Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö hautajaisissa olla täysmustat vaatteet?

Vierailija
21.03.2024 |

Vai voiko olla esim. tummansininen pitsipusero ja mustat pillifarkut ja mustat avokkaat? Tai jopa musta pitsipusero, valkoiset farkut ja mustat avokkaat? Hirveää ennakoida mutta odotettavissa hautajaisia keväällä / kesällä ja rahaa ei olisi uusiin vaatteisiin.

Kumpi noista on parempi? 

Onko mustat avokkaat paremmat kuin mustat ballerinat? 

Kommentit (230)

Vierailija
21/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisuus olisi etu, mutta kyllä minusta mekko on farkkuja parempi. Mekossa on se huono puoli, että se on vaativampi takin suhteen. 

Vierailija
22/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Esim. persun hautajaisiin on karnevaaliasu sopivin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kenen hautajaisista on kyse.

Just näin. Täysin vainajasta riippuen onko virallinen perinteinen vai rennompi teema.

Esim itse olen antanut toiveet rennosta muistelutilanteesta punaviinin ja juuston merkeissä, asu vapaa.

Vierailija
24/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hame on halpa sijoitus.

Varalta kaapissa, hautajaisia odottamassa?  Aika vapaata pukeutuminen, kunhan tumma sävyiset.  Viimeksi lauantaina olin hautajaisissa ja näin.  Ei kukaan arvostellut kenenkään pukeutumista.

Musta hame on yksi monikäyttöisimmistä vaatteista ikinä.

Minä en käytä hameita enkä mekkoja, joten housut.-eri

Vierailija
25/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako ikävän ja pahan ihmisen hautajaisiin mennä esim täysin valkoisessa asussa tai kirkkaanpunaisissa?

Ei, koska hautajaisten tarkoitus on kunnioittaa vainajan muistoa ja lohduttaa omaisia. Jos et pysty kunnioittamaan toisten ihmisten surua, on parempi että et mene hautajaisiin ollenkaan. Ilmoita vaikka sairastuneesi. Hätävalhekin on parempi kuin mennä hautajaisiin karnevaaliasussa.

Tämähän riippuu ihan tilanteesta sekä hautajaisiin osallistuvien suhteesta vainajaan. Esimerkiksi minulla oli lapsena isän hautajaisissa punainen mekko ja pikkusiskolla punainen asu. Punaista oli myös isän sisaruksella sekä parhaalla ystävällä. Isä piti punaisesta väristä ja hänen mielestään se oli rakkauden väri.

Vierailija
26/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harrastan niin paljon matkustelua, etenkin Japaniin, että olin kerran japanilaisissa hautajaisissa. Tunsin vainajan tosin, että ei ollut tuntematon.

Japanissa homma menee niin, että meillä miehillä pitää olla mustat kengät, -housut, -pikkutakki, tarvittaessa -overcoat ja -kravatti. Mutta kauluspaidan täytyy olla valkoinen! Japanilaisissa hautajaisissa ei hyväksytä tätä trendiä, jossa kauluspaitakin on musta.

Toivottavasti opitte uutta. :) M25

Vierailija
27/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaosaksi laittaisin mustaa/tummaa. Jos on jakku tms, niin sen alla voi olla valkoinen paita (onhan miehilläkin mustapuku ja sen kanssa valkoinen kauluspaita), muuten yläosan pääväri tumma. Mustaa ei tarvitse kaiken olla.

Vierailija
28/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valkoinen on Suomessakin etiketin mukainen paidan väri, mutta tavat ovat muuttuneet - osin vapautumisen osin tietämättömyyden takia.

Vierailija
29/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etiketti ei ole mikään kiveen hakattu yleismääräys, vaan lähinnä opasteeksi heille jotka pohtii mitä voisi pukea hautajaisiin. Etiketti suosittaa tummaa, ellei muista toiveita vainajan tai omaisten taholta ole esitetty. Siis tummaa. Ei mustaa. Valkoinen on myös hyvin perinteinen värivalinta hautajaisiin.

Etikettiä tärkeämpää on tilaisuuden luonne ja esimerkiksi ne vainajan tai omaisten toiveet.

Vierailija
30/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eka vaihtoehto tai musta pitsipusero , mustat farkut ja mustatt avokkaat. Minulla aina lila-musta raitainen tunika jonka alla musta pusero  mustat housut ja mustat kengät.

Vierailija
31/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinkit  vaatteet on ihan ok jos kuollut oli sateenkaari porukkaa

Vierailija
32/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako ikävän ja pahan ihmisen hautajaisiin mennä esim täysin valkoisessa asussa tai kirkkaanpunaisissa?

Miksi menisit ?

Vierailija
33/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisit ?

Tietysti saa

Vierailija
34/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hame on halpa sijoitus.

Varalta kaapissa, hautajaisia odottamassa?  Aika vapaata pukeutuminen, kunhan tumma sävyiset.  Viimeksi lauantaina olin hautajaisissa ja näin.  Ei kukaan arvostellut kenenkään pukeutumista.

Sinäkö kyseisiin hautajaisiin, joiden vuodenaikakaan ei ole selvillä, oletkin menossa ?

Vierailija
35/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omiin hautajaisiini en pukeudu ollenkaan. Jos vaan mahdollista niin ryömin viimeisillä voimillani johonkin koloseen metsässä ja mätänen sinne.

Vierailija
36/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hame on halpa sijoitus.

ei varmaan arvostellut koska ei ollut sun päivä vaan vainajan päivä.

Vierailija
37/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, koska hautajaisten tarkoitus on kunnioittaa vainajan muistoa ja lohduttaa omaisia. Jos et pysty kunnioittamaan toisten ihmisten surua, on parempi että et mene hautajaisiin ollenkaan. Ilmoita vaikka sairastuneesi. Hätävalhekin on parempi kuin mennä hautajaisiin karnevaaliasussa.

Kunnioitus on sellainen asia mitä tänä päivänä ei ole suomalaisessa kulttuurissa. ei myöskään käsitteitä pyhä, häpeä, velvollisuus...

Vierailija
38/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hame on halpa sijoitus.

Maskulisti.

Vierailija
39/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän riippuu ihan tilanteesta sekä hautajaisiin osallistuvien suhteesta vainajaan. Esimerkiksi minulla oli lapsena isän hautajaisissa punainen mekko ja pikkusiskolla punainen asu. Punaista oli myös isän sisaruksella sekä parhaalla ystävällä. Isä piti punaisesta väristä ja hänen mielestään se oli rakkauden väri.

Rakkauden juhla.

Vierailija
40/230 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etiketti ei ole mikään kiveen hakattu yleismääräys, vaan lähinnä opasteeksi heille jotka pohtii mitä voisi pukea hautajaisiin. Etiketti suosittaa tummaa, ellei muista toiveita vainajan tai omaisten taholta ole esitetty. Siis tummaa. Ei mustaa. Valkoinen on myös hyvin perinteinen värivalinta hautajaisiin.

Etikettiä tärkeämpää on tilaisuuden luonne ja esimerkiksi ne vainajan tai omaisten toiveet.

Hautajaiset ei ole vainajan toive juhlat. vaan yhteiskunnallinen traditio johon on ohjeet. jos niitä ei kykene noudattaa voi jäädä kotiin miettimään. Muuten voidaan vaikka tehdä tarpeet hauta monttuun koska vainaja sitä toivoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän