Onko vapaaehtoinen lapsettomuus itsekkyyttä?
Rohkea avaus mieheltä meidän paikallislehdessä.
Lukijalta | "Minun on hyvin vaikea ymmärtää, kun nainen itsekkäistä syistä sanoo, ettei synnytä" | Pääkirjoitus & mielipide | Sipoon Sanomat
Kommentit (37)
Olen vela en tee lapsia. Maailma muutenkin ylikansoitettu joten teen hyvän teon kun lapsia muutenkin pallo pullollaan. Halukkaat voisi adoptoida lapsen halutessaan. En koe jääväni mistään paitsi vaikkei ole lapsia. Olen aina tiennyt etten lapsia halua.
vela
Mulle on ihan sama mitä tuo ukko tai kukaan muukaan musta ajattelee.
En silti halua lasta, itsekästä tai ei. Lasten hankkiminen tahallaan vasta itsekästä olisikin.
Ja kuinka moni haluaisi sellaisen äidin, joka ei halua olla äiti.
Eiköhän nimenomaan lasten synnyttäminen ole itsekkyyttä. Halutaan omien geenien jatkuminen, sisältöä tylsään elämään ja parisuhteeseen, pitää mies kiipelissä, hoivaaja vanhuuteen jne. Yleensä lasten tekemättä jättämisen syyt ovat kaikkea muuta kuin itsekkäitä. Lisääntyminen koetaan ongelmalliseksi maapallon kestokyvyn näkökulmasta. Nähdään, että omat voimavarat ei riitä, joten miksi aiheuttaa lisää kärsimystä. Koetaan, että yhteiskunta alkaa olla niin mätä, että se ei ansaitse enää uusia tulokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Olen vela en tee lapsia. Maailma muutenkin ylikansoitettu joten teen hyvän teon kun lapsia muutenkin pallo pullollaan. Halukkaat voisi adoptoida lapsen halutessaan. En koe jääväni mistään paitsi vaikkei ole lapsia. Olen aina tiennyt etten lapsia halua.
vela
Maapallo kiittää, hyvä sinä urhea vela!
t. toinen vela
Vierailija kirjoitti:
vela
Minäkään en velana koe jääväni mistään itselleni tärkeästä paitsi, samalla vältän asioita, joita en todellakaan halua elämääni.
Kyseenalaistan kirjoittajan kyvyn ymmärtää kasvatusvastuu jo ihan sen perusteella, että hänestä lemmikkieläimen hoito vaatii enemmän sitoumista kuin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
vela
En pidä kovin hyvänä tekona, jos vapaaehtoista lapsettomuuttaan kovaan ääneen kuuluttaa, jos on aina tiennyt, että ei tahdo lasta elämäänsä ja vielä jos syrjii alaikäisiä. On tärkeää osata käyttäytyä kaikenikäisten kanssa.
Sitä paitsi aina tarvitaan uusia ihmisiä, seuraavia sukupolvia, eikä vain muiden synnyttämiä / siittämiä, vaan myös biologisesti omista geeneistä. Biologisesti omien kanssa voi kasvattajana / vanhempana vaikuttaa enemmän heidän tulevaisuuteensa, kokea enemmän samankaltaisuutta. Se hymyilyttää, kun näkee sukunsa jatkuvan heissä. On lupa surra, jos ei voi saada halustaan huolimatta biologisia lapsia. Adoptoitujen kanssa voi tuntea samoin joskus, mutta ei niin usein. Jos on paskat omat geenit ja käytös, on todennäköisempää, että biologisella lapsellakin tulee olemaan. Adoptiolapsessa on enemmän yllätysmomentteja.
Raha on ihmisten sopima vaihdannan väline. On outoa, jos se on ihmisten mielestä peruste ylikansoittaa maailma. Varmasti voidaan muuttaa keinotekoista rahaan perustuvaa yhteiskuntasysteemiä jollakin muulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vela
En pidä kovin hyvänä tekona, jos vapaaehtoista lapsettomuuttaan kovaan ääneen kuuluttaa, jos on aina tiennyt, että ei tahdo lasta elämäänsä ja vielä jos syrjii alaikäisiä. On tärkeää osata käyttäytyä kaikenikäisten kanssa.
Sitä paitsi aina tarvitaan uusia ihmisiä, seuraavia sukupolvia, eikä vain muiden synnyttämiä / siittämiä, vaan myös biologisesti omista geeneistä. Biologisesti omien kanssa voi kasvattajana / vanhempana vaikuttaa enemmän heidän tulevaisuuteensa, kokea enemmän samankaltaisuutta. Se hymyilyttää, kun näkee sukunsa jatkuvan heissä. On lupa surra,
Vapaaehtoisesta lapsettomuudesta pitää puhua ja kovaan ääneen. Ei se sitä lisääntymistä tyrehdytä, samalla antaa tilaa monille vaihtoehdoille elää. Jos se perheellistyminen on niin heikko asia, että se murtuu siitä, että jotkut kertovat etteivät sitä halua, niin antaa mennä.
Btw, vaikutat olevan aika outo ja ahdistava vanhempi. Haluat että lapsesi ovat kuin sinä ja sinun tarpeesi johonkin ihme samankaltaisuuteen ajaa lasten edelle. Satutat lapsiasi, anna heidän tulla omiksi persooniksiin. Eivät he ole täällä sinun hulluja mielihalujasi varten. Ja hae apua tuohon tukahduttamiseen.
Ei mielestäni ole itsekästä. Jos tietää ennen lapsen saamista, ettei pysty huolehtimaan lapsesta, niin on mielestäni viisasta jäädä lapsettomaksi. Kaikki eivät vain pysty huolehtimaan lapsestaan ja oma lapsi aiheuttaa vähintään 20 vuoden vastuun. Lapsen saaminen ei todellakaan ole ainoa yhteiskunnallinen teko. Maailmassa ei varsinaisesti tarvita lisää lapsia vaan tarvitaan mahdollisimman korkea prosentti sille, että olemassa olevista lapsista huolehditaan ja kasvatetaan hyvin. Mielestäni on erittäin vastuutonta painottaa, että Suomi tarvitsee lisää lapsia ja eläkepäivät ovat vaarassa, jos lapsiluku ei käänny nousuun. Yhtään mitään ongelmaa ei ratkaista pelkästään sillä, että hankitaan lisää lapsia vaan pitää myös huolehtia lapsista ja kasvattaa lapset hyvin. Jos vain hankimme lisää lapsia emmekä pysty huolehtimaan niistä, niin mikään ongelma ei ratkea vaan pikemminkin ongelmat pahenevat. Jos omat eläkepäiväni vaarantuvat siksi, että muka lapsia ei synny riittävästi, niin vaarantukoon vaan. Itseni ei ole välttämätöntä päästä eläkkeelle ikinä, mutta lapsen hankinnan on välttämätöntä olla aina jokaiselle oma valinta ja omalla harkinnalla tehty päätös.
Ei tietenkään ole itsekkyyttä, ellei tahdo lapsia. Se on jokaisen ihan oma asia, eikä tarvitse puolustella mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on itsekkyyttä. Kuten on lasten hankkiminenkin. Kyseinen valinta on ihan syystä juuri sellainen, missä on hyväksyttävää, oikeastaan suotavaa, tehdä nimenomaan itsekäs valinta, eikä sitä valintaa saa myöskään kenenkään toisen puolesta tehdä, vaan antaa heidänkin tehdä omat itsekkäät valintansa. Ainoa ero on se, että lasta haluaville se valinta ei välttämättä syystä tai toisesta kuitenkaan realisoidu, ja jos realisoituu, niin sitten sen itsekkyyden on väistyttävä sen lapsen edun tieltä.
Just näin. Vaikea kuvitella miten kumpikaan näistä valinnoista voisi olla erityisen epäitsekäs, jos käännetään asia toisinpäin.
Tällaiset ulostulot saavat minutkin, naisen joka haluaisi lapsia, laittamaan haarat kiinni ja heittämään avaimen tulivuoreen.
Lapsivapaa ihminen ei omista lasta jota kohtaan olisi itsekäs. Siinä ei ole uhria.
Toisin sanoen, höpöhöpöä koko lehtikirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Kyseenalaistan kirjoittajan kyvyn ymmärtää kasvatusvastuu jo ihan sen perusteella, että hänestä lemmikkieläimen hoito vaatii enemmän sitoumista kuin lapsi.
Kertoo siitä, että hän ei itse sitoudu lapsen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama mitä tuo ukko tai kukaan muukaan musta ajattelee.
En silti halua lasta, itsekästä tai ei. Lasten hankkiminen tahallaan vasta itsekästä olisikin.
Ja kuinka moni haluaisi sellaisen äidin, joka ei halua olla äiti.
Sepä se.
Aika loukkaava kirjoitus vain naisia kohtaan, että miten vain miehet ovat tehneet yhteiskunnan eteen vain ns hyviä tekoja? Oma silloinen mieheni ei halunnut lapsia lainkaan, ja kun halusi, niin olin jo tuolloin 36-vuotias, joten todella epätoden- näköistä saada lasta. Kävimme tutkimukset ja meistä ei löytynyt yhtään mitään vikaa. Mutta mieheni ei vain tykännyt seksistä, sitä sai vain noin yhden kerran kahdessa kuukaudessa. Ei tykännyt suudella, ei halata tai mitään empatiaa koskaan näyttää koskaan? Miten tämänkaltaisen miehen kanssa siis niitä lapsia tehdään? Ehdotin adoptiota, mutta hänelle ei kelvannut vieraat lapset? Ja hän aina hehkutti, kun saa pojan, jos saa, niin pelaa hänen kanssa jalkapalloa ja saa harrastaa hauskoja juttuja? Miten tämänkaltaisen miehen kanssa voi edes harkita lapsia, jos mies on jo lapsi ja kuvittelee lapsista saavansa harrastus kaverin? Naisille lykätään aina ne vaikeimmat, kuin vaipan vaihto, lasten itkemiset, syöttäminen ym vaikeudet. Miksi naisia aina syytetään kaikesta jos eivät synnytä lapsia, kun siihen tarvitaan myös aikuinen mies, joka huolehtii myös lapsista.