viemässä roskat.
Saippuaa käytän noiden kakka-pyllyjen jälkeen, ja jos alan jotain leipomaan, että pitää laittaa kädet taikinaan.