Voiko hautajaisten muistotilaisuudessa tarjota pari lasia viiniä vieraille? Ruokana pihviä kastikkeessa. Myös pappi osallistuu
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Mun tulevassa muistotilaisuudessa tarjotaan ainakin kahvia ja konjakkia/likööriä. Virsiä ei lauleta, vaan soitetaan mun lempimusiikkia. Näin olen jälkeenjääville kirjoittanut "Kun minä olen kuollut" -kirjeeseen, kuten muutkin hoidettavat asiat.
En usko. Hautajaiset menevät vainajan lukuun.
Tottakai kaikki kuoleman jälkeiset kulut menee vainajan varoista
Olen varannut siihen sen verran rahaa, että kattaa kaikki kulut, hautajaisista perunkirjoitukseen. Ja jos siis minulla (tai kellä muulla tahansa) on toivomuksia kuoleman jälkeen, niin jälkeenjäävillä on velvollisuus toteuttaa ne.
Sä voit toivoa mitä toivot, jälkeenjääneet tekee mitä tekee. Riippuu ihan ihmisistä kuinka tärkeänä pitävät vainajan toiveiden toteuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös riippua paikasta. Jos muistotilaisuus järjestetään esim. seurakuntatalolla, ei välttämättä saa tarjota alkoholia. Muuten voi mielestäni järjestää sellaisen tilaisuuden kuin haluaa, mutta toki varata hyvien tapojen mukaisesti myös alkoholitonta vaihtoehtoa.
käsittääseni saa tuoda juhliin häät hautajaiset omat juomat tai pitopalvelun kautta, seurakunta ei tarjoile
Ilman muuta, pullot vaan piiloon pöydän alle.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä järjestää vapaamuotoiset muistelut vaikka myöhemmin, jotka ovat rennommat. Kirkolliset hautajaiset mennään kuitenkin kaavan mukaan, ei alkoholia.
EI sitä viiniä siunaustilaisuudessa ole tarkoitus juoda! Muistotilaisuus taas on sellainen kuin suku haluaa, ei se ole välttämättä uskonnollinen tilaisuus eikä enää kuulu seurakunnan juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Hei te jotka olette hautajaisissa olleet. Muistelkaapa sitä tunnelmaa, kun sen arkun siellä kappelissa näitte. Koittakaa palauttaa mieliin.
Maistuisiko pippuripihvi ja viinilasillinen?
Pippuripihvi ei maistu missään yhteydessä, mutta eiköhän jokainen koe sen tunnelman kappelissa ihan omalla tavallaan. Itse en ainakaan ole ollut edes sellaisissa hautajaisissa joissa ulvottaisiin itkusta, vaikka vainajia on ollut kaiken ikäisiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä järjestää vapaamuotoiset muistelut vaikka myöhemmin, jotka ovat rennommat. Kirkolliset hautajaiset mennään kuitenkin kaavan mukaan, ei alkoholia.
Kaavoja voi rikkoa jos se hyvältä tuntuu, tiedetään vainajan ajatusmaailma ja tunnetaan muistotilaisuuteen osallistujat. Ja kysehän on nimenomaan muistotilaisuudesta ja lasillisesta siellä, ei siitä että kirkossa tai haudalla dokattaisiin...
Aikalailla wt meininkiä päättää ruveta ominpäin rikkomaan kirkollisia kaavoja.
Muistotilaisuus ei ole kirkollinen tilaisuus, joten vähän vaikea mitään kirkollisia kaavoja rikkoa.
Kuka mitään ulvomisesta puhui?
Vaan siitä kolkosta kalseasta tunnelmasta, jota sen arkun näkeminen aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Siunaustilaisuus mennään kaavan mukaan, eikä siellä varmaan mitään viinejä olla tarjoilemassa.
Muistotilaisuudelle sen jälkeen ei mitään kaavoja ole.
Mutta tarjoa ap myös alkoholittomia juomia ruoan kanssa. Monet autolla liikkeellä olevat eivät sitä yhtäkään lasillista halua ottaa.
Tottakai voi ja konjakkia kanssa. Ainakin meillä on ollut.
Yksi ihminen kertoi että kun heillä on viinan salakuljetistaustaa suvussa, heillä on tarjottu aina hautajaisissa rusinasoppaa ja viskiä. Sukuperinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Mun tulevassa muistotilaisuudessa tarjotaan ainakin kahvia ja konjakkia/likööriä. Virsiä ei lauleta, vaan soitetaan mun lempimusiikkia. Näin olen jälkeenjääville kirjoittanut "Kun minä olen kuollut" -kirjeeseen, kuten muutkin hoidettavat asiat.
Olen varannut siihen sen verran rahaa, että kattaa kaikki kulut, hautajaisista perunkirjoitukseen. Ja jos siis minulla (tai kellä muulla tahansa) on toivomuksia kuoleman jälkeen, niin jälkeenjäävillä on velvollisuus toteuttaa ne.
Jälkeenjääviä ei mielipiteesi kiinnosta eläissäsi tai kuolemasi jälkeen.
Muistotilaisuuden voi pitää vaikka omassa kodissa. Ei se ole kirkollinen tilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muistotilaisuudessa pitää tarjota mitään? Itsellä on hautajaisten jälkeen niin masentunut olo, että haluan viettää vähintään seuraavan vuorokauden omissa oloissani. Ei kiinnosta edes kahvitarjoilu, saati sitten ruokailu.
Monet tulevat paikalle satojen kilometrien päästä.
Sitten pitää ottaa omat eväät mukaan tai käydä kaupasta syötävää. Myös huoltoasemat ja ravintolat palvelevat.
Vierailija kirjoitti:
Papit ryyppää mielellään.
Täytyy todellakin olla tarkkana, ettei pappi kumoa salaa kaikkia alkoholijuomia ja rupea tämän jälkeen riehumaan, haastamaan riitaa ja lähentelemään ja kourimaan muita ihmisiä.
- pastori silli-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI sitä viiniä siunaustilaisuudessa ole tarkoitus juoda! Muistotilaisuus taas on sellainen kuin suku haluaa, ei se ole välttämättä uskonnollinen tilaisuus eikä enää kuulu seurakunnan juttuihin.
Kyllä kuuluu, kun sinne on pappikin kutsuttu.
Kukaan ei edes oleta, että muistotilaisuudessa tarjoillaan viiniä.
Monikin voi loukkaantua tai paheksua.
Tekisin päätöksen tuolta pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä voit toivoa mitä toivot, jälkeenjääneet tekee mitä tekee. Riippuu ihan ihmisistä kuinka tärkeänä pitävät vainajan toiveid
Ehkä sinulla on sellaisia läheisiä, mutta muilla on vähän sivistyneempiä.
Tai päinvastoin. Ehkä se vainaja toivoi sellaisia hautajaisia, joihin sivistyneet ihmiset eivät voi suostua?
Äitini hautajaisissa oli äitini toiveesta viiniä ja konjakkia tarjolla. Oli hankkinut ne syntymäpäivilleen mutta ne juhlat vaihtuivatkin hautajaisiksi. Samoin yhden perhetutun hautajaisissa oli viiniä tarjolla.
Kautta aikain on alkoholia juotu hautajaisissa. Herrasväeltä on jopa suotavaa juoda taskumateistaan osoittaen kunniaa Ovat otettuja jos saavat lasilliset viiniä ns. vainajan puolesta.
ei yhtään virttä ole ollut, muuta musiikkia vain klassista, jne karita mattila aamu-usvaa, yö meren rannalla jne