Te joilla on oikeasti tiukkaa rahasta.
Kuinka koette nämä turvallisuuskysymykset?
Meillä on kohtuullinen taloudellinen tilanne, ja olen itse kaikenlaisten valistusten uhri, ja ostan esim autoon kaikki testit voittaneet istuimet yms vaikka ne maksavat ihan tajuttomasti. Tajuan että kaikki eivät voi millään laittaa vaikkapa 400 euroa turvaistuimiin. Tuntuuko teistä se pahalta, vai olenko minä teistä vain hysteerinen hömpöttäjä ja mainosten uhri?
Kommentit (22)
Vaikka meillä ei rahaa juuri olekaan (opiskelija ja työtön) ei meidän ole koskaan tarvinnut turvallisuudesta tinkiä. Sitten ollaan vaikka säästetty pari kuukautta tms.
ja poistun takavasemmalle loanheiton alta...
joka kiinnitetään suoraan auton runkoon. Pitäisi olla turvallinen mutta aika kallis. En minä loukkaannu jos sanotte hysteeriseksi. Osittain olenkin. Mutta jos olisin hysteerinen ja köyhä.. tarvitsisin varmaan hoitoa:)
ap
Meiltä jää nykyään kaikki sukulaisreissut tekemättä kun mies ei vaan usko, että lapsia ei saa kuljettaa ilman asianmukaisia turvaistuimia. Lapsia on neljä ja tarvitsisimme auton, johon saadaan kaikille istuin, minusta. Mies on tastäkin eri mieltä.
Sais joskus tulla se poliisi, joka sanois sille tyhmälle totuuden. Lapset ovat joskus kaksi samassa lannevyössä tai kolmevuotias etupenkillä (turvatyyny on), kun tulevat kotiin jostain. Näin siis AINA kun en ole muistuttamassa niistä oikeista paikoista...
helpossa muodossa löytyy vaikka liikenneturvan sivuilta.
ja on isoon ja pieneen ääneen. Heti tuoreeltaan ilmoitin silloin kun toukokuussa oli ajankohtainen. Se (mies) sanoo sen olevan hysteeristä vouhkaamista siellä liikenneturvassa, että saavat niitä lisälaitteita kaupaksi?!
ne istuimet määrää, eikä valtio kai niitä myy...
Minullakin on auto, jossa lapset istuvat kunnon istumissa. Tästä asiasta ei voi tinkiä. Tingin jostain muusta mielummin.
Ei meilläkään ole autoa, kuten pari muuta jo kirjoitti. Asutaan Helsingissä ja julkisilla liikutaan.
Yleensä ottaen ei kuitenkaan ole energiaa ajatella, miten muut rahansa käyttävät. Olin tänään kaupassa ja taskussa oli noin 2 euroa. Käytin hyivn paljon energiaa pohtiakseni, miten sen käytän mahdollisimman taloudellisesti (ostin 3l mehua ja leipää, olin Lidlissä). Ei tule mieleen vilkuiltua mitä muilla on ruokakärryissään.
Hinnassa näkyy se isoin ero. Pitää myös muistaa, että eivät niitä aina ihan puolueettomat tahot testaa. Sponsorinsa ja linkkinsä sitä on lehdilläkin...
Hinnan nostaminen on tyypillinen tapa saada tuotteeseen luksuksen ja vakuuttavuuden tuntua. Ei siis niin päin, että se olisi alunperin parempi ja siksi maksaisi enemmän.
Turvallisuudella on helppo rahastaa. Tietenkin lapset pitää laittaa turvaistuimiin, mutta ei niiden kehityksessä joka kaudelle niin suurta mullistusta saada millään tekniikalla aikaan, etteivätkö muutaman vuoden vanhat mallitkin olisi oikein kelvollisia.
Eli kyllä se minusta vähän hysteriaa ja hömpötystä on, jos itselle ostetaan rauhallista mieltä hankkimalla lapsille kalleinta ja toivotaan sen olevan parasta.
siis teillä joilla tiukkaa rahasta.
jossa kylläkin cosmicin turvaistuin (uutena ostettu)
Niitä kertoja varten kun on auto joltain lainassa, tai lapset isovanhempien tai kummien kanssa liikenteessä, meillä on kyllä ihan kunnolliset istuimet. Muutaman vuoden vanhat, mutta toimivat kuitenkin.
Itse en näe syytä ostaa kallista istuinta, koska tämä ilmaiseksi saatu on ehjä, kolaroimaton ja aivan perusmallinen istuin. Jos jollain on varaa ostaa 400euron istuin niin ok. Jos me ei tätä oltais saatu niin olisin ehkä satsannut istuimeen maksimissaan 150eur.
Toisaalta tässä uudessa autossa on itsessään turvallisempaa matkustaa kuin tulevassa työmatka-autossani, joka on varmaan japsi vuosi mallia ennen 2000 lukua. Jos lasta kuljetettaisiin siinä pääsääntöisesti, olisi varmaan turvaistuin jotain kalliimpaa mallia. Mene ja tiedä.
Minulla on vanha ruosteinen auto, huonot talvirenkaat ja kohta 10 vuotta vanha turvaistuin.
Mutta ei se onnettomuus tule, jos ei niin ole tarkoitettu.
ja ei ole kauaa, kun pakettiauto tönäisi rattaat ojaan. Tarkoitan, että mitenkään ei ole täysin turvallista liikkua. Lentokone voi tippua ja laiva upota.
Kuten joku jo sanoikin, ero sen testivoittajan ja halvemman istuimen turvallisuudessa tositilanteessa on marginaalinen. Lisäksi tiedostan vahvasti sen, ettei mitään tässä elämässä voi varmistaa, eli en pelasta lapseni henkeä sillä, että kuljetan hätä siinä kalleimmassa testivoittajassa. Jos onnettomuus sattuu niin se sattuu, oli sitten tehty mitä varmisteluita hyvänsä.
(asutaan kaupungissa, käytetään bussia) ja isoäidin autoon, joka joskus lainassa, ollaan saatu sukulaisilta ilmaiseksi käytetty turvaistuin.