Työpaikan hierarkiassa nouseminen, onko se edes mahdollista?
Tällä palstalla "kaikki työ kannattaa aina" -kannustajat väittävät usein, että siitä matalapalkkaisesta suorittavan tason (osa-aika)työstä voi pikkuhiljaa edetä hyväpalkkaisiin tehtäviin saman alan sisälle.
Tietääkö joku oikeasti esimerkkejä siitä, että näin olisi käynyt? Siis vaikka viimeisen 10 vuoden sisällä eikä joskus 70-luvulla.
Mietin vain, että itse olen kyllä saanut suorittavan tason töissä aina kokea olevani selkeästi alemman tason ihminen. Ja tällä hetkellä olen vähän erilaisessa osa-aikatyössä, jossa teen käytännössä ihan samaa työtä kuin huomattavasti isompaa palkkaa saavat "korkeamman tason" työntekijät, mutta saan silti käytännössä kokea olevani alemmalla tasolla. Kyseessä on vieläpä yksi unelma-aloistani, joten työpaikan saatuani hetken jo ehdin kuvitella että tämä duuni voisi vielä johtaa johonkin parempaan, mutta ei tästä kyllä ole mitään toivoa. Ei sitä voi edes sosiaalisesti hivuttautua niiden korkeampien suosioon tms., kun ei ne edes juttele minulle. (Ja en kyllä osaisikaan hivuttautua mihinkään, en ole sosiaalisesti niin taitava.)
Kommentit (40)
Itse nousin, mutta kuten todettua, koulutuksen vuoksi. Aloitin opiskelijana ja valmistuttuani ylenin nopeasti jonkin verran. Sitten suoritin AMK-tutkinnon ja palkka nousi yli 1000 euroa. Eli koulutusta kehiin, muuten voi olla aika hidasta edetä ja joissain tapauksissa mahdotonta.
Vaikkapa mun esimies on tehnyt tuollaisen nousun. Samaten exä omassa työssään. Nämä eri aloilla.
Itse satun olemaan työpaikassa, jossa hierarkiaa ei juuri ole. Haitallista hierarkiaa ei käytännössä ollenkaan.
Onni se on tämäkin.
Mun työpaikalla lähes kaikki esimiehet on ihan taviksia, jotka on aloittaneet työnsä kesäharjoittelijoina tai määräaikaisina. Eli mun kokemukseni mukaan hierarkiassa nouseminen ei ole laisinkaan harvinaista ja vaatii lähinnä lujaa tahtoa tehdä niin ja kykyä osoittaa se tahto oikeille tahoille.
Eikö teidän työpaikalla käydä kehityskeskusteluja, joissa voit tuoda tavoitteesi esille?
Työkaveri aloitti peruskoulupohjalta jakamaan mainoksia olikohan 2010 tai 2011. Siitä sitten on noussut saman toimitusjohtajan alla firman kärkikolmikkoon ja kouluttautunut työn ohella. Ei siis mitenkään mahdotonta :)
Kyllä kai hierarkiassa ja palkassa noustaan parhaiten vaihtamalla työpaikkaa? Se vaan onnistuu parhaiten, jos on jo jossakin töissä.
Vai onko niin päin, että ylemmän tason ihmiset tekevät alemman tason töitä, vaikka heidän ei pitäisi tehdä? Itse sorrun tähän, vaikka ei pitäisi, koska pääsen vähemmällä vaivalla. kun teen asian itse, ja saan asian hoidetuksi paljon nopeammin.
Minä, vartijasta yksikön johtoon. Eli olen vaihtanut alaa, edennyt it-alalla ylöspäin välillä firmaa vaihtamalla, välillä samassa työpaikassa. Aikaa tämä vienyt 24v
Exäni, lähti ihan myyjän hommista ja nykyään on kansainvälisen pörssiyhtiön tj ja maajohtaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo aloitus. ' Hivuttautua korkeampien suosioon ' ? No tuskin kukaan ihminen ennen tai nyt on vain hivuttautunut suosioon. Koulutus, kokemus ja soveltuvuus ovat ne valtit joilla nykypäivänä mennään eteenpäin.
Huoh. Ei minulla ole tarkoitus hivuttautua yhtään mihinkään, mutta tällaista kuvaa palstalla maalaillaan, että voit tyyliin aloittaa osa-aikaisena siivoojana ja lopulta päätyä lafkan pomoksi. Näin kärjistettynä.
Oletan että tuollaiseen etenemiseen tarvitaan vähän sosiaalisia taitojakin.
No eikö se nyt ole täysin selvää, että vaikkapa esimies tarvitsee niitä sosiaalisia taitoja. Ei se mitään pomojen suosioon tai perseennuolentaan perustuvaa silti ole. Ja muutenkin ylenemiseen tottakai tarvitsee erilaisia ominaisuuksia alasta riippuen. Jos vähemmän alalle sopiva ihminen menee suorittavaan työhön vs lahjakas ihminen, niin on ihan varmaa, että 20 vuoden päästä he ovat eri asemassa firmassa.
Jos nyt kärjistetään, niin aika vaikea on todella sosiaalisesti rajoittuneen introvertin nousta pomoportaassa ylöspäin. Jos siis on vaikea saada edes sanaa suustaan yms. Yleenäs ylemmässä asemassa pitää pystyä tekemään yhteistyötä aina vain isomman porukan kanssa.
Tottakai on mahdollista ja jopa tavallista. Meillä tj:kin on aloittanut kesätöistä p*skahommissa 20 vuotta sitten.
AP, kysy esihenkilöltäsi ja perustele asiallisesti mielipiteesi. Jos on normaali hyvä työpaikka ja mielikuvasi on todellinen esihenkilön vastuulla on korjata tilanne tai ainakin perustella mitä sinun pitää vielä tehdä jotta pääset muiden tasolle. Jos mitään ei tapahtu vaihda työpaikkaa parempaan.
Minä kävin kauppaopiston. Aloitin hommat aikoinaan toimistosihteerinä ja apulais-sellaisena. Nykyiseen paikkaan tulin laskentasihteeriksi. Siinä sivussa opiskelin avoimessa yliopistossa ja muualla lisää, mm. tradeksi ja olin utelias tuuraamaan esim. kesälomilla. Tarjouduin siis tuuraajaksi....
Nykyinen tittelini on asiantuntija ja tiiminvetäjä. Mutta 12 vuotta siinä meni laskentasihteerin ja asiantuntijan välissä. Ja opiskeluni vaan jatkuvat.
Sen neuvon annan, että ilmaise työpaikalla mistä olet kiinnostunut. Ja hommaa tietoa. Itse väittäisin, että nykyisessä tehtävässäni ihan kaikesta matkalla tehdystä olen oppinut jotain, jota voin nykyisin hyödyntää.
Jos et saa mitenkään nostettua asemaasi ylöspäin niin yksi mitä itse oon käyttänyt, niin olemalla reilu ja luotettava.
En puukottele toisia selkään ja pidän salaisuudet itselläni. En osallistu juorukerhoon. Sanon omat mielipiteeni ja teen työni. Oon aina ollut pidetty työntekijä ja vähän kuin "noussut" sosiaalisessa statuksessa näiden asioiden kanssa.
Sitä näkee, että juoruamalla ja liittoutumalla monet yrittää kiipiä ylöspäin työpaikan hierarkiassa. Ehkä he pääsevätkin näin silmämääräisellä mitalla mutta se on kova hinta, minkä maksaa.
Valitettavasti se on mahdollista. Esim. esihenkilöiksi tuntuu pääsevän ihan kuka vaan ilman kunnon koulutusta tai osaamista. Näin ainakin meillä. Sitten ihmetellään kun kaikki menee päin persettä. Ja näin se on monilla muillakin työpaikoilla. Huono johtaminen tuntuu olevan suosiossa.
Hierarkiassa voi nousta myös asiantuntijaksi tai asiantuntijoiden päälliköksi, eli ei välttämättä tarvitse haluta esimiesasemaan (joka omasta mielestä on koiranvirka, kun taas asiantuntijoilla on sama itsenäisyys, jopa parempi palkka ja oma rauha ilman rasittavia alaisia tai jatkuvaa raportointivelvoitetta siitä, miten alaisten asioita on hoitanut). Siinä on eduksi alalla soveltuva korkeakoulututkinto, jolla voit päästä virkaan "suoraan" ilman pitkää työkokemusta. Tämä on usein nopeampikin reitti kuin työkokemuksen kautta esimieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se vaatii kouluttautumista ja toki jonkin pohjakoulutuksen. Kyllä tunnen kuitenkin useampia tapauksia, josta on edetty lattiatason hommista ylöspäin.
Enemmän toki niitä, joilla suorittalla työllä on ollut merkitystä muihin töihin haettaessa.
No minulla (ap) olisi itse asiassa juuri tuollainen tilanne. Minulla on alalle soveltuva korkeakoulututkinto, ja teen käytännössä samaa työtä kuin ne ylempänä olevat. Mutta silti minusta tuntuu ihan mahdottomalta, että tästä voisi edetä mihinkään. Kukaan ei edes huomaa, että teen työni hyvin. Ketään ei kiinnosta, olen ilmaa.
(Ja tämä on minulle ok, jos tiedän, että on turha haikailla mitään tulevaisuuden suunnitelmia tältä alalta. Teen työni ja lähden. Mutta tosiaan alussa annoin itseni vähän haaveilla turhia.)
Kyllä tossa asetelmassa on mahdollista nousta parempaan asemaan.
Se edellyttää vain sen, että olet parempi kuin muut ja tuot sen myös näkyviin. Osaat verkostoitua (Mikä ei tarkoita ylempien nuoleskelua). Opiskelet työn ohessa uutta, josta on hyötyä tulevissa organisaatio muutoksissa. Ja ennen kaikkea sinulla on kykyä niihin vaativampiin tehtäviin
Hiljainen ja huomaamaton takarivin Tiina ja Taavi eivät etene ikinä mihinkään
Saman alan sisällä kyllä mahdollista, mutta harvoin samassa työpaikassa. Jos olet tullut työpaikkaan harjoittelijana, työllistettynä, jotenkin muuten "alimman kastin" jäsenenä, niin harvassa paikassa kykenevät näkemään sun potentiaalia ikinä. Toki sellaisia ihmeitäkin on. Mutta paikkaa vaihtamalla voi onnistua. Sehän se on tehokkain tapa nostaa palkkatasoakin.
Harvoin ilman koulutusta onnistuu nousta.