Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielenterveysongelmia vai muuta?

Vierailija
20.03.2024 |

Olen oireillut aina, ja päässyt muutaman kerran keskustelemaankin asioistani jonkun kanssa. Ehkä minulla on ollut vain huonoa tuuria, mutta tuntuu että minua ei vaan oteta tosissaan. Oikeastaan en edes tiedä ovatko nämä mt-ongelmia, kun osa näistä asioista on ollut aina.

Normaalin ahdistuksen ja masennuksen tyyppisen oireilun lisäksi minulla on epäilty adhd:ta tai autismia, mutta en sovi oikein noihinkaan kategorioihin. Uneni ovat ajoittain todella todenmukaisia, lapsena en hahmottanut kunnolla mikä oli ollut unta ja mikä ei. Unet voivat vieläkin pilata minulta jotain, koska aivoni käsittelevät ne samalla vakavuudella kuin aidosti tapahtuneet asiat. Jonkinasteista synesteesiakin minulla on, maistan välillä kuulemani asiat suussani. Siis niin että puun yhteen kalina saattaa tuoda puun maun suuhuni. Epämiellyttävä vaiva.

Teininä oli joinain kausina harhoja, olin pari kertaa täysin vakuuttunut siitä että sängyssäni elää ötököitä ja että tekstit joita en lue, katoavat olemasta. Kehossani on useita kohtia, joiden koskettaminen tuntuu ihan muualla kehossa. Pienikin säikähdys saa usein täyden paniikin aikaan, jonka aikana näköni sumenee. Kaikista lääkekokeiluista on tullut näköhäiriöitä, niistäkin joista ei missään nimessä pitäisi tulla.

On muutakin ja näistä huolimatta olen kai jotenkin normaalin oloinen. Opiskelen hankalaa alaa, mutta toisaalta olen joissain arkisissa asioissa järkyttävän huono. Tuntuu etten hahmota monia asioita muiden lailla.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo oireet vaikuttaa enemmän siltä että sinulla on vain jotain vikaa päässä. Ei pahalla.

Vierailija
2/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo oireet vaikuttaa enemmän siltä että sinulla on vain jotain vikaa päässä. Ei pahalla.

No eikös mielenterveysongelmat nimenomaan ole vika päässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietit ihan liikaa ja keskityt liikaa itseesi ja "oireisiisi". Olen ihan samanlainen ja korkeakoulutettukin, eikä mulla ole mitään mielenterveysdiagnooseja, vain vilkkaat aivot ja herkkä hermosto. Onko sulla liikaa stressiä? Onko opintojen vastapainoksi oikeasti kiva ja rentouttava harrastus?

Vierailija
4/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tilanteesi kuulostamaan aika hankalalta. Kuinka paljon näitä kokemuksia sinulla on ja onko niistä arjessasi haittaa? Onko sinulla mitään havaintoa siitä mihin nämä asiat liittyvät? Oletko kasannut hajanaisia koko elämäsi aikana tapahtuneita asioita tähän yhteen nivaskaan vai ovatko nämä kaikki sellaisia joista kärsit jatkuvasti? Oletko itse tietoinen siitä että joitakin muutoksia tulisi tehdä vai etkö ole tietoinen sellaisista asioista?

Vierailija
5/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan.

Vierailija
6/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan terapeutti koskaan sanonut, että sinulla voisi olla rajatilapsykoosi?

Vierailija
7/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietit ihan liikaa ja keskityt liikaa itseesi ja "oireisiisi". Olen ihan samanlainen ja korkeakoulutettukin, eikä mulla ole mitään mielenterveysdiagnooseja, vain vilkkaat aivot ja herkkä hermosto. Onko sulla liikaa stressiä? Onko opintojen vastapainoksi oikeasti kiva ja rentouttava harrastus?

Kyllä, lähinnä kuulostaa valitukselta.

Vierailija
8/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan terapeutti koskaan sanonut, että sinulla voisi olla rajatilapsykoosi?

Siis mikä rajatilapsykoosi? Eikös psykoosi ole jo aika vahva tilanne. Rajatilakokemukset eivät ole yhtä kuin minkäänlainen psykoosi. Sekoitatte asioita aivan kamalalla tavalla. Jokin oire on heti sairaus vähintäänkin. Eikö saa enää tuntea mitään ja miksi te haluatte näitä diagnooseja? Minä haluan olla terve.

Vierailija
9/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuovatko ne diagnoosit turvaa että niihin voi vedota turvallisesti? Jos tiedostatte muutostarpeita niin tehkää niitä jotta olonne kohenisi. 

Vierailija
10/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan.

Perustele.

Vierailija
11/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aisteiltasi herkkä.Oikeastaan meillä jokaisella on joitakin outouksia, uniikkeja kun olemme jokainen.

Minullakin on tuollaista aistiherkkyyttä, että esim säikähtelen helposti. Ei kannata kuitenkaan itseään mielisairaaksi luokitella.

Kannattaa pitää terveellisiä elämäntapoja yllä, niin pysyy mielikin terveenä.Eli muistaa ulkoilla vähän päivittäin, syödä,juoda vettä,nukkua tarpeeksi,harrastaa jotain itselleen mieluista.Niillä pääsee jo pitkälle.

Vierailija
12/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan.

Perustele.

Miksi jokin ongelma tarkoittaisi että päässä on vikaa? Mielenterveysongelmat eivät aiheuta kaikille päävikoja. Psyykkisesti sairaille aiheutuu näitä varsinaisia päävikoja sekä käytöshäiriöitä ja muuta ikävää. Kerro sinä puolestasi mitä vikaa sinun päässäsi on? En minä sitä halua kieltää jos itse koet asian näin ja voihan se totta ollakin. 

Vierailija
13/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mitä tarkoittaa että päässänne on vikaa? Miten tämä teillä sitten ilmenee? 

Vierailija
14/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että on olemassa sinunkaltaisia ihmisiä. Lue Sylvi-Sanni Mannisen kirja "Outolintu, erilainen." Se on tutkimustyö yliherkästä väri-ihmisestä, jolla on vaikea löytää paikkansa kovassa nykymaailmassa. Mun mielestä olet väri-ihminen ja sellaisia todella kaivataan. 

Vierailija
15/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te teette kaikesta ongelmaa. Jos sinä maistat jonkun maun kun saat muiston niin mikä ongelma tässä siis on? Joskus nuorena muistan maistaneeni suussani lapsuuden lempimakeisen maun ja samalla muistin tilanteita joissa nautimme näitä makeisia ja harmittelin kun niitä ei enää saa mistään. Lisäksi kerroin tämän tarinan vielä kaverillenikin innoissani. En koe että päässäni on siis vikaa.

Vierailija
16/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että on olemassa sinunkaltaisia ihmisiä. Lue Sylvi-Sanni Mannisen kirja "Outolintu, erilainen." Se on tutkimustyö yliherkästä väri-ihmisestä, jolla on vaikea löytää paikkansa kovassa nykymaailmassa. Mun mielestä olet väri-ihminen ja sellaisia todella kaivataan. 

Outolinnuille terveisiä että muutkin oudot ja vähemmän oudot voisi ottaa huomioon eikä pitää itseänsä parempana ja herkempänä ihmisenä. Ei ole kivaa! T. Outo

Vierailija
17/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä rajatilapsykoosi? Eikös psykoosi ole jo aika vahva tilanne. Rajatilakokemukset eivät ole yhtä kuin minkäänlainen psykoosi. Sekoitatte asioita aivan kamalalla tavalla. Jokin oire on heti sairaus vähintäänkin. Eikö saa enää tuntea mitään ja miksi te haluatte näitä diagnooseja? Minä haluan olla terve.

Kannattaisiko kokeilla Google ja sinne "rajatilapsykoosi"....?

Vierailija
18/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päässä vikaa -sanontasi kertoo sinusta enemmän kuin mielenterveyspotilaista. Ihminen, tiede, ei vieläkään osaa eikä tunne aivojen toimintaa. Miksi luovat ihmiset mm. kärsivät näistä ongelmista valtaväestöä enemmän. Miksi neurokemia on erilaista, ja kuinka se vaikuttaa käyttäytymiseen, mieleen.

Länsimaalainen tiede tuntee vain ns. normaalin. Kaikkien täytyisi sopia yhteen tiettyyn muottiin, ei tueta ihmisiä jotka taidoiltaan ja ominaisuuksiltaan pystyisivät vaikka ja mihin muuhun suurempaan kuin kukaan toinen. Tunteet turrutetaan lääkkeillä.

Ikävää ja kovin surullista mielestäni. Ihmisen täytyy saada olla omanlaisensa, muuten mieli sairastuu.

Vierailija
19/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tämän aloituksen siksi, koska eihän nuo asiat kai normaaleja ole. Tai ainakin niitä on pidetty todella outoina, kun joistain niistä olen joskus avautunut ihmisille.

Osa noista on haitannut paljon elämää ja vaikkapa tuo unien ja todellisuuden sekoittumien lapsena johti esim siihen, että en hahmottanut välillä yhtään mitä olin oikeasti puhunut jonkin kanssa ja katkaisin välit yhteen kaveriin sellaisen unen jälkeen, jossa tämä kävi kimppuuni. Tuon jälkeen olin täysin paniikissa kyseisen ihmisen lähellä, hikosin ja korvissa humisi, vaikka oltiin aikaisemmin oltu kavereita.

En koe näiden asioiden miettimistä vellomisena, vaan olen pikemminkin aikaisemmin pyyhkinyt nämä kaikki sivuun mielestäni ja ajatellut että kaikilla on tätä samaa, ihmiset eivät vaan suostu puhumaan tästä. Ap

Vierailija
20/29 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko kokeilla Google ja sinne "rajatilapsykoosi"....?

Kuule se Google on nykyisin perseestä ja tiedän mistä puhun mutta kyllähän psykoosissakin on vivahde-eroja. Kannattaisko ymmärtää muutakin kuin omat päävikanne?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi