Onko mikään vakuutus pakko olla? Ajattelin lopettaa kaikki vakuutukset ja tyhjästä maksamisen.
Kommentit (42)
Vuokralla ollessa kotivakuutusta yleensä edellytetään.
Bussiyhtiökin jättänyt bussien liikennevakuutukset maksamatta, ihme ettei poliisi ole estänyt ajamista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on okt ja lainaa, niin pankki vaatii palovakuutuksen. Käytössä olevissa ajoneuvoissa pitää olla vakuutus. Muuten ei tartte vakuuttaa mitään jos ei halua.
Autossa on pakko olla vakuutus vaikkei se olisi enää käytössä.
Ei tarvitse. Voi poistaa rekisteristä kokonaan. Esimerkkinä jokkis ralliautot.
Ei tarvitse poistaa rekisteristä, riittää kun poistaa auton liikennekäytöstä Trafin sivuilla. Ja sitten kun sitä tas joskus tarvitsee niin ottaa takaisin liikennekäyttöön. Meillä on harrastusauto joka otetaan liikennekäyttöön vaan silloin kun sillä ajetaan, muuten on tallissa liikennekäytöstä poistettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on maksukykyä selvitä ongelmista ilman vakuutustan niin teoriassa se on aina kannattavaa. Koska vakuutusyhtiöt ei ole hyvätekeväisyysyhdistyksiä vaan voittoa tekevää bisnestä. Laskennallisesta vakuutuksen myyjä odottaa aina jäävänsä voitolle.
Ei ainoastaan teoriassa vaan myös käytännössä.
Mitään sellaista ei kannata vakuuttaa, joka on vara maksaa itsekin. Siksi olen nostanut omavastuuosuuteni kotivakuutuksesta 2000 euroon, ja tällä tavalla romahdattanut kotivakuutukseni hinnan.
Kannatta muistaa, että vakuutus on kuin käänteinen lotto: se ei mahdollista suurta voittoa, mutta saattaa estää suuren tappion. Yhteistä on luonnollisestikin se, että keskimäärin pelaajat jäävät tappiolle.
Ai saisiko omavastuun kahteen tonniin saakka? Itse kun nostin vuosia sitten omavastuut tonniin kaikissa vakuutuksissa niin vakuutusmyyjä piti todella pitkän palopuheen siitä kuinka huonon ratkaisun tein. Eihän tonnin omavastuu ole yhtään mitään siinä vaiheessa kun talo palaa. Ja vastaavasti ei kyllä tulisi mieleenikään maksattaa jotain rikkoutunutta kodinkonetta vakuutuksista kun eihän niistä saa juuri mitään ikävähennysten takia.
Liikennevakuutus on pakollinen, muut ei.
Sitten on se sanonta, että tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. Eli jos kotivakuutus puuttuu (siinä on mukana vastuuvakuutus), kämmäät vahingossa jotain ja siitä aiheutuu toiselle vahinko, joudut siitä vastuuseen, niin yleensähän kotivakuutus korvaa, mutta jos sulla ei sitä ole, siinähän lopun ikääsi makselet....kerrostalossa kotivakuutus on järkevää ottaa, se korvaa myös kodin ulkopuolella tapahtuneita vahinkoja ja monessa on mukana myös matkatavaravakuutus.
Itse asun vuokralla ja on kotivakuutus, samoin autossa liikennevakuutuksen lisäksi perustason kasko, auto on pian 9 vuotta vanha. Autopalveluvakuutuksesta on kerran ollut hyötyä, yli 20v sitten silloinen auto jätti tielle teknisen vian takia ja kasko maksoi hinauksen korjaamolle. Hinauskuski suositteli merkkikorjaamolle vientiä, mutta ajattelin ettei 13v vanhaa autoa enää kannata lasipalatsiin viedä, joten hinattiin lähimmälle huoltoasemalle. No, auto tuli vain tilapäisesti kuntoon, sama vika iski jo alle 100km päästä uudelleen, joten ehkä olisi sittenkin kannattanut hinauttaa se merkkihuoltoon.
Täällä kanssa yksi, jolla ei ole vakuutuksen vakuutusta. Ei ole autoa, ei edes ajokorttia, niin siihenkään ei tarvitse vakuutusta ottaa.
No jos matkustelet, niin ainakin matkavakuutus kannattaa olla. Mulla olisi taannoinen sairastelu ja sairaalavuorokausi tullut maksamaan ulkomailla 3500€
Vierailija kirjoitti:
Pankki voi vaatia kiinteistöön palovakuutusta jos on lainoittanut sitä. Muuten ei tarvitse olla sitäkään.
Liikennevakuutus on pakollinen autolle, moottoripyörälle,mopoille, moottorikäyttöisille ajoneuvoille. Tavallinen moottori avusteeton polkupyörä ei tarvitse vakuutusta.
Sähköpotkulaudoille hallitus suunnittelee myös pakollista liikennevakuutusta.
"Pitääkö sähköpotkulautaan olla vakuutus?
Uuden lain mukaan kaikki sähköiset liikkumisvälineet, joiden rakenteellinen nopeus on yli 25 km/h tai paino on yli 25 kg, tulee vakuuttaa lakisääteisellä liikennevakuutuksella.11.6.2024
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on okt ja lainaa, niin pankki vaatii palovakuutuksen. Käytössä olevissa ajoneuvoissa pitää olla vakuutus. Muuten ei tartte vakuuttaa mitään jos ei halua.
Autossa on pakko olla vakuutus vaikkei se olisi enää käytössä.
No ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoon on pakollinen liikennevakuutus, kaikki kaskot on ylimääräistä.
Pitkään olin ihan vaan minimiautovakuutuksella, kun auto oli rukouksella toimiva romu ja asuin vuokralla. Tiesin kyllä, että vahingon sattuessa joutuisin hankkimaan itse kaiken uudelleen, mutta ajattelin että sen mitä saa rahalla saa rahalla ja ne korvaamattomat on iäksi menneet jos pahasti käy.
Ja siis mun vuokranantaja ei vaadi kotivakuutusta.
Vuokralaisella kannattaa olla kotivakuutus. Siinä on mukana vastuu- ja oikeudenkäyntivakuutukset. Hyvä lisäturva, mikäli vuokranantaja yrittää vierittää perusteettomasti jotain vahinkoa vuokralaisen maksettavaksi.
Monikin vakuutus kannattaa olla. Pakko ei ole juuri mikään.
No, miten olisi jos ihan itse maksaisi itselleen sitä vakuutusta, eli säästäisi?
Mulla on kolmas koira menossa ja yhdellekään en ottanut vaukuutusta kasvattajien painostuksesta huolimatta vaan perustin säästötilin yllättäviä eläinlääkärikuluja varten. Tilillä on nyt melkein 20000 euroa rahaa kun yksikään koirista ei pahemmin sairastellut. Vakuutuksista olisin maksanut noin 12000.
Vakuutusmyyjä kysyi onko putket uusittu. On ne uusittu yli 25 v sitten. No ei sitten taida oikein kannattaa sun vaihtaa vakuutusta kun ei me korvattaisi noin vanhoja röörejä. Autossa liikennevakuutus. Matkavakuutuksen olen pitänyt vaikka en matkustele, koska siinä vakuutuksessa ei ole yläikärajaa. Luin jostain että sitten 80 v ei ole helppoa saada matkavakuutusta.
Liikennevakuutus on pakollinen, mikäli on auto tai mopo, muut eivät.
Pienituloisen on tosiaan järkevää irtisanoa kaikki vakuutukset. Mikäli jotain sitten sattuu, niin sossusta saa apua vähintään sen mitä vakuutusyhtiöstäkin. Keski- ja suurituloisilla asia on hieman kinkkisempi, koska sossuun on turha mennä. Kannattaa silti tehdä jonkinlainen riskikartoitus, eli sattuuko niitä tapaturmia oikeasti koskaan ja jos sattuu niin eiköhän se tapahdu lähinnä työmatkalla ja mitä kuluja siitä muutenkaan aiheutuu, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotivakuutus pitää olla ja autovakuutus, jos on auto, siitä en tiedä kyllä mitään.
Kotivakuutus ei ole pakollinen. Vuokranantaja tai pankki (asuntolainatilanteessa) voi vaatia vakuutuksen olemassaoloa. Mutta jos asuu velattomassa mökissä, ei ole pakko ottaa vakuutuksia.
Lopetin juuri kotivakuutusen muuttaessani, kun uusi vuokranantaja ei sitä vaatinut. Sellaisiakin on.
Ysärillä ei vaatinut kukaan, se muoti alkoi 2000-luvulla.
Vakuutusmaksuvero on mielletty arvonlisäverotusta täydentäväksi erityiseksi kulutusveroksi. Vakuutusmaksuveron verokanta on seurannut arvonlisäveron yleistä verokantaa ja on tällä hetkellä 25,5 prosenttia.
Vakuutusmaksuveron verokanta nousi 1.9.2024 alkaen 25,5 prosenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Kotivakuutus pitää olla ja autovakuutus, jos on auto, siitä en tiedä kyllä mitään.
Ei pidä olla. Joissain viuokrasopimuksissa se on vaatimus, mutta jos omassa asuu, niin ei ole mikään pakko olla. Omakotitalossa asujalla on pakko olla kiinteistövakuutus ja autoilijalla liikennevakuutus. Eli omistamassaan kerrostalokämpässä asuvalla julkisten käyttäjällä ei tarvitse olla mitään vakuutuksia.
Mitä tapahtuu, jos auto ei ole vakuutettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä olla. Joissain viuokrasopimuksissa se on vaatimus, mutta jos omassa asuu, niin ei ole mikään pakko olla. Omakotitalossa asujalla on pakko olla kiinteistövakuutus ja autoilijalla liikennevakuutus. Eli omistamassaan kerrostalokämpässä asuvalla julkisten käyttäjällä ei tarvitse olla mitään vakuutuksia.
Ei tarvitse olla kotivakuutusta vuokrakämpässäkään, jos vuokranantaja ei sellaista vaadi. Sellaisiakin vuokranantajia on.
Ysärillä ei kukaan vaatinut kotivakuutusta, sen vaatiminen tuli muotiin 2000-luvulla. Oli vähän hämmentävä tilanne kun vuokratessa asuntoa vuokranantaja ei vaatinut kotivakuutusta, mutta alkoi sitten vaatia kun olin pari vuotta asunut kun "nykyään sitä vaaditaan". Nykyinen vuokranantaja ei vaadi.
Riskien minimointia, kuten totesit. Sama pätee pörssisähköön, jos kestät hintavaihtelut, pörssisähkö on halvempi. Ikävä kyllä, moni itkee sinä yhtenä päivänä talvessa, kun pörssisähkö on kallista. Tosin unohtavat että 364 päivää vuodessa sitten ovat saamapuolella tai suurin piirtein kiinteän hinnan tasolla.