Pesukoneen surkea huuhtelutulos
Kaikkea kokeiltu: lisähuuhteluita, pienempää pesuaineen annostelua, erilaisia pesuaineita sekä täyttömääriä. Lähes aina viimeinen huuhteluvesi täynnä vaahtoa, joka jää ohjelman loputtua lasiin ja tiivisteisiin. Lisähuuhtelu lähinnä sitä, että pyykit pyörivät 20 min rummun pohjalla olevaa vesitilkkaa vasten.
Onkohan enää pesukoneita, jotka hoitavat huuhtelun kunnolla?
Kommentit (26)
Minulla myös, mutta koneeni oli halpakin. Joskus pyöritän huuhteluohjelman pariin kertaan. Joskus laitan tyynynpäälliset ja kasvopyyhkeet vielä pesukonepesun jälkeen huuhteluveteen sankoon, jotta pesuainejäämät poistuvat. En halua kasvojani vasten mitään, missä on vielä pesuainetta.
Laimeana huuhteluaine 1:4 tyhjään huuhteluainepulloon ja käytä sitä n. 1 rkl. Auttoi minulla. Pese ensin se pesuaine- ja huuhteluainelokero ettei jää jäämiä.
Vierailija kirjoitti:
Laimeana huuhteluaine 1:4 tyhjään huuhteluainepulloon ja käytä sitä n. 1 rkl. Auttoi minulla. Pese ensin se pesuaine- ja huuhteluainelokero ettei jää jäämiä.
Jos ap:ta epäilyttää pesuainejäämät pyykissä niin tuskin huuhteluainettakaan haluaa käyttää?
Putket kannattaa tyhjentää sekä tarkastaa ja nukkasihti.
Oletko kokeillut sitä, että peset koneellisen ilman pesuainetta? Jos silloinkin vaahtoaa niin jossain on pesuainejäämiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:ta epäilyttää pesuainejäämät pyykissä niin tuskin huuhteluainettakaan haluaa käyttää?
Kehoitin pesemään ne lokerot, sinne usein kertyy niitä jäämiä todella paljon ja sitten vaahtoaa kaikki.
Heitä pesuaine rumpuun tai rummun päälle. Älä laita sitä lokeroon. Prsuainetta jää koneen putkistoon, josta se tulee huuhteluveden mukana viimeisessä huuhtelussa. Kannattaa kokeilla!
Mitä pesuainetta käytät? Jotkut vaahtoaa ihan todella paljon. Esim se wau merkki, todella halpa mutta ihan yks tippa saa jo hirveästi vaahtoa koneeseen. Kerran erehdyin ostamaan, ei enää tuu toisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehoitin pesemään ne lokerot, sinne usein kertyy niitä jäämiä todella paljon ja sitten vaahtoaa kaikki.
Ainahan sinne lokeroon jää pesuainetta - eihän se kone kerralla jotain 1,5 litraa käytä ja jos lokerossa on vain liraus pesuainetta, niin kone ei suostu edes käynnistämään ohjelmaa.
VTT testasi kotipesukoneita muutama vuosi sitten, eivätkä löytäneet yhtään mallia, mikä huuhtelisi kunnolla. Suosittelevat käyttämään jopa kahta lisähuuhtelua pesun päälle. Tästä kyllä uutisoitiin silloin laajasti.
"Ekopesuohjelmat" keskittyvät säästämään kylmää vettä, mistä meillä Suomessa ei ole mitään pulaa vaan ongelma on monin paikoin ettei viemäreihin mene riittävästi vettä, että ne eivät tukkeutuisi. Mutta monin paikoin maailmassa on vesipula, esim. Espanjassa jne. Koneet on suunniteltu kansainvälisille markkinoille.
https://ekoekoshop.fi/products/ecoegg-pyykkimuna-fresh-linen?variant=31…
Tää niin ei jää jäämiä eikä haittaa että huuhtelee vähällä vedellä
Vierailija kirjoitti:
Mitä pesuainetta käytät? Jotkut vaahtoaa ihan todella paljon. Esim se wau merkki, todella halpa mutta ihan yks tippa saa jo hirveästi vaahtoa koneeseen. Kerran erehdyin ostamaan, ei enää tuu toisten.
Minäkin joskus ostin nestemäistä valkopyykkiainetta (ariel tai omo) eikä se meinannut huuhtoutua millään.
Suodattimien lisäksi kannattaa tarkistaa onko luukun tiivisteen alareunassa mahdollisesti sijaitseva poistoaukko tukossa.
Kokeile pestä pesukone sitruunahapolla. On olemassa ihan sellaisia pesukoneenpesujauheita, joka poistaa jäämiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehoitit myös käyttämään huuhteluainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sinne lokeroon jää pesuainetta - eihän se kone kerralla jotain 1,5 litraa käytä ja jos lokerossa on vain liraus pesuainetta, niin kone ei suostu edes käynnistämään ohjelmaa.
?
Kyllä mun koneella ainakin voi pestä vaikka ei laittaisikaan pesuainetta?
Vierailija kirjoitti:
Putket kannattaa tyhjentää sekä tarkastaa ja nukkasihti.
Tämä tehtiin edelliselle pesukoneelle, sama ongelma oli siinäkin. Ei auttanut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut sitä, että peset koneellisen ilman pesuainetta? Jos silloinkin vaahtoaa niin jossain on pesuainejäämiä.
Joskus olen pessyt tyhjän koneellisen 90 asteessa ilman pesuainetta, silloin ei jää jäämiä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Heitä pesuaine rumpuun tai rummun päälle. Älä laita sitä lokeroon. Prsuainetta jää koneen putkistoon, josta se tulee huuhteluveden mukana viimeisessä huuhtelussa. Kannattaa kokeilla!
Edellisessä koneessa käytinkin pesupalloa, valitettavasti oli sama ongelma siitä huolimatta. Nykyisessä annostelen lokeroon, jonka puhdistan välillä. Tällä ei ole ollut vaikutusta.
ap
Nukkasihti tukossa tai poistoviemäri. Silloin kone ei saa pumpattua saippuaista vettä väleissä pois. Viemärin tukkeutumisen huomaa aina ensimmäisenä pesutuloksen heikentymisestä.
Kellään kokemuksia? Olen miettinyt sitäkin, pitäisiköhän vaahdosta vaan olla välittämättä, sitä kun on niin työlästä saada pois. Toisaalta pesuainejäämät vaatteissa ei tunnu houkuttelevalta ajatukselta. Turhauttaa nykyisten energiapihien pesukoneiden pesutulos. Energiatehokkuus ei edes toteudu, kun itse pitää laittaa lisähuuhteluita.