Ihmiset, jotka eivät varaudu mihinkään ollenkaan.
Tiedättekö nämä tyypit, jotka käyvät joka päivä kaupassa hakemassa yhden päivän ruuat. Vessapaperin loppuminen huomataan kun istutaan pytyllä ja yhtään paperia ei ole jäljellä. Mitään ei hoideta ennakkoon, sitten kun jotain sattuu niin ollaan kusessa. Muutenkin oletetaan asioita, eikä varmisteta että miten joku asia oikeasti menee. Sitten ihmetellään kun hommat menee persiilleen että "minä luulin että se menee näin".
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä harkitsee ystävyyttä kun kaveri on just tuollainen. Sitä kun olen osunut siellä vessassa kylässä ja vessapaperia ei olekaan. Hupsista toteaa kaveri. Muutenkin kaikki esim laskut on jonkin tulevaisuuden ajankohdan ongelma. Että maksaa sitten joskus jos ollenkaan. En ikinä lainaisi hänelle rahaa.
Teillä on kyllä erittäin läheinen suhde, jos joku paskalla käyminen saa kyseenalaistamaan koko ystävyyden.. 😅
Kun jotakuinkin kaikissa suomalaisissa vessoissa on bideesuihku ja yleensä talouksista löytyy myös pyyhkeitä, ihmettelen miksi juuri vessapaperi on se, jota hamstrataan. Lisäksi on perusteluja veden käytölle paperin sijaan:
Kakkoshädän jälkeen ei edes tule riittävän puhdasta sillä paperilla. Aistiyliherkkyydestä kärsivä kaverini sanoo, että hän HAISTAA kuka käyttää paperia kakkosen jälkeen ja kuka pesee vedellä, sillä paperilla pyyhkivät haisevat pikkuisen kakalle koko ajan.
Tässä ajatusleikki: Jos omaa kakkaasi jonkin omituisen sattuman kautta päätyisi poskellesi, pyyhkisitkö sen vain paperilla, vai haluaisitko ihan peräti pestä sen poskesi? Ja alapään limakalvot ovat paljjon herkemmät kuin kasvojen iho.
UIosteessa on sappihappoja, jotka ärsyttävät ihoa. Sitten raavitaan sitä kutisevaa persettä julkisilla paikoilla, kun on käytetty paperia vesipesun jälkeen. Niitä sappihappoja on itse asiassa niin paljon, että jos vaikkapa alkoholisti sammuu paskat housussa riittävän pitkäksi aikaa, lopputuloksena on palovamma. Tästä ja palovammojen jättämistä arvista kertoi raitistunut alkoholisti haastattelussa, jonka luin jostain lehdestä pari vuosikymmentä sitten.
Muuten varautuminen on kyllä hyvä asia ja itsekin ihmettelen miksi jotkut eivät varaudu. Voisi liian helppo curling- ja helikopterivanhempien liian helpoksi tekemä lapsuus olla syynä?
Mun boomerivanhemmilla on toi yhden päivän ruoat kaupasta -tyyli ollut aina. Kun me lapset tultiin koulusta kotiin kaapit oli aina tyhjät, koska kaupassa ei oltu "vielä" käyty. Laskunsa maksavat kyllä ajoissa.
Mulla on aina ruokaa varastossa jos vaikka tulee kipeäksi, niin pakko olla jotain kaapeissa.
Köyhyydestä vanhempieni toiminta ei johdu, he on hyvissä rahoissa verrattuna minuun. Outo tyyli.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä harkitsee ystävyyttä kun kaveri on just tuollainen. Sitä kun olen osunut siellä vessassa kylässä ja vessapaperia ei olekaan. Hupsista toteaa kaveri. Muutenkin kaikki esim laskut on jonkin tulevaisuuden ajankohdan ongelma. Että maksaa sitten joskus jos ollenkaan. En ikinä lainaisi hänelle rahaa.
Paras vierailu kokemus minulla oli silloin kun kyläpaikassa piti käydä vessassa ja siellä oli suodatin pussia kun ei ollut vc-paperia...
Vierailija kirjoitti:
Jokin neurologinen häiriö syynä
Ei, kyllä on syynä pelkkä huoleton elämänasenne
Itse olin nuorempana tällainen. Mikään ei ole opettanut niin paljoa kun se, että jäin kahden alle kouluikäisten kanssa itsekseni. Ei todellakaan tehnyt mieli pukea ja raahata lapsia joka päivä kauppaan yhden maitotölkin takia. Eikä ainoastaan se pukeminen, vaan tilanne että joku meistä sairastui, eikä lapsille ruokaa kaapissa. Opin tekemään viikon ruokalistan ja suunnittelemaan ostoksen sen mukaan. Nykyään olen varautunut kaikkeen niin taloudellisesti, kuin kodin kulutustavaroidenkin suhteen. Elämä opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin nuorempana tällainen. Mikään ei ole opettanut niin paljoa kun se, että jäin kahden alle kouluikäisten kanssa itsekseni. Ei todellakaan tehnyt mieli pukea ja raahata lapsia joka päivä kauppaan yhden maitotölkin takia. Eikä ainoastaan se pukeminen, vaan tilanne että joku meistä sairastui, eikä lapsille ruokaa kaapissa. Opin tekemään viikon ruokalistan ja suunnittelemaan ostoksen sen mukaan. Nykyään olen varautunut kaikkeen niin taloudellisesti, kuin kodin kulutustavaroidenkin suhteen. Elämä opettaa.
Sama, yksinhuoltajana on pakko varautua.
mulla on 4 litraa pyykkinestettä, 2l fairyä. 2 pakettia konetiskitabletteja 2l tolua. 32 rulla w.c-paperia 3 tuubia hammastahnaa
3 litraa nestesaippuaa. 1l suihkusaippuaa. ym.ym. kaikkea on ja rahakin riittää
Vierailija kirjoitti:
Joo, tiedän nämä ihmiset.
Meillä taitaa olla nytkin ainakin 100 rullaa vessapaperia varastossa.
Bensaa on aina vähintään puoli tankkia ja lisäksi jerrykannuissa varalle.
Bensa ei kauaa säily hyvänä, joten muista kuukausittain käyttää ne ja hakea uutta tilalle. Paitsi jos on pienkonebensaa.
3-7 päivää pärjää jos sairastuu riippuen sairastuuko alku vai loppuviikosta ja hyvin säilyvää on pidemmäksikin aikaa. Isoo jääkaappia ja pakastinta täytetään tai täydennetään kerran viikossa ja mitä puuttuu kuivakaapista.
Vaikka jääkaappi tyhjenisi niin pakastimesta löytyy aina jotain uunissa lämmitettävää kuten mm. eineksiä pakastepitsaa, kalapuikkoja, ranskalaisia, pinaattikeittoo, pakastevihanneksia, jotain laatikoita ja jauhelihaa tai kanaa. Kuivakaapista näkkileipää ja vaikkapa leivonta aineksia jos sairaana jaksaa jonkun taikinan yleiskoneella vääntää.
Hygieenia tuotteita täydennetään jo hyvissä ajoin ennen kuin loppuu. Mitään ei olla hamstrattu.
Kauppalasku 2 aikuista 150-200e/viikko riippuen paljonko täydennetään hygieenitarvikkeita, pakastinta ja kuivakaappia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opin nuorena yksin asuessa että pitää rahapäivänä heti täydentää kaapit ja pakastin kun sai joltakin kyydin kauppaan tai muuten ne pienet rahat eivät pysyneet käsissä tuhlaten heräteostoksiin, viihteeseen ja sitten olisi paria viikkoa ennen seuraavaa rahapäivää ollut nälässä.
Kotona asuessa jos tienasi niin vaadittiin kotiin ruokarahaa mutta kun se ruoka ei ollut mieleistäni niin otin tilin lähikauppaan kun joskus oli sellainen systeemi. Jos rahat loppui niin sai hakea ruokaa ja sitten rahapäivänä kävi laskun maksamassa. Monilla naapureilla oli tämmöinen tili systeemi pienessä lähikaupassa. Kauppiaallehan se oli kannattavaa eikä mitään korkoja mennyt kun kerran kuussa lyhensi kauppalaskun pois.
En käytä itse ollenkaan vessapaperia, mutta minulla on aina pari rullaa vieraiden varalle. Bidee-suihku on loistava keksintö ja kun tverkkaa päälle, saa paikat kuiviksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Ne joilla ei ole varaa varautua. Ei edes vessapaperilla. On ihmisiä joilla on todella vähän rahaa ja tukalaa.
On varmasti. Ei siinä silti säästä yhtään sen enempää, jos ostat yhden maitopurkin joka päivä tai ostat useamman kerralla. Eri asia sitten jos ei ole varaa ostaa kuin se yksi maitopurkki viikossa.
Ei menekään, mutta jos elämä on yhtä kädestä suuhun elämistä ja selviytymistä päivästä toiseen, niin se vaikuttaa ihmiseen. Ei ole terve sekään ääripää, että on kaapit täynnä vessapaperia ydintalven varalle ja hillitön kontrolli päällä koko elämän suhteen.
Mulla on tilaa, niin ostan vessapaperia joka toinen vuosi muutaman paalin kerrallaan kotiin tuotuna. Myyjä pitää huolen ettei lopu, soittaa tietyin välein ja kysyy että joko tuodaan :)
Kaikessa muussakin perhe on oppinut, että viimeisen paketin avatessaan ao. artikkeli kirjoitetaan ostoslistaan heti,
Tietysti nuorilla tämä huoleton kädestä suuhun eläminen on varmaan yleisempää, mutta kyllä viimeistään jos lapsia syntyy niin on pakko vain alkaa ennakoimaan. Lasten kanssa tällainen elämänmeno ja suunnittelemattomuus tekisi arjesta kyllä mahdotonta kaaosta.
Niin joidenkin on pakko tuhlata joka sentti heti kun jostain rahaa ilmestyy kun "käärinliinoissa ei ole taskuja".Sitten ulistaan maksuaikaa kun sähköyhtiö lähettää kahden eikä yhden kuukauden laskun.
Tiedän! Nämä on niin raskaita. Ei yhtään mietitä mitään etukäteen ja sitten kun joku tilanne on käsillä ollaankin ihan ihmeissään että mitäs nyt. Tällainen tyyppi on todella rasittava ystävänä.
Sitten nämä suuttuu, jos sanoo, että eikö sitä olisi voinut miettiä vähän etukäteen...
Itse olen ihminen joka pyrkii ennakoimaan kaiken. Kaveri on semmoinen, että hakee jatkuvasti kaupasta puuttuvia..olen ehdottanut että pistää listaan aina kun on vähissä joku niin ei saa aikaiseksi. Nyt katkesi tuet kun ei saanu ajoissa soitettua aikaa lääkäriin kun tartti todistuksen. Matkalle kun on lähtö niin siinä aamulla pakataan ja juostaan vielä kauppaan hakemaan puuttuvia.
Onneksi me olemme osanneet elää oikein