Voiko esimies kävellä työterveyslääkärin suositusten ja määräysten yli?
Eli jos sairauden takia lääkäri tekee tietyt mukautussuositukset jotta työntekijä pysyy työkykyisenä tai vaihtoehtona saikku, voiko esimies olla välittämättä?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän ei voi loputtomasti olla sairaslomalla.
Kun tietty määrä sairausloma päiviä täyttyy, aletaan selvittää työntekijän työkykyä.
Yhdessä työterveyden kanssa. Palavareissa on mukana myös luottamusmies.
Jos työntekijä ei enää pysty sairautensa takia tekemään nykyistä työtä, työnantajan on yritettävä löytää hänelle muuta vastaavaa työtä.
Jos työnantajalta ei löydy työntekijälle työtä, jota hän vois tehdä, se tarkoittaa sitä, että työntekijän saa irtisanoa.
Silloin työntekijä rupee hommaamaan työkyvyttömyys eläkettä.
Eläkkeensaanti ja määrä kannattaa tarkistaa etukäteen. Ystäväin kärvisteli vuosia ensin saadakseen oikeaa hoitoa ja lopulta työeläkkeen. Kun sain kuulla miten vähiin rahat kävivät lopulta, päätin että pysynpä kiltisti ansiosidonnaisella. Joskus on työkeikkoja ja työnantaja ymmär
Eli sinä vai ystäväsi?
Kun mulla katkesi vasemman jalan reisiluu kahdesta kohtaa, niin en ollut poissa töistä kuin sinä päivänä milloin tapaturma tapahtui. Ajoin itse autolla töihin, ei mitään ongelmia kun oli automaattivaihteinen auto.
Se on ap:n ongelma miten hoitaa itsensä työpaikalle jos on muutoin työkykyinen. Työnantaja on jo joustanut kun on sallinut etätyöt tähän saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne jotkut työnantajat ja esimiehet kuvittelevat olevansa pätevämpiä kuin lääkärit, kun vähättelevät esim. lääkärin määräämää sairauslomaa ja sen pituutta. Ottavat todella suuren riskin.
Kyllä. Kokemukseni mukaan mitä isompi firma, sen paremmin terveysasiat on hallinnassa. Yleensä sairauksista kiukuttelee pikkufirmojen pomot ja omistajat.
Höpö höpö. Pienen/keskisuuren yrityksen edustajana voin todeta, että erityisen tarkkaan kuuntelemme työterveyden suosituksia ja työntekijöiden terveystilannetta niin yleisellä kuin yksilötasolla. Meidän alalla sijaisija, tuuraajia ja uusia tekijöitä on hyvin haastavaa saada, joten iso on motivaatio pitää nykyiset osaajat toimintakuntoisina ja hyvävointisina. Sama tilanne monessa muussakin pienemmässä firmassa, mitä olen yrittäjäkollegoiden kanssa keskustellut. Isoissa puljuissa kukaan ei ole korvaamaton. Ei tätäkään kaikkiin isompiin toimijoihin voi tosin yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Kun mulla katkesi vasemman jalan reisiluu kahdesta kohtaa, niin en ollut poissa töistä kuin sinä päivänä milloin tapaturma tapahtui. Ajoin itse autolla töihin, ei mitään ongelmia kun oli automaattivaihteinen auto.
Se on ap:n ongelma miten hoitaa itsensä työpaikalle jos on muutoin työkykyinen. Työnantaja on jo joustanut kun on sallinut etätyöt tähän saakka.
No nyt oli tarina :D Sä sillä katkenneella kintulla kuljeskelit vaan töissä eikä sille tehty mitään. Ihan itellään parani.
Vierailija kirjoitti:
Mitä terveyssyitä etätyöhön tässä on? Jos työt eivät työpaikallakaan suju, vaan on työntekijällä on paljon poissaoloja ja kehno työsuoritus, ei etätyö asiaa yleensä paranna.
Jos työntekijää vaivaa esimerkiksi masennus, alkoholiongelmat, työuupumus tai yleinen kiinnostuksen puute töihin en esimiehenä alkaisi ratkaista näitä ongelmia etätyöllä.
En tiedä ap:n vaivaa, mutta esim. omasta työuupumuksesta toipuessa etätyöt on pelastus. Kun on muutenkin uupunut, niin kaikki ylimääräinen uuvuttaa lisää. Etätyössä esim. uupumuksen aiheuttamaa ahdistusta on helpompi käsitellä, kun pystyy keskittymään vaan itseensä eikä ole uteliaita silmäpareja ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne jotkut työnantajat ja esimiehet kuvittelevat olevansa pätevämpiä kuin lääkärit, kun vähättelevät esim. lääkärin määräämää sairauslomaa ja sen pituutta. Ottavat todella suuren riskin.
Kyllä. Kokemukseni mukaan mitä isompi firma, sen paremmin terveysasiat on hallinnassa. Yleensä sairauksista kiukuttelee pikkufirmojen pomot ja omistajat.
Höpö höpö. Pienen/keskisuuren yrityksen edustajana voin todeta, että erityisen tarkkaan kuuntelemme työterveyden suosituksia ja työntekijöiden terveystilannetta niin yleisellä kuin yksilötasolla. Meidän alalla sijaisija, tuuraajia ja uusia tekijöitä on hyvin haastavaa saada, joten iso on motivaatio pitää nykyiset osaajat toimintakuntoisina ja hyvävointisina. Sama tilanne monessa muussakin pienemmässä firmassa, mitä olen yrittäjäkollegoiden
Se olikin vain minun oma kokemukseni. Tosin olen ollut aika isossakin firmassa jossa sattui ihan liikaa työtapaturmia ja sairauslomia myönnettiin kitsaasti ja lopulta kävi niin että sairaudet pahenivat ja seurauksena oli pitkä saikku. Itselle kävi myös niin tenniskyynärpään kanssa. Ensin katsottiin pari päivää, sitten taas pari päivää, pari viikkoa. Lopulta paranemiseen meni neljä kuukautta ja todettiin työperäiseksi. Sitten vaihdoinkin työpaikkaa. Viimeksi olin töissä pikkufirmassa, meitä oli kahdeksan työntekijää. Mitään työterveyshuoltoa ei ollut. Olen ollut töissä myös muissa pikkufirmoissa joissa ei ole ollut järjestettyä työterveyshuoltoa vaikka lakihan vaatii sen tietääkseni. Hyvä kun on asiat hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Olisitko tehnyt samoin jos kyse oikeasta jalasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitko tehnyt samoin jos kyse oikeasta jalasta?
Mäkin fundeerasin tätä. Tai jos olis oikea käsi menny katkipoikki niin toiminta samaan tyyliin. Mitäs jos olis menny molemmat jalat poikki? No, eipä hätiä Taksilla pääsee aina töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Pienen/keskisuuren yrityksen edustajana voin todeta, että erityisen tarkkaan kuuntelemme työterveyden suosituksia ja työntekijöiden terveystilannetta niin yleisellä kuin yksilötasolla. Meidän alalla sijaisija, tuuraajia ja uusia tekijöitä on hyvin haastavaa saada, joten iso on motivaatio pitää nykyiset osaajat toimintakuntoisina ja hyvävointisina. Sama tilanne monessa muussakin pienemmässä firmassa, mitä olen yrittäjäkollegoiden
Käsitykseni mukaan pienessä firmassa se miten hyvin työntekijöistä pidetään huolta on paljon kiinni yrittäjän tai toimitusjohtajan henkilöstä. Jossain pienissä yrityksissä asiat hoidetaan erittäin hyvin, mutta jossain työhyvinvointi on myös täysin retuperällä.
Isoissa yrityksissä ja osin keskisuurissakin alkaa olla HR-osastoa ja sen verran osaavaa HR-johtajistoa, että ainakin perusasiat ovat yleensä kunnossa. Toki työhyvinvointitoiminnan taso eri suurten yritystenkin välilläkin vaihtelee, mutta se ei kuitenkaan ole niin yrittäjän ja yrityksen arvoista kiinni kuin pikkufirmoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä terveyssyitä etätyöhön tässä on? Jos työt eivät työpaikallakaan suju, vaan on työntekijällä on paljon poissaoloja ja kehno työsuoritus, ei etätyö asiaa yleensä paranna.
Jos työntekijää vaivaa esimerkiksi masennus, alkoholiongelmat, työuupumus tai yleinen kiinnostuksen puute töihin en esimiehenä alkaisi ratkaista näitä ongelmia etätyöllä.
Tämä. Jos työt eivät toimistolla suju, on 100% varmaa, ettei etätöistä tule yhtään mitään.
Erityisesti fyysisten ongelmien, mutta myös jaksamisongelmien kanssa, työmatka voi olla se, mikä rasittaa eniten. Silloin etätyö onnistuu mainiosti vaikka läsnätyö ei. Jokaisen henkilön tilanne on erilainen niin kunnon, työmatkan kuin kotona olevan työpisteen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt oli tarina :D Sä sillä katkenneella kintulla kuljeskelit vaan töissä eikä sille tehty mitään. Ihan itellään parani.
Kyllä se kipsattiin jo heti tapaturmapäivänä, eli sinä yhtenä päivänä kun olin poissa töistä. Ja jos olisi ollut oikea jalka niin olisin mennyt töihin taksilla. Katkennut jalka ei estänyt työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi.
No ei. Siitä järjestetään kolmikantaneuvottelu, jossa nämä suositukset sovitaan.
Ohhoh, sulla mahtaa olla tyytyväisiä alaisia.
Hyvinkin tyytyväisiä. Kuten sanoin, niin lain mukaan se on työnantaja joka päättää sairauslomasta, ei kukaan muu. Toki useimmissa tapauksissa työnantaja, myös minä, toimii lääkärin kirjoittaman suosituksen mukaisesti. Mikään ei kuitenkaan siihen pakota.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, sulla mahtaa olla tyytyväisiä alaisia.
Hyvinkin tyytyväisiä. Kuten sanoin, niin lain mukaan se on työnantaja joka päättää sairauslomasta, ei kukaan muu. Toki useimmissa tapauksissa työnantaja, myös minä, toimii lääkärin kirjoittaman suosituksen mukaisesti. Mikään ei kuitenkaan siihen pakota.
Älä puhu sontaa, vielä väärin termein. Teillä ei varmasti tarvita niitä lääkäreitäkään koska hoidat heidänkin homman 😄 muttei mene noin.
Ikävä, hirveä työpaikka missä työntekoa valvotaan... Esimiehille kuuluu varmistaa, että työ sujuu, mennään oikeaan suuntaan ja työntekijällä on kaikki tarvittavat onnistua tehtävissä. Valvonta on hierarkkisen johtamisen työkalu.
Jaha, joku nosti ketjua. No kerrottakoon sitten että meillä todellakin työnantaja kuunteli työterveyttä ja teki kiltisti kaikki ne mukautukset, jotka tarvittiin. Ap
Jos työnantaja ei hyväksy niin hänen tulee osoittaa se lääkäri kenen lausunnon hyväksyy ja sitten menet sille lääkärille. Otathab varmuuden vuoksi yhteyttä liittoon.