Taas tuli satojen eurojen sähkölasku..
Tänä talvena sähköön mennyt jo toista tuhatta euroa. Enkä asu missään kartanossa vaan tavallisessa, osittain sähkölämmitteisessä omakotitalossa. Mitä persut on tehneet sähkön hinnalle? Eivät yhtään mitään. Vaadin 5-6 sentin hinnat takaisin!
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Säälittää niitä ketkä ovat ottaneet maalämmön/ilma/vesilämpöpumpun kun remontit alkaa paukkua jossain vaiheessa ja huoltaminenkaan ei ole ilmaista.takuu noille max 5 vuotta ja sitten olet hirttosilmukassa.
Milloin maalämpöpumppu pitää vaihtaa?
Vaihtaminen. Maalämpöpumpun tekninen käyttöikä on noin 20 vuotta.
Kuten mikä tahansa lämmityslaite, vaatii myös maalämpöpumppu säännöllistä huoltoa ja kuluvien osien vaihtoa. Kompressori on maalämpöpumpun tärkein komponentti ja sen elinikä on yleensä noin 15-20 vuotta.
Meillä sähkölämmityksessä ei ole kuluvia osia
Jep, vituttaa jo maksaa ilmalämpöpumpun huoltoja vaikka ne taitaa olla sieltä halvimmasta päästä.
Mitä maalämmön pumpun vaihto maksaa (10 000 euroa?) jos lämpö yleensäkin riittää porausreisitä/ maasta
Suo siellä vetelä täällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää en asu omakotitalossa mutta sähkölaskut hirvittää. Mut ne on vaan pakko maksaa, samoten yhtiövastike ja puhelin. Muut laskut jää odotukseen...
Mä asun sähkölämmitteisessä okt ja tämän vuoden sähkölaskut tulee olemaan pari tonnia. Ei hirvitä, kun osaa laskea etukäteen.
Vaikka kuinka osaisi laskea etukäteen niin ne tulot ei laskemalla nouse. Apina!
Äläs nyt ala nimittelemään. Kun ei osta sanoa mitään järkevää niin aletaan solvata muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittää niitä ketkä ovat ottaneet maalämmön/ilma/vesilämpöpumpun kun remontit alkaa paukkua jossain vaiheessa ja huoltaminenkaan ei ole ilmaista.takuu noille max 5 vuotta ja sitten olet hirttosilmukassa.
Kuten mikä tahansa lämmityslaite, vaatii myös maalämpöpumppu säännöllistä huoltoa ja kuluvien osien vaihtoa. Kompressori on maalämpöpumpun tärkein komponentti ja sen elinikä on yleensä noin 15-20 vuotta.
Jep, vituttaa jo maksaa ilmalämpöpumpun huoltoja vaikka ne taitaa olla sieltä halvimmasta päästä.
Mitä maalämmön pumpun vaihto maksaa (10 000 euroa?) jos lämpö yleensäkin riittää porausreisitä/ maasta
Suo siellä ve
Sähköä tarvii noikin maalämpö vekottimet ja jokin varajärjestelmä pitää kuitenkin olla muuten talo on kylmä kun ongelmia tulee.
Meillä sähkölämmitys maksoi 20v sitten taloon 2200 euroa mitään ongelmia tai huoltotarvetta ei ole ainakaan vielä ollut, huonekohtaisia termostaatteja on muutama vaihdettu mutta se taitaa olla kaikkien lämmitysjärjestelmien kulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa tyhmyyttäsi jos asut sähkölämmitteisessä talossa.
Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa?Suomessa on valtaosin talot sähkölämmitteisiä. Toivottavasti sinuakin elämä vielä opettaa. Sähkön hinnan nousu on yhtä vähän minun tyhmyyteni syytä kuin ruoan hinnan nousu.
Puhut paskaa.
Omakotitaloista sähköllä lämpiää vain 36%, eli ei todellakaan VALTAOSIN (yli 50%). Ja sähkölämmitys pienenee koko ajan kun ilmalämpöpumppujen ja maalämmön osuus kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa?Suomessa on valtaosin talot sähkölämmitteisiä. Toivottavasti sinuakin elämä vielä opettaa. Sähkön hinnan nousu on yhtä vähän minun tyhmyyteni syytä kuin ruoan hinnan nousu.
Puhut paskaa.
Omakotitaloista sähköllä lämpiää vain 36%, eli ei todellakaan VALTAOSIN (yli 50%). Ja sähkölämmitys pienenee koko ajan kun ilmalämpöpumppujen ja maalämmön osuus kasvaa.
Ilma - ja maalämpökin on sähkölämmitystä toimivat sähköllä,eivät vaan suoraa sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Lämmitän edelleen öljyllä. 40 v mennyt, yksi kerta poltin vaihdettu ja samoin paisuntasöiliö. Nyt kulut n 180/kk. Taloussähköön n 40 e/ kk. Poltamme talvilaatua, joka palaa puhtaammin ja siirrymmy pian bioöljyyn. Huoltomies käynyt kerran 5 vuodessa. Polttimen pystyn minä 70+täti puhdistamaan itse.
Lämmintä on + 22 astetta sisällä.
Kunhan lämmitysmuoto on idioottivarma se on se tärkein asia ei jokin pieni säästö tai ympäristöystävällisyys.
Kun talo kylmenee kovilla pakkasilla on siinä naurussa pitelemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vaadi vaan. Asumismuotosi on oma valintasi. Terkkuja neukkukuutiosta jossa kuluu sähköä alle 100 kWh kuukaudessa.
Terkkuja vaan et asumismuotosi lämmistys sisältyy vastikkeeseen jonka maksat tavalla tai toisella.
Jos sulla ilp ja takka on, niin muutama vinkki. Pörssisähköön siirtyminen ensimmäiseksi. Sitten lämminvesivaraaja lämmittämään aamuöisin tai ihan niin kuin minulla halvimmilla pörssisähkötunneilla. Tuo on kuitenkin iso sähkösyöppö vuoden yli.
Takalla säästää paljon, jos saa halpaa tai ilmaista puuta. Jos ei saa, niin kannattaa keskittää takan lämmitys talven kylmimpiin ja kalleimpiin päiviin.
Jos se ilp on kovin vanha, niin harkitsisin vaihtoa uuteen. Se toki on parin tonnin investointi.
Talvi oli harvinaisen kylmä. Meillä meni joulukuussa sähköön 500 e, tammikuussa 600 e, helmikuussa 400 e. Eihän se kivaa ole, mutta näillä mennään. Ostetaan sitten muuta vähemmän. Esim. ruokaa on ostettu nyt vaan 300 e kuussa kolmihenkisessä perheessä. Ennen meni lähemmäs 500. Mä olen laihtunut 5 kiloa parissa kuukaudessa. Ja se on ihan hyvä juttu.
Helmikuun lasku 285e siirtoineen ja veroineen, sähkölämmitteinen okt.
Maaliskuu jäänee n 250-270 euroon.
Tammikuu oli 506e.
Mun mielestä hyvin kohtuullista vaikken hyväksykään sähkön hinnan keinottelua. Vuositasolla kuitenkin kaikkeen sähköön menee max 180e/kk.
Asumiskulut vieläkin alle 300e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut paskaa.
ILP, VILP ja maalämpölaite käyttävät myös sähköä:)
Eilen saapui sähkölasku. Se oli 108 euroa 3 kuukaudelta. Kyseessä on kerrostalokolmio, jossa asuu 2 henkilöä tavallisella sähkösopimuksella, ei pörssisähkö. Kalleimmillaan lasku on ollut 150 euroa, mutta vain kerran sähkön ollessa kalleimmillaan ja halvimmillaan reilut 90 euroa.
Ihan älytöntä nykyään. Sitten kun yrittää siirtää sähkönkulutustaan halvemmille tunneille ja jotain säästää niin tulee iso siirtolasku. Kyllä näilläkin sähkönhinnoilla pärjäisi ilman siirtomaksuja ihan hyvin. Oli vihreiltä vuosisadan moka kun annettiin siirtomaksut bisnesveljien bisneksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytä mielummin vihervasenmistoo niiden syy on hintojen nousu
Mitä vihervasemmisto on tehnyt, mikä vaikuttaa hintojen nousuun?
Sulkenut toimivia voimaloita. Varsinkin Saksassa, ja kyllä, se vaikuttaa Suomenkin sähkön hintaan.
Siis oikeesti toista tonnia?! Mun sähkölasku oli helmikuussa alle 7e, ja maaliskuussa 13e ku huudatin lattialämmmityksiä täysillä. Mut mä asunkin kerrostalossa ja pörssisähkö, ja olen säätänyt ajastukset.
Vierailija kirjoitti:
Helmikuun lasku 285e siirtoineen ja veroineen, sähkölämmitteinen okt.
Maaliskuu jäänee n 250-270 euroon.
Tammikuu oli 506e.
Mun mielestä hyvin kohtuullista vaikken hyväksykään sähkön hinnan keinottelua. Vuositasolla kuitenkin kaikkeen sähköön menee max 180e/kk.
Asumiskulut vieläkin alle 300e/kk
Löysin oman kommenttini.
Maaliskuun lasku on 245e eli alle arvioni yllä.
Sähkölämmitteinen okt.
Pösä toimii hyvin meillä
Haluaisin ymmärtää tuskasi, mutta en ymmärrä, miten saat kokoon noin mahdottomat sähkölaskut, jos sinulla on vielä takka ja lippi?!
Meillä on ok-talossa sähkölämmitys, mutta lämmitämme lisäksi pönttöuunilla ja keittiön puuhellastakin tulee lämpöä. Kylmä ei ainakaan ole, mielestäni liian kuumakin välillä. Tammi-helmikuun laskut on nyt maksettukin jo, sähkölaskujen osalta ne olivat yhteensä 150 e kaikkine kuluineen. Tammikuun laskuun sisältyy vielä eräs vahinkokin - auto oli jäänyt vahingossa 4 päiväksi jatkuvaan lämmitykseen, kun ajastin oli mennyt rikki. Siirtolaskut olivat noin 70 e/kk.