Älkää ihmeessä vaan laittako taaperoa päivähoitoon kun tulee uusi vauva!!
Mä tein sen virheen, laitoin pojan hoitoon aamupäivisin 3-4x viikossa (yksityinen pieni tarha, 20 lasta koko paikassa) syksyllä kun vauva syntyi kesällä-
Sillä seurauksella, että vauva on sairastanut 5 korvatulehdusta, taapero 3. Silmätulehduksia on ollut molemmilla 3 kertaa. Nyt sitten on tulirokko ja vauvalla keuhkoputkentulehdus. mahatudissa ollaan oltu kaikki kertaalleen.
Oli suurin virheeni ikinä laittaa esikoinen tarhaan. Alkuun kaikki meni hyvin, poika sopeutui kivasti, tykkäsi käydä. Vauva asuikin rinnalla 24/7, joten olisi ollut taaperollekin tylsää olla kotona. Mutta alun jälkeen kaikki alkoi mennä päin mäntyä ja infektiokierre alkoi.
Nyt on hoito lopetettu ja yritetään saada lapset kuntoon.
Tämä ihan vaan varoitukseksi muille, jotka harkitsevat tätä samaa ratkaisua. Ainakin mun ystäväpiirissä (jossa syntymässä lapsia), meinataan laittaa/pitää esikoinen hoidossa ja vauva kotona.
En suosittele!! Meidän vauva on vasta vajaa 7kk ja kärsinyt koko ikänsä taudeista. Myös äidin ja isän univelka on ihan mahdottoman suuri.
Kommentit (17)
ja myös riippumatta siitä onko vauvaa talossa vai ei. Toisilla on parempi vastustuskyky kuin toisilla, jotkut poimivat itselleen kaikki taudit, toiset ei sairastu koskaan.
Itse en laittaisi kuitenkaan taaperoa hoitoon jos on vauva kotona. Musta olis todella rasittavaa joutua heräämään sen takia ajoissa, pukemaan molemmat lapset ja kiirehtimään jne. Ja aina hakuajat menis jotenki vauvan unien päälle jne.
kun olin kaksosvauvojen kanssa kotona ja infektiokierteestä on ihan turha puhua: pari hassua flunssaa koko talvena ja yks vatsatauti (joka sekin tuli kaverin muksun synttäreiltä).
sehän on selvä. mutta on siinä hyväkin puoli: nyt ootte sairastanut varmaan kaikki maholliset taudit ja kun sitte lähdet töihin ja lapset palaa tarhaan, ne ei ehkä saakaan kaikkia tauteja, kun ovat kehittäneet immuniteetin niille jo kertaalleen.
ja epidemiat, mitkä ratkaisee. nyt on ollu liikkeellä ihan sikana esim. sitä noro-virusta ja tietty tarhasta sen saa 100% varmuudella. myös tää leuto talvi on edesauttanut pöpöjen lisääntymistä- pakkasessa kuolee pöpöt paremmin eikä oleskella niin paljon sisätiloissa.
sulla kävi tuuri. yleensä ei käy.
Meillä isä vei esikoisen hoitoon ja toi kotiin, ellen varta vasten halunnut lähteä hakemaan jos/kun se vauvan unirytmiin sopi.
ja mä hain 14 aikaa kotiin vauvan kanssa. mitö sitten, jos vauva ei nukkuntu/nukkui silloin? vaunuissa nukku joka tapauksessa, joten kävellen oli ihan hyvä hakea ja vauva jäi pihaan koisimaan. jos ei nukkunut, ei kun koppa mukaan vaan sisälle.
Aivan ihana isä onkin! Mutta oletko sinä kuullut että joidenkin lapsien isän täytyy mennä töihin aikasin? En nyt kuitenkaan viitsi taaperoa lähettää tarhaan seitsemäksi kun ite olen kotona... Meillä on neljä lasta joten kyllä isillekin riittää töitä. Ja musta olisi törkeää pitää taaperoa tarhassa 8 tuntia päivässä kun ite olen kotona, joten ei se isi ehdi hakeakaan.
katsos, meidän kuopus ei ole sitä tyyppiä joka nukkuisi vaunuissa aina kun sinne laittaa. Itse asiassa vihasi vaunuja, huusi ja rääkyi ja KAUAN!. Muutenkin oli erittäin itkuinen tapaus (toisin kun isot sisarukset) joten musta ei olisi ollut lainkaan hauskaa pakolla lähteä tiettyyn aikaan johonkin.
niiltä jotka niitä oikeasti tarvitsevat...
Ihanko tosissasi kysyt? No minä jaksan kyllä, kun ei ole vaihtoehtoja (kaksoset). Työpaikoista olen joutunut kieltäytymään kolmesti, kun lapsille ei ole järjestynyt hoitopaikkoja. -11-
Tosi moni. Moni hoitaa kolmea tai neljääkin.
Kahden lapsen hoitaminen vaatii jonkin verran, jos on vaikka 2-vuotias ja vauva, mutta on se kyllä palkitsevaakin.
terv
viiden lapsen äiti, lapset kotona äitiyslomilla
Mulla on nyt 3 lasta. Yksikään heistä ei ole ollut hoidossa jos olen ollut kotona. Meillä on niin hyvin asiat menneet, että ainoastaan esikoinen oli 4- vuotiaana puolisen vuotta hoidossa, kun olin töissä, muuten ollaan saatu hoitaa lapset kotona. Esikoinen oli 4,5 kun keskimmäinen syntyi ja jäin äippälomalle ja sen jälkeen ollaan miehen kanssa vuoronperään hoidettu lapset kotona.
Kun keskimäinen syntyi, alkoi neuvolassa täti painostaa, että esikoinen TÄYTYY VIEDÄ päiväkotiin. Sanoin ehdottomasti EI ja yritin kysellä että minkä takia hänet pitäisi viedä, niin ainoa vastaus oli, että siellä on kavereita ja virikkeitä. Siis terveydenhoitajat ovat näin naurettavia että heidän mielestään päiväkotihoito on parempi kuin kotihoito! Esikoinen kyllä kävi kerhossa 2xviikossa, me ulkoilimme muiden lapsiperheiden kanssa ja kyläilimme päivittäin, joten seuraa siis kyllä oli ja tämän terkkarikin tiesi. Sen lisäksi poika kävi satujumpassa ja lasten näytelmäkerhossa. Hän on aina ollut erittäin sosiaalinen ja puhelias ja saa aina helposti ystäviä ja ei ujostele ketään. Tällainen lapsi olisi siis ollut terveydenhoitajan mielestä PAKKO viedä hoitoon.
Nyt ystäväni sai 5.lapsensa. Vanhemmat ovat jo isoja, mutta nämä pienimmät ovat kohta 6, kohta 2 ja pienin alle 1kk. Nyt alkoi järkyttävä painostus jälleen, että hänen ON PAKKO viedä tuo isoin päiväkotiin. Ja syy sama kuin meilläkin. Ja painostus on tosi kovaa; joka kerta kun hän käy neuvolassa vauvan kanssa tai tuon n2veen kanssa niin painostetaan siitä 6veestä. Ystäväni on sanonut, että antaa pojan nauttia " vapaudesta" kun eskarikin alkaa ensi syksynä pojalla ja sitten on lapsuus ohi. Muutenkin, poika ei missään nimessä halua päiväkotiin ja pojalla on naapurissa paljon ystäviä ja kotinsa lähellä on leikkikenttä missä on muita tuon ikäisiä lapsia päivittäin (naapurissa on pph, jossa paljon lapsia myös).
Eli neuvola pakkosyöttää lasten hoitoon laittoa, niin onko ihme, että niin monet lapset ovat aivan turhaan hoidossa???!!!
Varmaan syöttäisivät lapsilleen paskaa, jos neuvola painostaisi
Kotihoidossa ollut 1v11kk ikäerolla ja vain vesirokolta on säästytty toistaiseksi. Kaveripiirissä on paljon lapsia ja he ovat hoidossa, sitä kautta taudit myös tarttuu.
että esikoinen ei ole ollut päivähoidossa. Hänen mielestään minun pitäisi olla puolikuollut ja lapsen pöpi erakko, mutta kun ei ole niin ei. Jaksaa ihmetellä sitä jokaikisellä käynnillä.
Eli, kun perheeseen syntyy vauva, niin esikoinen tuntee olonsa jo siinä vaiheessa hyljeksityksi, vaikka hän ei sitä näyttäisikään ja jos vielä hänet työnnetään päivähoitoon ja esikoinen tietää et äiti on vauvan kanssa kotona, niin miettikää ihan oikeasti miltä siitä esikoisesta voi pahimmassa tapauksessa tuntua.
Siinä päiväkodissa missä olin harjoittelussa (lh opiskeliljana) Niin oli tälläinen tapaus ja siitä lapsesta kyllä todellakin huomas että hän koki vääryyttä.
Miksi opettaa jo varhaisessa vaiheessa lapselle, ettei hän ole huomion arvoinen? Vaikka toki näin asia ei ole, mutta pieni lapsi kokee sen noin.
Ja itse olen kotona vauvan kanssa. Ja hyvin on mennyt! Lapsi tykkää ja äitikin saa olla rauhassa kotona vauvan kanssa, suurimman osan ajasta vauva nukkuu...