Suunympärysihottuma - miten pääsitte tästä eroon???
Pari viikko sitten naamaan tupsahti suun ympärille pieniä näppyjä. Osa on pieniä punaisia, missä ei ole mitään "päätä", mutta osa näyttää sisältävän jotain nestettä, niiden puristelusta ei ole kuitenkaan mitään hyötyä.
Punaista ihottumaan tms ei ole, mikä ilmeisesti on tyypillistä suunympärysihottumalle?
Sain oricyclin kuurin ja ohjeen käyttää rosazolia. Lopetin kaiken kasvorasvojen yms käytön myös. Näillä tuntui paranevan, mutta eilen näpyt palasivat, täsmälleen samoihin kohtiin!!!
Alkaa toivo loppua.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kerran käynyt lääkärissä ja diagnoosi on suunympärysihottuma eli perioraalidermatiitti, niin tiedätkin jo, että siihen ainoa toimiva lääke on pitkäkestoinen (1-2 kk) antibiootti. Kannattaa mennä uudelleen lääkäriin tai pyytää uusimaan resepti jos vaiva ei ole vielä helpottanut. Esim. Terveyskirjastossa löytyy hyvä ja kattava teksti aiheesta.
itselläni ollut tuo kaksi kertaa enkä kummallakaan kerralla keksinyt, mikä vaivan laukaisi. Molemmilla kerroilla ainoa toimiva lääke oli kuukauden tetrasykliinikuuri. Sen jälkeen ei ole uusinut (parinkymmeneen vuoteen). Jostain syystä on nimenomaan nuorten naisten vaiva.
Voi jestas... Minulla on tuo vaiva ja pyysin nimenomaan tetrasykliinejä. En saanut. Syön nyt Kefexiniä ja se ei auta vittuakaan. Typerät lääkärit.
Mulla on Oricyclin, on tehokas.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei oo edelleenkään tollanen ja syy on ihan selvillä :) avuksi vältellään asioita mille on allerginen. Miten tyhmä sä olet? Mä sanoin jo, että ihottuma ilmestyy terveelle iholle alle minuutissa kun se tulee kosketuksiin allergisoivan aineen kanssa. Miksi jankkaat samaa asiaa?
Kuka jankkaa mitä? Kai nyt omat diagnoosit saa tulla kertomaan. Jokaisella on varmaan omat, osittain.
Mulla on ollut tuo silmien ympärillä jo 6 kk. Lääkäri määräsi allergialääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Hain viime viikolla antibiootit 2 kk:ksi. Jo aiemmin on ollut välillä aikuisiän aknea. Tämä on periaatteessa samaa.
Työssä on myös kemikaalikuormitusta.
Minkä antibiootin sait ja saitko yleislääkäriltä? Itse en ole saanut tähän vaivaan apua terveyskeskuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain viime viikolla antibiootit 2 kk:ksi. Jo aiemmin on ollut välillä aikuisiän aknea. Tämä on periaatteessa samaa.
Työssä on myös kemikaalikuormitusta.
Minkä antibiootin sait ja saitko yleislääkäriltä? Itse en ole saanut tähän vaivaan apua terveyskeskuksesta.
Oricyclin. Hain työterveyden kautta, koska oletin syyn löytyvän työolosuhteista ja stressistä. Niilläkin lienee osansa.
Kiitoksia asiallisista vastauksia ja vähän asiallisista: kiitos nauruista.
Jatkan siis suosiolla antibioottikuuria (oricyclin).
Ap
Käytä se antibiootti loppuun, olet syönyt sitä vasta pari viikkoa. LIsäksi itseääni suunympärysihottumaan auttaa rozazol tai rosacea-voide.
Kortisonia ei kannata laittaa, se nimittäin saa suunympärysihottuman (sen periaoraalidermatiitin) pahenemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kerran käynyt lääkärissä ja diagnoosi on suunympärysihottuma eli perioraalidermatiitti, niin tiedätkin jo, että siihen ainoa toimiva lääke on pitkäkestoinen (1-2 kk) antibiootti. Kannattaa mennä uudelleen lääkäriin tai pyytää uusimaan resepti jos vaiva ei ole vielä helpottanut. Esim. Terveyskirjastossa löytyy hyvä ja kattava teksti aiheesta.
itselläni ollut tuo kaksi kertaa enkä kummallakaan kerralla keksinyt, mikä vaivan laukaisi. Molemmilla kerroilla ainoa toimiva lääke oli kuukauden tetrasykliinikuuri. Sen jälkeen ei ole uusinut (parinkymmeneen vuoteen). Jostain syystä on nimenomaan nuorten naisten vaiva.
Muistatko minkä ikäisenä tuli ensimmäisen kerran?
Ap
Pese, kuivaa ja rasvaa säännöllisesti, ei vaan lisätä pitkin päivää pelkkää rasvaa koska silloin bakteerit jää iholle.
Joo ei oo edelleenkään tollanen ja syy on ihan selvillä :) avuksi vältellään asioita mille on allerginen. Miten tyhmä sä olet? Mä sanoin jo, että ihottuma ilmestyy terveelle iholle alle minuutissa kun se tulee kosketuksiin allergisoivan aineen kanssa. Miksi jankkaat samaa asiaa?