Voiko hautajaisten muistotilaisuudessa tarjota pari lasia viiniä vieraille? Ruokana pihviä kastikkeessa. Myös pappi osallistuu
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Tai päinvastoin. Ehkä se vainaja toivoi sellaisia hautajaisia, joihin sivistyneet ihmiset eivät voi suostua?
Mitäs se sulle kuuluu, miten muut järjestää hautajaiset.
Mitä tarkoitat? Ap esitti kysymyksen ja me muut vastataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Mun tulevassa muistotilaisuudessa tarjotaan ainakin kahvia ja konjakkia/likööriä. Virsiä ei lauleta, vaan soitetaan mun lempimusiikkia. Näin olen jälkeenjääville kirjoittanut "Kun minä olen kuollut" -kirjeeseen, kuten muutkin hoidettavat asiat.
En usko. Hautajaiset menevät vainajan lukuun.
Tottakai kaikki kuoleman jälkeiset kulut menee vainajan varoista
Olen varannut siihen sen verran rahaa, että kattaa kaikki kulut, hautajaisista perunkirjoitukseen. Ja jos siis minulla (tai kellä muulla tahansa) on toivomuksia kuoleman jälkeen, niin jälkeenjäävillä on velvollisuus toteuttaa ne.
Sä voit toivoa mitä toivot, jälkeenjääneet tekee mitä tekee. Riippuu ihan ihmi
Sisälukutaito!!!
LÄheisteni hautajaisissa on kirkossa ollut surun juhla ja kyyneleet silmissä, mutta tavallaan ne päättää sen välittömän suruajan. Muistotilaisuus on sitten jo pikemminkin helpoittunut, jopa rento tilaisuus. Siis puvut päällä ja silmät punaisina toki, mutta silloin kuullaan läheisten muistoja, usein hauskojakin, matkan varrelta. Kivoja muistoja, kaipaavia muistoja. Jaetaan niitä. Tunnelma on joskus aika iloinen jo siksi että kaikki ovat helpottuneita kun ruumis on saatettu viimeiselle tielleen. Monet itkut itketään jälkeenpäin, mutta nyt on lupa iloita hyvästä elämästä.
Ruoka ei tarvitse olla gourmettia, mutta arvostuksesta pitkämatkalaisia kohtaan lämmin ateria on ok, ja sen kanssa voi olla erilaisia juomia, sekä autoilijoille että muille. Varmaan valikoimassa voi olla myös viiniä, se on ihan hyvä idea. Jos joukossa on joku jolle maistuu turhan hyvin tai joka on lopettanut juomisen, on kohteliasta ettei ole mitään alkoholia, edes kotikaljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai päinvastoin. Ehkä se vainaja toivoi sellaisia hautajaisia, joihin sivistyneet ihmiset eivät voi suostua?
Sinähän voit vapaasti sen toiveesi ilmaista. Mutta opettele ensin oikeinkirjoitus.
Olikohan tarkoituksenas viisastella, että sana päinvastoin ei olisi yhdyssana?
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi, jos haluaa. Harva haluaa, kun tulee aika kalliiksi. Kelvollinen viini maksaa 50 e/pullo, ja siitä riittää kolmelle pari lasia.
Jos saa tuoda omia viinejä, niin Espanjasta saa kelvollisia viinejä 3 e/pullo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi, jos haluaa. Harva haluaa, kun tulee aika kalliiksi. Kelvollinen viini maksaa 50 e/pullo, ja siitä riittää kolmelle pari lasia.
Jos saa tuoda omia viinejä, niin Espanjasta saa kelvollisia viinejä 3 e/pullo.
Jos tykkää kevyemmästä ja helpommin juotavasta valko- tai punaviinistä, niin sitä saa n. 1 euroa / litra.
PUNAINEN PÖYTÄVIINI SPAR PRISMA 1 L. - SPAR
Meillä suvussa on useammassakin hautajaisessa ollut muistosnapsi.
Ja lähes kaikki ottaneet ja hyväksyneet.
Se on sellainen piste iin päälle juttu.
Vierailija kirjoitti:
LÄheisteni hautajaisissa on kirkossa ollut surun juhla ja kyyneleet silmissä, mutta tavallaan ne päättää sen välittömän suruajan. Muistotilaisuus on sitten jo pikemminkin helpoittunut, jopa rento tilaisuus. Siis puvut päällä ja silmät punaisina toki, mutta silloin kuullaan läheisten muistoja, usein hauskojakin, matkan varrelta. Kivoja muistoja, kaipaavia muistoja. Jaetaan niitä. Tunnelma on joskus aika iloinen jo siksi että kaikki ovat helpottuneita kun ruumis on saatettu viimeiselle tielleen. Monet itkut itketään jälkeenpäin, mutta nyt on lupa iloita hyvästä elämästä.
Ruoka ei tarvitse olla gourmettia, mutta arvostuksesta pitkämatkalaisia kohtaan lämmin ateria on ok, ja sen kanssa voi olla erilaisia juomia, sekä autoilijoille että muille. Varmaan valikoimassa voi olla myös viiniä, se on ihan hyvä idea. Jos joukossa on joku jolle maistuu turhan hyvin tai joka on lopettanut juomisen, on kohteliasta ettei ole mitään alkoholia, edes kot
Miksi pilata muiden nautinto, jonkun yhden luuserin takia?? Onko SDP:n puoluekortti?
Harmillista, kun tähänkin ketjuun öyhöttäjät kirjoittavat lapsellisia kommenttejaan. Mutta onneksi suurin osa on ymmärtänyt AP:n aloituksen, vastanneet asiallisesti ja kirjoittaneet omia muistojaan. Ja senkin joku haluaa pilata
Vierailija kirjoitti:
En tarjoaisi, ei minusta sovi kirkollisiin tilaisuuksiin.
Jos muistotilaisuus pidetään jossain muualla kuin seurakunnan tiloissa se ei ole "kirkollinen tilaisuus" vaan täysin vapaamuotoinen vainajan/omaisten tahdon mukainen, myös tarjoilujen suhteen, vaikka pappi olisikin paikalla. Harvoin hautajaisissa ryyppäämään ryhdytään mutta viini on ruokajuomaksi aivan ok.
Tässä ketjussa yrittävät keskenkasvuiset päteä, vaikka eivät koskaan ole ensimmäistäkään muistotilaisuutta järjestäneet.
Kai voi, mutta kannattaa miettiä onko tulossa a. omalla autolla paljon pitkänmatkalaisia (ainakaan itse en tykkää ottaa edes lasillista, jos pitää muutaman tunnin sisällä ajaa) b. mahdollisia ongelmakäyttäjiä tai alkoholista eroon pyrkiviä. Varaa ainakin riittävästi alkoholitontakin juotavaa
Jo ennen vanhaan on maahanpanijaisissa tarjoiltu viinaa/viiniä ja olutta, ei siis mikään uusi ajatus.
Sinähän voit vapaasti sen toiveesi ilmaista. Mutta opettele ensin oikeinkirjoitus.