Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudet pullonkorkit kysymys

Vierailija
19.03.2024 |

Miten mehutölkit kuuluu nyt kierrättää? Ennen laitoin muovi korkin muovin keräykseen, nyt se ei irtoa kartonki tölkeistä repimättä. Eli muovikorkit nykyään pahvitölkin mukana pahvin keräykseen

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän sen p niin kuin paskana

Vierailija
22/35 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos korkit muovia, niin muovinkeräykseen. Ei se sen vaikeampaa ole.

Ei pahvi/kartonki mehutölkki mene muoviin vaan kartonkiin ja jos siinä on korkki sellainen muovinen joka ei irtoa tölkistä niin koko tölkki korkkeineen menee kartonkikeräykseen.

Ok. Hyvä tietää. Itse olen aina repinyt tai leikannut korkin irti ja laittanut muovin muoviin ja kartongin kartonkiin.

Mehutölkinsisällä on muovipinta, erotteletko senkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pahvi/kartonki mehutölkki mene muoviin vaan kartonkiin ja jos siinä on korkki sellainen muovinen joka ei irtoa tölkistä niin koko tölkki korkkeineen menee kartonkikeräykseen.

Ok. Hyvä tietää. Itse olen aina repinyt tai leikannut korkin irti ja laittanut muovin muoviin ja kartongin kartonkiin.

Niin on muovipintaa. Täällä Italiassa ei saa laittaa mehu- ja maitotölkkejä kartonkikeräykseen. Ne pitää laittaa nk. "multimateriali" pönttöön, johon laitetaan myös peltiset kokistölkit ja tyhjät säilykepurkit jne. 

Vierailija
24/35 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekajätteeseen menee kaikki. Kyllästyin jatkuvaan säätöön ja sääntöjen muuttumiseen.

Vierailija
25/35 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on muovipintaa. Täällä Italiassa ei saa laittaa mehu- ja maitotölkkejä kartonkikeräykseen. Ne pitää laittaa nk. "multimateriali" pönttöön, johon laitetaan myös peltiset kokistölkit ja tyhjät säilykepurkit jne. 

Eli voiko sen tölkin laittaa kartonkiin vai ei? Korkki ainakin muoviin, se on selkeä.

Vierailija
26/35 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli voiko sen tölkin laittaa kartonkiin vai ei? Korkki ainakin muoviin, se on selkeä.

Saa laittaa.

Vierailija
27/35 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerä uudistus. En ole ennenkään heittänyt korkkeja luontoon. Nyt leikkaan sen lenkin pois aina avatessani pullon tai tölkin. 

Et ole, eikä ole oikein kukaan muukaan. Täysin typerä direktiivi, kuten hehkulamppu direktiivi tai kurkku direktiivi! Ainakaan Coca Cola pulloissa, niissä isoissa ei se korkki zydeemi toimi vaan kaataessa pullosta juomaa lasiin kääntyy aina eteen ja jos ei oo tarkkana niin juoma joutuu pöydälle...Mulla tosin on kokemus vain kahdesta pullosta, sen jälkeen en ole niitä ostanut kun ne korkit pitää kuitenkin repiä irti!

Vierailija
28/35 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä uudistus. En ole ennenkään heittänyt korkkeja luontoon. Nyt leikkaan sen lenkin pois aina avatessani pullon tai tölkin. 

Et ole, eikä ole oikein kukaan muukaan. Täysin typerä direktiivi, kuten hehkulamppu direktiivi tai kurkku direktiivi! Ainakaan Coca Cola pulloissa, niissä isoissa ei se korkki zydeemi toimi vaan kaataessa pullosta juomaa lasiin kääntyy aina eteen ja jos ei oo tarkkana niin juoma joutuu pöydälle...Mulla tosin on kokemus vain kahdesta pullosta, sen jälkeen en ole niitä ostanut kun ne korkit pitää kuitenkin repiä irti!

No on tuokin perustelu jättää Cokis ostamatta!

Sakset käteen.

Vierailija
29/35 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin turha uudistus tykkäsi siitä tai ei. Järjetöntä resurssien tuhlaamista nysvätä tuollaisen asian kanssa. Tuntuu kun suurin osa olisi menettänyt järkensä. 

Järkensä on menettänyt vain suomalainen hallinto imuroidessaan tuollaisia "sääntöjä ja lakeja" tänne. Nuo muovikorkit ei ole koskaan ollut minkään sortin ongelma täällä, ehkä jossain etelän maissa mutta siellä tuppaa koko jätehuolto olemaan iso ongelma. Versus vaikka Italia joka kohta hukkuu paskaan...Minusta enemmänkin tänne otetaan erilaisten tekosyiden varjolla tuollaisia "lakeja". Näin päästiin taas nostamaan hintoja ja valtion kassaan lisää verotuloja. Sama tapahtui biojäte asioiden kanssa...Ei ainakaan tällainen yksin asuvan talous tuota kolmeakymmentä prosenttia märkää biojäte massaa sekajätteessä, ei edes kolmea prosenttia...(Oma kohtainen tutkimus, omassa taloudessa 1.8- 30.8.2026.) Edes Pirkanmaalaisen jätefirman työntekijät eivät myöntäneet moista omalta osaltaan...

Vierailija
30/35 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa korkkeja irti. Muuallakin lisätty muovia pakkauksiin, ei saa puhtaaksi.

Vierailija
31/35 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olette näin avuttomia?? Ei tarvitse repiä eikä leikata irti vaan kääntää korkki kunnolla nurin, jolloin se lukkiutuu auki. Jestas sentään.

Vierailija
32/35 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poltettava jäte.

Siis sekajätteeseen vaan kaikki. Se tuskin oli tämän eu direktiivin tarkoituksena mutta kuulostaa loogiselta ratkaisulta. Ei ole ollut tapana heittää luontoon noita korkkeja ennenkään joten älyttömältä uudistuksella tuo vaikuttaa 

Älyttömiä EU uudistukset pääsääntöisesti ovat, haluavat tuhota mm. toimivan tölkkien ja pullojen palautusjärjestelmän eli käytännössä haluavat suomeen samanlaiset kaatopaikat teiden varsille kuin esim. espanjassa.

Vierailija
33/35 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään näistä uusista korkeista. Toimii ihan hyvin.

Vierailija
34/35 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkki palaa sujuvasti purkin mukana, parempi lämpäarvo teoriassa, kun on korkkikin, jonka polttaa.

Vierailija
35/35 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkin saa jättää pakkaukseen, ei tarvitse irrottaa.