Saako turvakodista poistua päivällä? Asiallisia vastauksia ja kokemuksia kaipaisin
Minun pitäisi lähteä turvakotiin ja sitä on sosiaalityöntekijäni ja tukihenkilöni suositellut kumppanin jatkuvan väkivallan takia.
Minulla on kuitenkin kaneja ja pitäisi päästä niitä hoitamaan päivisin, ja palaisin sitten takaisin turvakotiin illaksi. Onko tämä mahdollista? Kaipaisin muutenkin kokemuksia Tampereen turvakodista ja muista myös .
Kommentit (26)
Jos haluat riskeerata oman henkesi aina uudelleen ja uudelleen niin samapa tuo vaikket sinne turvakotiin menisi ollenkaan vaan hoitelet niitä kanejas ja mahdollisesti otat sen jatkuvan väkivallan uhan. Tai sitten kysyt sieltä sosiaalityöntekijältäsi apua ja neuvoja kaniesi suhteen sekä yrität mitä pikimiten löytää hoitopaikan niille kaneilles.
Saa poistua, mutta etkö saata itseäsi vaaraan menemällä väkivaltaisen miehen kotiin?
Miksi menisit takaisin? Tuo on jo yhteiskunnan hyväksikäyttöä, että hakeutuu avun piiriin ja tietoisesti uhmaa omaa hyvinvointia vastaan.
Tuossa onkin jo tullut muutama vastaus eli kyllä niistä saa poistua mutta oman turvallisuutesi tähden ei völttämättä ole järkevää sinne kotiin mennä. Kannattaa keskustella työntekijöiden/sosiaalityöntekijän kanssa kaneista jos vaikka voit ottaa ne mukaan tai jos niille olisi siksi aikaa jokin sijaispaikka.
Ota yhteyttä eläinsuojeluun, ne auttavat kyllä. Ottavat kanit vaikka sijoitukseen tms.
Kanit hoitolaan siksi aikaa. Ja jos ei ole rahaa maksaa hoitolapaikasta niin sitten jollekin sukulaiselle tai sille kaninkasvattajalle jolta ne ostit.
Vierailija kirjoitti:
Saa poistua, mutta etkö saata itseäsi vaaraan menemällä väkivaltaisen miehen kotiin?
Meillä on eri asunnot ja kanit ovat siis minun luona.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole saamisesta, vaan pikemminkin sinun omasta turvallisuudesta. Ei ole ehkä turvallista mennä kotiin, jos kumppani osaakin odottaa sinua siellä.
Osaan turvakodeista saa ottaa lemmikin mukaan, osa voi auttaa löytämään lemmikeille vapaaehtoisen sijaiskodin. Tai olisiko sinulla joku tuttu, joka voisi ottaa kanit tilapäisesti luokseen, kunnes saat oman asunnon?
Tosi hyvä asia että mietit turvakotiin lähtöä, uskon että kaikki asiat järjestyvät kyllä. Yksi asia kerrallaan <3
Kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitse sitten turvakotia? Vaihdatat vaan lukot asunnostasi.
Kanit pitäisi saada turvaan? Pelkäävät myös miestä? Ehkä joku tulee kanssasi sinne hoitamaan niitä. Saisiko ne hoitoon vähäksi aikaa sukulaiselle. Hanki uusi asunto äkkiä ja älä palaa yhteen. Eläimiä ei saa jättää hoidotta tai riehuvan ihmisen seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaihdatutat mitä pikimiten lukot oveesi ja pidät huolen ettei hänellä ole avaimia kotiisi ja pysyt kaniesi kanssa kotona ja jos sinne ovelle tulee häiriköimään, soitat poliisit. Toki turvakoti voi olla siksi aikaa hyvä idea (ja kanit jonnekin hoitoon jos mukaan ei saa) että saat tehtyä tarvittavat muutokset päästäksesi eroon moisesta kuvotuksesta.
Eihän tuossa ole järkeä. Järjestä kaneille hoitaja tai hoitopaikka.
Sairaimmat tyypit juoksevat perheensä perässä sinne turvakodille tai jäävät väijymään lähistölle.
Ja toiset sinne kotinurkille.
Suosittelen että järjestät niille kaneille hoitopaikan
Siellä on kanit kohta hengettömiä miehen toimesta, jos hänellä on avain kotiisi ja turvakotiin lähdet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitse sitten turvakotia? Vaihdatat vaan lukot asunnostasi.
Minut pahoinpidellyt tyyppi taannoin tuli alaovesta läpi ja murjoi asuntoni ovea. Ei onneksi onnistunut ja vaikka poliisit tuli melko pian paikalle niin oli poistunut jo paikalta.
Seuraavalla kerralla en ollut kotona, koska asuin "jemmassa" jonne olin muuttanut vähin äänin. Oli käynyt taas moukaroimassa ovea, niin että oveen tuli kunnon vaurioita.
Poliisi teki tutkimattajättämis päätöksen, kun ei ollut varmuutta tekijästä ja tyyppi sai jatkaa vapaalla oikeudenkäyntiin asti ja myös sen jälkeenkin vaikka saikin ehdottoman vankeustuomion.
Me maksamme sinun turvakotivuorokaudestasi reilusti yli 200 e/vrk ja sinä olet sitä mieltä, että et oikeastaan tarvitse mitään turvaa? Ihanan kallista.
Kani on parasta paistina.
Vierailija kirjoitti:
Me maksamme sinun turvakotivuorokaudestasi reilusti yli 200 e/vrk ja sinä olet sitä mieltä, että et oikeastaan tarvitse mitään turvaa? Ihanan kallista.
Kani on parasta paistina.
Noinko halpaa se on per vuorokausi.
Saa poistua, mutta sun pitää arvioida onko se turvallista, lemmikit voi saada myös hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole saamisesta, vaan pikemminkin sinun omasta turvallisuudesta. Ei ole ehkä turvallista mennä kotiin, jos kumppani osaakin odottaa sinua siellä.
Osaan turvakodeista saa ottaa lemmikin mukaan, osa voi auttaa löytämään lemmikeille vapaaehtoisen sijaiskodin. Tai olisiko sinulla joku tuttu, joka voisi ottaa kanit tilapäisesti luokseen, kunnes saat oman asunnon?
Tosi hyvä asia että mietit turvakotiin lähtöä, uskon että kaikki asiat järjestyvät kyllä. Yksi asia kerrallaan <3
Helsingistä ei ainakaan löytynyt turvakotia johon saisi ottaa lemmikin, tämä siis vuonna 2018. Ihan naurettavaa. Miettikää nyt vaikka lapsia joilla on joku kissa/koira/marsu mikä on maailman rakkain ja sitten kun pitää kotoa lähteä kun isi on pers estä, joutuu lemmikin jättämään jälkeensä. Ihan kamalaa. Mulla itselläni vielä joka pelkää vieraita ihmisiä, joten sijaiskoti ei ollut vaihtoehto. Miehelle (joka sen koiran alunperin otti) en taatusti jättänyt viatonta eläintä. Annoin siis paikkani pois ja jäin kodittomaksi. Kiitos avusta, Suomi.
Oon ollu Tampereen turvakodilla.
Hyvä paikka, omat huoneet ja omat kylpyhuoneet.
Yhteinen pyykkikone löytyy joten omia vaatteita voi pestä ja kuivata.
Lounas tulee valmiina ruokana ja välipalat, aamupalat. iltapalat saa tehdä itse talon tarvikkeista, ilmaiseksi.i
Omia ruokia saa tietysti halutessaan ostaa tai tilata pitsaa yms omilla rahoilla.
Henkilökunta on apunasi ja saat oman hoitajan jonka kanssa keskustelet säännöllisesti pari kertaa viikossa mikä sun elämäntilanne on ja miten haluat sitä muuttaa.
Aikuis sosiaalityöntekijä voi auttaa jos eläimille pitää löytää hoitopaikka.
Myös jotkut vapaaehtoistyöntekijät voi auttaa lemmikkieläinten hoidossa.
Kotona saa käydä, aikuista ei voida sen suhteen valvoa että onko turvallista vai ei, mutta lapsia ei yleensä saa kotiin viedä lainkaan turvakodilta.