Onko mikään vakuutus pakko olla? Ajattelin lopettaa kaikki vakuutukset ja tyhjästä maksamisen.
Kommentit (75)
Sairausvakuutus on ollut ihan kätevä, nopeasti on päässyt hoitoon.
Vakuutuksiin menee kyllä ihan järkyttävän paljon rahaa minullakin. Yhteensä yli 3000 euroa vuodessa, enkä kyllä uskalla luopua yhdestäkään. Mulla on kotivakuutus, mökillä omansa, autossa kasko, lasten mönkkärissä ja skootterissa liikennevakuutukset, koiralla on vakuutus, mulla ja lapsilla on vapaa-ajan tapaturmavakuutukset ja mulla on myös vakavan sairauden vakuutus ja henkivakuutus. Kahden viimeisen vuoksi en enää voi edes kilpailuttaakaan koska en enää halua tehdä sitä terveysselvitystä, kun on ollut kaikenlaista kremppaa. Olen säätänyt omavastuut alkuperäistä korkeammiksi, mutta sillä säästää vain muutamia hassuja euroja kuukaudessa.
Ihan älytöntä. Olen maksanut vakuutusmaksuja jo kohta kolmekymmentä vuotta eli kymmeniä tuhansia euroja! Kerran olen kotivakuutuksesta hakenut jonkun korvauksen. Sain parikymppiä.
Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on okt ja lainaa, niin pankki vaatii palovakuutuksen. Käytössä olevissa ajoneuvoissa pitää olla vakuutus. Muuten ei tartte vakuuttaa mitään jos ei halua.
Autossa on pakko olla vakuutus vaikkei se olisi enää käytössä.
Ei tarvitse. Voi poistaa rekisteristä kokonaan. Esimerkkinä jokkis ralliautot.
Jokkisautot, ei ole lajia nimeltään jokkisralli.
Olen vuosikausia minimivakuuttanut itseni ja omaisuuteni, koska mielestäni se on vain rahan hukkaa. Omistan velattoman talon, jossa on kiinteistövakuutus. Sairausvakuutusta ei ole, diabeetikkona tuskin saisinkaan. Matkavakuutus tulee automaattisesti luottokortin vuosimaksun myötä, jos muistaa maksaa matkaliput sillä. Kotivakuutus ei paljoa hyödytä tavaran ikävähennysten takia. Takaisin ei saa juuri mitään esim varastetusta pyörästä. Koen vakuutukset aika turhiksi. Niistä säästyneellä rahalla maksan itse, jos jotain sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on auto, niin liikennevakuutus on pakollinen.
Muutoin yksittäisellä ihmisellä ei ole pakollisia vakuutuksia. Sitten jos on yritys (yrittäjä) niin niitä pakollisia alkaakin tulla enemmän ja vähemmän, etenkin jos on työntekjöitä.
vuokranantajan unohdit- sopimus vaatii aina kotivakuutuksen vastuuosineen. ihan sama ne vuokraajan romppeet, mutta vesivahinko, tulipalo jne. sopimusta ei synny. vakuutus oltava ennenkuin allekirjoitat sopimuksen.
Olen asunut hieman yli 30 vuoden ajan vuokralla, eikä minulla ole koskaan ollut kotivakuuutusta. Olen kyllä alkanut ajatella, että olisi hyvä ottaa edes jonkinlainen kotivakuutus. Pitää etsiä jostain persaukiselle eli pienituloiselle takuueläkeläiselle sopiva vaihtoehto, ikään kuin varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on auto, niin liikennevakuutus on pakollinen.
Muutoin yksittäisellä ihmisellä ei ole pakollisia vakuutuksia. Sitten jos on yritys (yrittäjä) niin niitä pakollisia alkaakin tulla enemmän ja vähemmän, etenkin jos on työntekjöitä.
Liikennevakuutus on pakollinen kyllä monessa muussakin ajoneuvossa kuin autossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotivakuutus pitää olla ja autovakuutus, jos on auto, siitä en tiedä kyllä mitään.
Ei ole Pakollisia kuin liikennevakuutus
Ei liikennevakuutus ole pakollinen jalankulkijoille. Ainoa pakollinen vakuutus on sairausvakuutus.
Missä sanotaan, että sairausvakuutus on pakollinen? Ei yhtään missään. Ei mulla ainakaan ole sairausvakuutusta enkä edes saa sellaista.
AI Overview
Kyllä, lakisääteinen sairausvakuutus on Suomessa pakollinen ja automaattinen kaikille vakituisesti maassa asuville. Se kuuluu osaksi sosiaaliturvaa, ja sitä rahoittavat valtio, työnantajat ja työntekijät verovaroista. Yksityinen sairauskuluvakuutus on puolestaan vapaaehtoinen lisäturva.
Että näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kanssa yksi, jolla ei ole vakuutuksen vakuutusta. Ei ole autoa, ei edes ajokorttia, niin siihenkään ei tarvitse vakuutusta ottaa.
Kaikilla on sairausvakuutus. Se on ainoa todella pakollinen vakuutus. Auto- koti- ja muita vakuutuksia ei tarvitse, jos ei mitään omista.
Julkinen terveydenhuolto ei ole vakuutus. Nyt puhutaan itse otettavista vakuutuksista. Ei mulla ainakaan ole erillistä sairausvakuutusta enkä sellaista edes saa.
AI Overview
Kyllä, lakisääteinen sairausvakuutus on Suomessa pakollinen ja automaattinen kaikille vakituisesti maassa asuville. Se kuuluu osaksi sosiaaliturvaa, ja sitä rahoittavat valtio, työnantajat ja työntekijät verovaroista. Yksityinen sairauskuluvakuutus on puolestaan vapaaehtoinen lisäturva.
Tärkeimmät asiat lakisääteisestä sairausvakuutuksesta:
Automaattinen kuuluminen: Kaikki Suomessa asuvat kuuluvat Kelan sairausvakuutuksen piiriin, eikä sitä tarvitse erikseen hakea.
Rahoitus: Vakuutusmaksu maksetaan verotuksen yhteydessä (työntekijän sairausvakuutusmaksu ja verot).
Kattavuus: Vakuutus korvaa sairaanhoitokuluja (esim. lääkäripalkkiot, lääkkeet), matkakustannuksia sekä maksaa sairaus- ja vanhempainpäivärahoja.
Julkinen terveydenhuolto: Lakisääteinen vakuutus takaa pääsyn julkisiin terveyspalveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Kotivakuutus pitää olla ja autovakuutus, jos on auto, siitä en tiedä kyllä mitään.
Kotivakuutusta ei saa jos ei ole luottotiedot kunnossa. Turha vinkua ja vängätä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on okt ja lainaa, niin pankki vaatii palovakuutuksen. Käytössä olevissa ajoneuvoissa pitää olla vakuutus. Muuten ei tartte vakuuttaa mitään jos ei halua.
Autossa on pakko olla vakuutus vaikkei se olisi enää käytössä.
Ei ole.
Tavallaan on. Kun poistaa liikennekäytöstä niin jää "huilaamaan" mutta ei sitä voi irtisanoa. Jos ostat auton joka on poistettu liikennekäytöstä niin siihen ei tarvitse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö noita liikennevakuuksia ole pakollisina muillekin moottorikäyttöisille ajoneuvoille?
Vierailija kirjoitti:
Pankki voi vaatia kiinteistöön palovakuutusta jos on lainoittanut sitä. Muuten ei tarvitse olla sitäkään.
Liikennevakuutus on pakollinen autolle, moottoripyörälle,mopoille, moottorikäyttöisille ajoneuvoille. Tavallinen moottori avusteeton polkupyörä ei tarvitse vakuutusta.
Sähköpotkulaudoille hallitus suunnittelee myös pakollista liikennevakuutusta.
Sähköpotkulaudan liikennevakuutus olisi hyvä asia. Jos lapsi täräyttää potkulaudalla naapurin mummon katuun ja hän saa vammoja, liikennevakuutus korvaa onnettomuudessa vastapuolen vahingot. Ilman vakuutusta mahdollisen vahingonkorvauksen ym. maksaa huoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuosikausia minimivakuuttanut itseni ja omaisuuteni, koska mielestäni se on vain rahan hukkaa. Omistan velattoman talon, jossa on kiinteistövakuutus. Sairausvakuutusta ei ole, diabeetikkona tuskin saisinkaan. Matkavakuutus tulee automaattisesti luottokortin vuosimaksun myötä, jos muistaa maksaa matkaliput sillä. Kotivakuutus ei paljoa hyödytä tavaran ikävähennysten takia. Takaisin ei saa juuri mitään esim varastetusta pyörästä. Koen vakuutukset aika turhiksi. Niistä säästyneellä rahalla maksan itse, jos jotain sattuu.
Jos asut vuokralla, on hyvä olla kotivakuutus. Viis niistä kuluneista sohvista, mutta jos koko kämppä menee uusiksi tulipalossa, ilman vakuutusta maksat sitten koko rempan. Taloyhtiö on vakuuttanut vain seinät, ei sisustusta.
Vierailija kirjoitti:
Meillekin kasvattaja suorastaan vaati ottamaan koiranpennulle vakuutuksen, mutta kun tutkimme vakuutusehtoja, päädyimme samaan ratkaisuun kuin täällä aiemmin kirjoittanut koiranomistaja.
Vakuutus olisi maksanut vähimmillään 35 euroa kuussa, mutta mitä siihen sisältyi? Oli pitkä lista kaikkea, mitä se EI korvaa. Eli ei mitään tavallisia ja pakollisia eläinlääkärikäyntejä, ei rokotuksia jne., ja sitten niitä kaikenlaisia muita synnynnäisiä vikoja tai sairauksia, ei sitä, ei tätä. Ja kun koira täyttää kymmenen vuotta, vakuutus ei korvaa enää mitään. Eli juuri niitä sairauksia ja vaivoja, joita vanheneville koirille voi tulla vaikka se olisi elänyt täysin terveenä sinne asti.
Ja sitten, jos jotain maksettavaa vakuutusyhtiölle olisi tullut, niin tietysti aika reipas omavastuu omistajalle kumminkin.
Eikä puhettakaan tietysti siitä, että kertyneitä käyttämättä jääneitä maksuja olisi palautettu omistajalle, ei tietenkään. Joten teimme koiralle oman tilin, johon laitamme tietyn summan kuukausittain. Sieltä maksamme sitten, jos isompia menoja tulee. Ja jos koira pysyy terveenä ilman suurempia vammoja tai sairauksia (kuten kaikki entiset koiramme ), niin kertyneet rahat jää meille omaan käyttöön, ei vakuutusyhtiölle.
Vakuutusyhtiöt maalailee aina piruja seinille. Kyllähän omakotitaloon oni syytä olla vakuutus ainakin tulipalon varalta, mutta totta puhuen aika harvoin niitä taloja kuitenkin palaa. Joten vakuutusyhtiöt saa voittoa koko ajan.
Meillä on ollut kaksi koiraa, kummallekaan ei otettu vakuutusta. Molemmilla on ollut leikkaushoitoa vaativia vammoja tai kremppoja, lisäksi normaalit kulut rokotuksista jne. Olemme jaksaneet nämä maksaa.
Missä sanotaan, että sairausvakuutus on pakollinen? Ei yhtään missään. Ei mulla ainakaan ole sairausvakuutusta enkä edes saa sellaista.