Aleksi, 71, on ollut pihi lapsesta saakka. Tässä hänen säästövinkkinsä ruokakauppaan.
https://www.iltalehti.fi/palat/17e30f85-c081-43dd-9446-d92b1aae6805
-pieni kestokassi
-kävellen kauppaan
-käynti kaupassa joka toinen päivä
-ostoksia vain sen verran kuin kassiin mahtuu
-isompi lohi tai kalakukko jaetaan sukulaisten kanssa
-kauppalaskun loppusumma yleensä 10-20€, joskus alle 10€.
-itse kasvatetut tomaatit
Mm...
Fiksu mies.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo nyt ole ihan itsestäänselvyyksiä köyhälle.
Ei tunnu olevan, vaan moni köyhä ostelee mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pihi, niin miten voi käydä joka toinen päivä kaupassa? Eikö se pitäisi olla kerta viikossa? Ja miksi ottaa kassi mukaan? Eikö kirjekuori riitä? Ostaa senverran, kuin siihen sopii. Jos oikein iskee tuhlailu into, niin ottaa A4-kokoisen kuoren!
Minulla on aina mennyt ruokakauppaan rahaa vähiten silloin, kun olen päässyt käymään siellä lähes joka arkipäivä ja kauppa sattuu olemaan kävellen kuljettavan normaalireitin varrella. Tuolloin pystyy hyödyntämään paremmin päiväkohtaiset tarkoukset, eikä tule ostettua mitään liikaa saati heräteostoksia. Viikonlopulla ei sitten tarvitsekaan viettää aikaansa meluavien lapsiperheiden seassa.
Asun yksin enkä enkä näe mitään tarvetta enkä varsinkaan järkeä käydä kaupassa joka toinen päivä. Kävellen kuljen kyllä muuten aina, paitsi jos on jotain isoja ostoksia kuten vaikka jättisäkki vessapaperia tai pari vissypackiä tarjouksesta tms., silloin kuljen bussilla. En tosin hilloaisi rahoja tililläni vaikka olisi kuinka paljon. Ei ole mitään säästökohdetta eikä täältä kukaan mitään mukaansa saa.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein toimi nuo vinkit perheessä, jossa on 3 nuorta miestä jotka syövät kuin hevoset :D
No sitten katotaan nuo neuvot x 3 eli vaikka kolme koria ja vasn sen verran mitä jaksaa kantaa.
Käyn kaupassa kolmen päivän välein. Kävelymatka n. 2 km edestakaisin. Kestokassi käytössä n. 15 vuotta. Ostosten hinta 15-30 eur/kerta. Vain kokolihasta ja tuoreesta kalasta olen joutunut tinkimään hintojen nousun myötä. En tunne olevani mitenkään erityinen kaupassakävijä.
Lieneeköhän niin pihi, kuin kuulemani tarinan mies. Oli niin pihi, että pierikin sisäänpäin.
Aleksi on vielä tavallaan "nuorta sukupolvea", isoa ikäluokkaa. Koska muistan heidän vanhempien olleen oikeita "mummuja ja vaareja". Ja hekin olleet nuoria aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnu olevan, vaan moni köyhä ostelee mitä sattuu.
Tiedät tämän... mistä? Tuli mieleesi sisäfilettä popsiessa kun röyhtäisit?
Tuossa iässä ei enää kannattaisi säästellä vaan antaa palaa vaan. Terveitä vuosia on jäljellä enää muutama ja niitä rahoja ei mukaan saa kun kuolee. En ymmärrä miksi pitää säästää ihan loppuun asti. Se jää ilmeisesti päälle. Mun mummo oli aina säästeliäs, eikä vanhoilla päivilläänkään raskinut ostaa mitään. Ei edes uusia silmälaseja, jotta olisi nähnyt lukea sanomalehteä. Mitä iloa niistä rahoista on tilillä? Ei ihan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas ymmärrä, että miksi siellä kaupassa pitää käydä noinkin usein.
Vierailija kirjoitti:
Siihen pitäisi meidän kaikkien pyrkiä, ettei hävikkiä synny. Oli hyvässä kunnossa tämä mies. Harmi, että oli leskeytynyt jo noinkin "nuorena".
Mahtoiko vaimo kuolla nälkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on pihi, niin miten voi käydä joka toinen päivä kaupassa? Eikö se pitäisi olla kerta viikossa? Ja miksi ottaa kassi mukaan? Eikö kirjekuori riitä? Ostaa senverran, kuin siihen sopii. Jos oikein iskee tuhlailu into, niin ottaa A4-kokoisen kuoren!
Ihmettelin kanssa, että miten tuo kaupassa usein käynti auttaa säästämään rahaa. Itse olen ainakin huomannut, että mitä harvemmin käy kaupassa sitä vähemmän tulee heräteostoksia.
Mulla ainakin auttaa, ostan vain tarjouksia tai laputettuja, en koskaan mitään normihintaista. Käyn joka päivä.
No tuota... En mä nyt sanois, että hän kovin säästeliäästi elää. Kuukauden 30 päivää kun jakaa kahdella, eli tuo joka toinen päivä kaupassakäynti tekee 15 kertaa. Keskiarvolla 10-20 euroa 15 euroa kerta tekee kuukaudessa kauppalaskun hinnaksi hänelle 225 euroa. Moni joutuu pärjäämään vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen pitäisi meidän kaikkien pyrkiä, ettei hävikkiä synny. Oli hyvässä kunnossa tämä mies. Harmi, että oli leskeytynyt jo noinkin "nuorena".
Mahtoiko vaimo kuolla nälkään?
Kävi itselläkin mielessä, että mihin lie puutostautiin/nälkään on kuollut pihin parin toinen puolisko?
Vierailija kirjoitti:
Saako se säästyneet rahat mukaan hautaan, vai mihin se säästää?
Mitä se muille kuuluu mihin ja miksi juuri hän säästää? Hävikin vähentäminen ja säästeliäisyys on vain järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo kuollut varmasti aliravitsemukseen.
Ei sinne kauppaan tarvi edes joka toinen päivä mennä.
Vierailija kirjoitti:
En muista nyt nimeä mutta suomalainen mies joka valittiin 50-luvulla maailman parhaaksi maratoonariksi (oli siis voittanut niin paljon yhteensä maraton kisoja). Tuon miehen äiti oli kuuluisa siitä että käveli aina kauppaostoksille 25km per suunta eli aina 50km yhteensä.
Vois olla että av mammatkin rupeais vähän hoikistumaan noilla elämäntavoilla.
Siinä alkaa yhteiskunta ihmettelemään hetken päästä kun av-mammat vaan kävelee kauppaan eikä kerkee töitä tekemään ollenkaan. Voi olla aika hiljaista kaupoissa ja sairaaloissa kun av-mammojen päivät kuluu kauppaan kävellessä
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein toimi nuo vinkit perheessä, jossa on 3 nuorta miestä jotka syövät kuin hevoset :D
Ei niiden nuortenkaan miesten oikeasti tarvitse syödä kuin hevoset, heidän kuuluu olla vielä hoikkia. Jos jatkavat hevosen ruokamäärien verran syömistä kasvun pysähtyessä, niin lihovat.;)
Perskokkareiden ihanne on selvästi, että jatkossa tavasuomalainen pärjää ruokien suhteen 5 eurolla päivässä. Ihanaa! Miten alas sen kulutuksen ja kansan ostovoiman voikaan painaa ennen kuin vaikka ravintoloita alkaa menemään isosti konkurssiin? Ai niin....