Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suosit kiinalaista etkä suomalaista?

Vierailija
20.03.2024 |

Suomalaiset ostavat yhä enemmän tuotteita Kiinasta. Suomalaisten verkkokauppojen myynti supistui nyt toista vuotta peräkkäin. Onko hinta ainoa määräävä tekijä? Miten takuu tai palautus?

Muutama härski huijausjuttu on tullut vastaan, jossa kiinasta tilattua tuotetta on yritetty palauttaa meille ja vaatia rahoja takaisin, koska meillä on samaa tuotetta myynnissä. Emme ota niitä vastaan, tuotteissamme on sarjanumerot ja tiedämme jokaisen tuotteen, joka on myyty meiltä, kiinasta tilattua tavaraa emme ota vastaan "palautuksena".

Jos kiinalaisessa verkkokaupassa tuote maksaa 10€, meillä se maksaa n 14€. Se neljä euroa kattaa nopeamman toimituksen, palautusoikeuden ja jonkinlaisen kuluttajasuojan takuun ym muodossa. Mieti hetki, kannattaako todellakaan tilata kiinasta?

Ylellä oli tänään keskiviikkona uutinen tästä kiinan verkkokauppojen kasvusta:

https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-216957

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi lähdettä.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)

Turvalliset ja luotettavat tuotteet ja palvelut, vastuullinen teollinen toiminta.

https://tukes.fi/omallavastuulla

Vierailija
22/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs tiedät onko siinä haittaohjelmia? 

Maahantuoja vastaa siitä, että tuotteet täyttävät eurooppalaiset vaatimukset ja mahdolliset kansalliset erityisvaatimukset. Jos maahantuoja epäilee, että tuote ei täytä sovellettavia vaatimuksia, maahantuoja ei voi myydä tuotetta EU-markkinoilla, ennen kuin tuote on vaatimustenmukainen.

Jos tilaat suoraan Kiinasta, voit saada tuotteen, joka ei ole paloturvallinen. 

Tiedän siitä, koska olen koneen itse tutkinut. Lenovo on globaali brändi, jota myydään maailmanlaajuisesti ja se täyttää kaikki EU-vaatimukset. Oliko muita huuhaa juttuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta kiinakrääsää. Mielummin yhden kalliin tuotteen kuin viisi halpaa.

Vierailija
24/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi lähdettä.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)

Turvalliset ja luotettavat tuotteet ja palvelut, vastuullinen teollinen toiminta.

https://tukes.fi/omallavastuulla

Muista ensi kerralla laittaa lähde suoraan kopioimasi tekstin alle.

Vierailija
25/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tilaa suomalaiselta kauppiaalta, tämä joutuu työttömäksi ja tämä on hyvä asia. Näin tämä kauppias voi mennä esim. siivoojaksi tai mökkiin töihin ja helpottaa työvoimapulaa.

Vierailija
26/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tilaa suomalaiselta kauppiaalta, tämä joutuu työttömäksi ja tämä on hyvä asia. Näin tämä kauppias voi mennä esim. siivoojaksi tai mökkiin töihin ja helpottaa työvoimapulaa.

Minne mökkiin?

Vierailija
27/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaiseen varaa, ei suomalaiseen!!! Kiitos Orpo ja muut sosiopaatit!

Mielelläni toki ostaisin suomalaista.

Vierailija
28/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne mökkiin?

Mäkkiin. Auto correct.

Vierailija
29/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs tiedät onko siinä haittaohjelmia? 

Maahantuoja vastaa siitä, että tuotteet täyttävät eurooppalaiset vaatimukset ja mahdolliset kansalliset erityisvaatimukset. Jos maahantuoja epäilee, että tuote ei täytä sovellettavia vaatimuksia, maahantuoja ei voi myydä tuotetta EU-markkinoilla, ennen kuin tuote on vaatimustenmukainen.

Jos tilaat suoraan Kiinasta, voit saada tuotteen, joka ei ole paloturvallinen. 

Tiedän siitä, koska olen koneen itse tutkinut. Lenovo on globaali brändi, jota myydään maailmanlaajuisesti ja se täyttää kaikki EU-vaatimukset. Oliko muita huuhaa juttuja?

Korkein valvova viranomainen varoittaa tuoteväärennyksistä ja kuluttajan vastuusta, mutta sinusta ne on huuhaata?! Voitko perustella miksi mielipiteesi on validimpi kuin Turvallisuus- ja kemikaaliviraston?

Vierailija
30/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne mökkiin?

Mäkkiin. Auto correct.

Aa, niin tietysti. Ok.

Vierailija
31/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te olette noin kiinalaisia tuotteita vastaan, niin varmaan jätätte myös lääkkeenne syömättä. Todennäköisyys on nimittäin suuri, että niissä on kiinalaisia raaka-aineita mukana. Monia raaka-aineita kun ei edes saa mistään muualta.

Vierailija
32/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut Kiinasta tuotteita eikä mitään ongelmia ole ollut. En ymmärrä miksi en ostaisi sieltä suoraan samaa tuotetta? Toisaalta ostan muutenkin hyvin vähän mitään.

Et koe siis ongelmaa tuoteturvallisuudessa? Tai haittaohjelmissa? Kiinalaistuotteissa on usein myrkyllisiä kemikaaleja, kuten lyijyä. Lyijy on haitallista kehittyvälle sikiölle ja pienille lapsille vaikuttaen keskushermoston kehitykseen.

Suomen tuotavat markkinoille tuotteet on tutkittava ensin maahantuojan toimesta, jos tilaa suoraan Kiinassa, on itse vastuussa tuoteturvallisuudesta. 

En usko että kaikkea Suomeen tuotavaa tavaraa tutkitaan. Minulla on ollut vuosia kiinassa valmistettu puhelin tai useita sellaisia. Nyt niiden ostaminen Suomessa on vaikeaa. En ajattele tuoteturvallisuutta muussa kuin elintarvikkeissa. Minulla ei ole lapsia ja muiden lapset eivät minua kiinnosta. Taidat olla hieman yksinkertainen sen suhteen mitä ihmiset tilaavat Kiinasta. Ne ovat samoja tuotteita mitä siellä kommariprisman hyllyilläkin on.

Vierailija
33/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos te olette noin kiinalaisia tuotteita vastaan, niin varmaan jätätte myös lääkkeenne syömättä. Todennäköisyys on nimittäin suuri, että niissä on kiinalaisia raaka-aineita mukana. Monia raaka-aineita kun ei edes saa mistään muualta.

Ei toi ap ole kiinalaisia tuotteita vastaan, vaan haluaa, että kiinalainen tuote ostetaan häneltä, että hän saa rahaa.

Vierailija
34/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa suomalaiseen. Jos saan paidan eurolla niin se on aika paljon parempi meikäläiselle kun maksaa paidasta 200 euroa.

Kosmetiikan osalta suosisin etelä-korealaista ja japanilaista jos voisin. Niillä on erinomaiset tuotteet, ihan omaa luokkaansa!

Vierailija
35/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukes valvoo maahantuojien vastuuta: 

Joissakin direktiiveissä ja asetuksissa vaaditaan, että maahantuoja tekee näytteisiin perustuvia testejä  markkinoille tuoduille tuotteille kuluttajien ja muiden

loppukäyttäjien terveyden, turvallisuuden ja ympäristön suojelemiseksi.

Tämä vaatimus koskee tilanteita, joissa testit katsotaan tuotteisiin liittyvien riskien kannalta tarpeellisiksi. 

Maahantuoja saa tuoda markkinoille vain vaatimustenmukaisia tuotteita.

Vierailija
36/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon rahaa tarvitsee jos haluaa perustaa kosmetiikkayrityksen, joka tekee esim. meikkivoiteita, peitevoiteita ja puutereita?

Vierailija
37/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös, että kun myytte kiinaroskaa eteenpäin, olette vastuussa tuotteista. 

Myyjä on aina ensisijaisesti vastuussa tavaran virheestä. Virhevastuun kestolle ei ole kiinteää ylärajaa. Kaikki tavarassa olevat viat eivät kuitenkaan kuulu myyjän vastuulle. Myyjä ei ole esimerkiksi vastuussa siitä, jos asiakas ei ole noudattanut tavaran käyttö- tai hoito-ohjeita.

Vierailija
38/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut Kiinasta tuotteita eikä mitään ongelmia ole ollut. En ymmärrä miksi en ostaisi sieltä suoraan samaa tuotetta? Toisaalta ostan muutenkin hyvin vähän mitään.

Et koe siis ongelmaa tuoteturvallisuudessa? Tai haittaohjelmissa? Kiinalaistuotteissa on usein myrkyllisiä kemikaaleja, kuten lyijyä. Lyijy on haitallista kehittyvälle sikiölle ja pienille lapsille vaikuttaen keskushermoston kehitykseen.

Suomen tuotavat markkinoille tuotteet on tutkittava ensin maahantuojan toimesta, jos tilaa suoraan Kiinassa, on itse vastuussa tuoteturvallisuudesta. 

En usko että kaikkea Suomeen tuotavaa tavaraa tutkitaan. Minulla on ollut vuosia kiinassa valmistettu puhelin tai useita sellaisia. Nyt niiden ostaminen Suomessa on vaikeaa. En ajattele tuoteturvallisuutta muussa kuin elintarvikkeissa. Minulla ei ole

Kyllä niitä kiinalaisia HUAWEI puhelimia saa mm. kaikkien operaattoreiden verkkokaupoista. Itsellänikin on ollut monia Huawein puhelimia, mutta nyt niissä on oma käyttöjärjestelmä, johon ei saa kytkettyä googlen palveluita mikä on mulle show stopper.

Vierailija
39/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että kaikkea Suomeen tuotavaa tavaraa tutkitaan. Minulla on ollut vuosia kiinassa valmistettu puhelin tai useita sellaisia. Nyt niiden ostaminen Suomessa on vaikeaa. En ajattele tuoteturvallisuutta muussa kuin elintarvikkeissa. Minulla ei ole

No eikä ole samaa tavaraa, tai ainakin hyvin epätodennäköistä, että tulisi samalta tehtaalta.

Vierailija
40/125 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa myös, että kun myytte kiinaroskaa eteenpäin, olette vastuussa tuotteista. 

Myyjä on aina ensisijaisesti vastuussa tavaran virheestä. Virhevastuun kestolle ei ole kiinteää ylärajaa. Kaikki tavarassa olevat viat eivät kuitenkaan kuulu myyjän vastuulle. Myyjä ei ole esimerkiksi vastuussa siitä, jos asiakas ei ole noudattanut tavaran käyttö- tai hoito-ohjeita.

Höpöhöpö. Kuluttajakauppa on aivan eri asia kuin B-to-C kauppa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän