Hei kaikki yli 50-vuotiaat, kertokaa elämän neuvo(ja) 18-30 vuotiaille!
Kommentit (492)
Vierailija kirjoitti:
Älä jämähdä samaan työpaikkaan liian pitkäksi aikaa. Itse tein tämän virheen enkä tarttunut moniin loistaviin mahdollisuuksiin. Nyt viidenkympin korvilla onkin yllättävän vaikeaa alkaa tehdä uraa.
Lumessa ainakin tulee ura kun jalka ei nouse.
Ostakaa kryptovaluuttoja joka kuukausi ainakin 50 € ette tule katumaan.
Ostin bitcoinia 40 v ja nyt ei tarvi enää käydä töissä.
Ala etsi Jumalaa jo nuorena, tee parannus ja ota Jeesus elämääsi, silloin olet vasta onnellinen ja estyt tekemästä kaikenlaista peruuttamatonta ja typerää omin neuvoin, jota kadut koko elämäsi.
Jos olisin tiennyt itse, millaista elämä todella on, olisin tehnyt uskonratkaisun jo teininä, kun sitä mulle koulussa käyneen uskovaisen porukan kautta tarjottiin.
Pankaa aina, kun siihen tulee mahdollisuus.
Pitäkää aina joku suunnitelma, jota kohti menette. Se voi toki vaihtua välillä, mutta ajatus tärkein. Opiskelkaa se ammatti joka kiinnostaa. Jos ette opiskele mitään, niin silloin töitä on vaihtelevasti ja elätte siinä kouluttamattomien porukassa.
Opetelkaa rahankäyttö. Ei kaikkien tarvitse olla Vesa Puttonen, mutta rahankäyttö on taitolaji. Ei niin, että kaikki aina heti velaksi pankin rahalla. Oma säästöosuus kohtalaisen hyvä, eikä liian pitkiä laina-aikoja.
Naimisiin ei ole pakko mennä, lapsia ei ole pakko hankkia, ne ovat valintoja. Oma asunto on hyvä, jos ei aio muuttaa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeimpiä valintojasi ovat oikea koulutus ja oikea aviopuoliso. Ne määräävä elämäsi suunnan.
Nämä laittaisin kuitenkin sinne häntäpäähän. Koulutus ei merkitse mitään, jos haluaa tehdä työtä, johon ei tarvita koulutusta. "Oikeaa aviopuolisoa" ei tarvita hyvään elämään. Hyvät ihmissuhteet on tärkeämpiä, heistä saattaa löytyä se puolisokin, jos tarvetta on.
Mainitse vaikka kolme työtä, jota voi tehdä ilman koulutusta. Jos se työ häviää alta, ei pääse enää minnekään töihin, koska Suomessa työnantajat vaativat koulutuksen.
Naisten kohdalla koulutuksen tärkeyttä ei voi korostaa tarpeeksi. Oma ammatti ja omat rahat on ehdottoman tärkeitä naisille. Omia unelmia kannattaa tavoitella ja sitä varten kannattaa tehdä aarrekartta, miten unelmiin pääsee kiinni. Muuten elämä menee helposti ajelehtiessa ja tekee valintoja, jotka vievät toiseen suuntaan.
Säästäminen ja sijoittaminen kannattaa aloittaa mahdollisimman nuorena. Kannattaa vaikka alussa siihen ei olisi kuin muutama euro kuukaudessa.
Älä ota velkaa. Älä osta osamaksuilla. Älä takaa kenenkään velkoja tai vuokria.
Hanki hyvä koulutus. Siitä voit sitten kouluttautua lisää, jos työ alkaa puuduttaa. Jos et ole opiskeluihmisiä panosta ammattiaitoosi ja kädentaitoihisi. Matkusta ja lue kirjallisuutta, ei väliä mitä luet, kunhan luet.Ei väliä matkustatko ulkomailla vai kotimaassa tai vaikka lähikaupungissa, kunhan vain matkustat.
Laita säästöön edes pieni summa joka kk. Tämä on asia, jota olen itse harmitellut jälkikäteen. Mieheni säästi ja käytimme minun rahoja matkusteluun, ulkona syömiseen jne. Muuten olisimme istuneet vaan kotona. Eron tullen sitten hänelle jäi omaisuutta ja minulle ei mitään, älkää suostuko tällasiinkaan kuvioihin.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene kihloihin jos nainen painostaa.
Älä mene naimisiin jos nainen painostaa.
Älä osta asuntoa jos nainen painostaa.
Älä tee lasta jos nainen painostaa.
Ja jos olet nainen, älä VARSINKAAN tee näitä, ellet oikeasti itse varmasti halua, vaikka mies miten painostaa.
Älkää koskaan, älkääkä missään tapauksessa äänestäkö persuja.
Opiskele ammatti, jossa palkkatulo tasaista läpi vuoden, ei hetken palkkapiikkejä ja sitten pitkää työttömyyttä. Ala on todennäköisesti tylsä eikä mediaseksikäs.
Opiskele yksi vieras kieli siihen tueksi, jolla voisit laajentaa työaluettasi.
Nuorille miehille: älkää koskaan, ikinä koskaan kusko vastatuuleen.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene kihloihin jos nainen painostaa.
Älä mene naimisiin jos nainen painostaa.
Älä osta asuntoa jos nainen painostaa.
Älä tee lasta jos nainen painostaa.
Sama toimii jos mies painostaa jne
Vierailija kirjoitti:
Pankaa aina, kun siihen tulee mahdollisuus.
Ei, ei ei (itsekin tajuatte tuon)
Vierailija kirjoitti:
Älä ikinä luota naisiin. Ikinä.
Ei tarvitsekaan luottaa kaikkiin ihmisiin
Hampaat kannattaa pestä päivittäin mielellään kahdesti. Kaikki hampaista huolehtiminen säännölliset tarkastukset mukaanluettuna kyllä kannattaa. Tästä voisi jankuttaa koulussakin enemmän, ne ekat hampaiden kiskonnat voi tulla aika yllärinä ja jopa alle kolmekymppisenä, jos on jättänyt homman heitteille.
Erikseen toki että antaa hyvän vaikutelman seurustellessa kun pitää suuhygieniasta huolta.
Älä ota pikavippejä, säilytä luottotiedot ja älä lainaa kenellekään rahaa. Yritä säästää vaikka 10 euroa kuukaudessa eri tilille että on edes pieni vararahasto ruokaan. tai muuhun hädän tullen. Jos ostat kotiin jotain, säästä mielummin kunnolliseen kun ostat halpoja ja huonoja esim. kodinkoneita tai huonekaluja. Hoidata hampaat ja pidä muutenkin terveydestä huolta liikkumalla. Hyvää mieltä tuot itsellesi olemalla heikomman puolella.
Älä koskaan, eikä edes silloinkaan riko itseäsi ("A man's got to know his limitations").
Menestyksen edellytys on "lifetime learning", tilanteen mukaan omalta tai toiselta alalta.
Kaikki yrittävät parhaansa. Ettei homma ainakaan näytä flipanneen omalla vahtivuorolla.
Kohteliasta olla moittimatta päin naamaa tai selän takana (kuinka lännen diplomatia toimii Ukrainan kohdalla?).
Ylistäen saadaan henkilö tekemään enemmän, oman tuhonsa eteen ja omatoimisesti kysymään tietä kuoleman laaksoon.
Sataa kunnolla shittiä ja projektit kusevat alta, "learning curve" on maksimissa.
Kaikki lopputuotteet ja tavoitetilat ovat aina väliaikaisia ja sen johto tietää (olen itse ollut konsernihallinnossa).
Älä paljasta "key assett" arsenaalista kaikkea kaikille ja muista että selkäsi takana on verkostoja.
Kun sinua arvioidaan, on tarkoituksena katsoa millä sinut voidaan sulkea pois, syrjäyttää.
Tunnista milloin uppoavaa laivaa ei kannata jäädä pelastamaan.
Pysyttele mukavuusalueellasi. Tee jatkuvasti ja herkeämättä töitä päästäksesi aina uudelle mukavuusalueelle.
On kaksi eri asiaa miltä asiat tuntuvat ja kuinka ne ovat.
Maailma pyörii likiarvoilla ja todennäköisyyksillä, sekä sietää epätarkkuutta.
Kun sinulle luvataan jotain, on hyvin todennäköistä että se juuri silloin sinulta evätään.
Track record ei koskaan ole tae tulevasta kehityksestä.
Tämä minulta:
Elämäsi tärkein kysymys on se, haluatko lapsen, ja kenen kanssa. Se määrittelee pitkälti muut asiat.
Käy lukio ja yritä päästä yliopistoon. Näitä asioita et tule koskaan katumaan.
Älä menetä luottotietojasi minkään asian takia.
Säästä millä tahansa keinolla vaikka kymppi kuussa pahan päivän varalle.
Hädän hetkellä ei ole takeita, että kukaan auttaa.
Hautausmaalle kukaan ei tule kiittämään elämättömästä elämästä.
Kun yksi ovi sulkeutuu, toinen avautuu. Jollain tavalla jossain, jos jaksat yrittää.