Oulu vai Turku? Kumpi olisi parempi paikka asua?
Työpaikka olisi tarjolla kummastakin paikasta.
Kumpaan muuttaisit ja miksi?
Kommentit (91)
Oulu. Asunnot halvempia, neljä vuodenaikaa, kompaktin kokoinen kaupunki, hyvät palvelut, loistavat pyöräilyolosuhteet, Koillismaan sekä Lapin kansallispuistot/luontokohteet/matkailukohteet lähempänä, lento-, juna- ja bussiyhteyksiä hyvin. Kelvollinen paikallisbussiliikenne. Musiikkitapahtumia jne.
Minäkin olen asunut opiskeluaikoina Turussa, muutama vuosi töitä siellä, mutta työpaikka toi Ouluun, enkä lähde täältä enää minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Turussa on leudompaa, lyhyempi talvi. Tuo merkitsee minulle paljon.
Talvi Turussa on aivan järkyttävää. Loskassa ja rännissä puoli vuotta. Oulussa on oikea talvi ja vaikka Turun kesä on parempi, niin talven takia Oulu ehdottomasti
Syntynyt Oulussa, muutin lähes nelikymppisenä pois sieltä enkä ole sen jälkeen käynyt siellä. Hyvää siellä on vain pyörätieverkosto. Muuten en keksi paikasta yhtään positiivista asiaa. Eniten rassaa se meri, jota ei ole hyödynnetty millään tavalla matkailussa. Jopa Kajaani on enemmän merellinen kaupunki, vaikka onkin sisämaassa. Oulussa ei vain osata.
Asun Oulussa ja en pidä kylmyydestä enkä siitä, että etelään eli muihin kaupunkeihin on päivän ajomatka.
Turku on ihana kaunis kaupunki ja muuttaisin mielelläni sinne. Olisi helppoa käydä e-suomen tapahtumissa, laivareissuilla ym.
Ei kumpikaan. Turku on niin sisäänpäin lämpenevä jaupunki, että et saa ystäviä jos et tunne yhtään turkulaista ennakkoon. Oulu on kaupunki, jonka kehittämistä oululaiset rakastavat vastustaa. Pitkät välimatkat joka paikkaan ja surkea joukkoliikenne.
Riippuu millainen ihminen olet, ap. Kaksi kaupunkia ovat hyvin erilaisia ja molemmissa varmasti puolensa. Oululaisena, joka kerran käynyt Turussa, en osaa vertailla.
Turku on yllättävän ikääntynyt kaupunki. Nuorisoa ei oikein näy. Liekö työtilanne niin huono vai mikä. Kesät Turussa ovat aivan yliluonnollisia. Asuminen kallista. Riippuu varmaan siis iästäsi. Jos olet parikymppinen, suosittelen Oulua. Ikääntyneemmälle Turkua.
Oulussa koko ikäni asuneena voin lisätä aiempiin, että Oulu ei tunnu isolta kaupungilta. Väkiluvun mukaan Oulu on heti pääkaupunkiseudun ja Tampereen jälkeen Suomen suurin (Turku jää taakse), mutta tätä selittää ympäristökuntien liittyminen Ouluun. Meininki on siis hyvinkin "pikkukaupunkimainen", sekä hyvässä että pahassa. Tämä voi jollekin olla hyvä asia, mutta ison kaupungin tunnelmaa kaipaava kyllä pettyy.
Oululaiset ovat kyllä leppoisia ja vastaanottavaisia. Auttamis- ja talkoohenkeä löytyy, oululaisuus yhdistää. Lestadiolaisuus ei käytännössä näy arjessa juuri mitenkään, vaikka yrityselämässä (erityisesti raksa-ala) verkostot ovatkin laajat. Osa silti vihaa "lestoja", en oikein ymmärrä miksi. Olen aina saanut hyvää palvelua myös vl-firmoilta.
Vierailija kirjoitti:
Turussa on leudompaa, lyhyempi talvi. Tuo merkitsee minulle paljon.
Jos ei ole kotoisin Pohjois-Suomesta, en keksi ainuttakaan syytä, miksi muuttaisi Ouluun.
Jos tykkäät talvilajeista, Oulu. Jos olet enempi kesäihmisiä, ehkä Turku. Oulu on selvästi dynaamisempi, Turku ehkä viihtyisämpi.
Oululaiset ovat hauskalla tavalla leveilijöitä ja itseään täynnä. Eri tavalla kuin eteläpohjalaiset, mutta selvästi kuitenkin. Kun sen tietää etukäteen, sitä on hupaisa seurata.
Olen asunut molemmissa ja molemmista kyllä tykkään. Valitsisin kuitenkin Turun. Lyhyempi talvi, tosi kaunis kaupunki varsinkin kesällä, lyhyempi matka Etelä-Suomen alueen kulttuuripaikkoihin ja sukuloimaan. Ihana Turun saaristo. Oulun taas saattaisin valita, jos harrastaisin laskettelua, hiihtoa tai Lapin-lomailua. Oulussa on myös halvempi asua.
Kyllä se mulle Turku olisi. Opiskelin siellä aikanaan yliopistossa ja rakastuin kaupunkiin. Joudun valitettavasti asumaan työni takia nyt pääkaupunkiseudulla, mutta Turkuun lähtisin heti jos töitä sieltä saisin. Paljon halvemmat asunnotkin kuin täällä, ja lisäksi helppo asua esim. paikassa josta on kävelymatka keskustaan, mutta silti ei-urbaanin oloisella luonnonläheisellä alueella.
Vierailija kirjoitti:
Turku on yllättävän ikääntynyt kaupunki. Nuorisoa ei oikein näy. Liekö työtilanne niin huono vai mikä. Kesät Turussa ovat aivan yliluonnollisia. Asuminen kallista. Riippuu varmaan siis iästäsi. Jos olet parikymppinen, suosittelen Oulua. Ikääntyneemmälle Turkua.
Asuminen on kyllä Turussa ainakin pk-seutuun nähden todella halpaa. Nuorisoa kyllä näkyy paljonkin, onhan tämä sentään yliopistokaupunki, täynnä opiskelijoita. Ja sitten on tietysti sitä etnisempää nuorempaa väestöä myös nykyään, mistä en välttämättä itse ole niinkään innostunut.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa koko ikäni asuneena voin lisätä aiempiin, että Oulu ei tunnu isolta kaupungilta. Väkiluvun mukaan Oulu on heti pääkaupunkiseudun ja Tampereen jälkeen Suomen suurin (Turku jää taakse), mutta tätä selittää ympäristökuntien liittyminen Ouluun. Meininki on siis hyvinkin "pikkukaupunkimainen", sekä hyvässä että pahassa. Tämä voi jollekin olla hyvä asia, mutta ison kaupungin tunnelmaa kaipaava kyllä pettyy.
Oululaiset ovat kyllä leppoisia ja vastaanottavaisia. Auttamis- ja talkoohenkeä löytyy, oululaisuus yhdistää. Lestadiolaisuus ei käytännössä näy arjessa juuri mitenkään, vaikka yrityselämässä (erityisesti raksa-ala) verkostot ovatkin laajat. Osa silti vihaa "lestoja", en oikein ymmärrä miksi. Olen aina saanut hyvää palvelua myös vl-firmoilta.
Oulu oli iso jo ennen kuntaliitosta, heti Turun jälkeen.
Mulla on sekä sukua että ystäviä Oulussa ja on siksi tullut vietettyä siellä aikaa. Jokin kaupungin ilmapiirissä tökkii. Sen ja mun kemiat ei kohtaa. Tarkoitan keskustaa ja.. öhh kulttuuria? Vaikea tarkentaa. Mutta siellä on luonto lähellä ja kunnolliset neljä vuodenaikaa. Siitä valtavasti plus-pisteitä. Lapista kun olen syntyjäni.
Turussa olen viettänyt noin 20 vuotta ja vaikka harmaat, vetiset talvet masentaa ja kesät on tuskallisen kuumia, viihdyn. Turkulaisia sanotaan sisäänpäinkääntyneiksi ja murre on kieltämättä kamala, mut tykkään kahviloiden ja ravintoloiden paljoudesta ja kaupungin kuhinasta. Kyllä sitä luontoakin löytyy vaikkei se ole yhtä tavoitettavissa. Pitää vaan valita asuinalue sen mukaan, mistä tykkää.
Oulu on sisäsiittoinen paikka. Oulu on varmasti hyvä paikka oululaisille, mutta muut eivät siellä viihdy kuten eivät oululaiset itsekään muualla.