Rehtori painostaa lasta kun tehtiin rikosilmoitus välitunnilla tapahtuneesta pahoinpitelystä
Eräs toinen oppilas löi meidän lasta päähän jäälohkareella. Meidän lapsi keskeytti koulupäivän ja käytiin päivystyksessä varmistamassa ettei tullut isompaa vahinkoa. Ja tottakai tehtiin tutkintapyyntö poliisille. Nyt tänään rehtori on painostanut lasta perumaan rikosilmoituksen (vaikka hän ei tehnyt sitä) ja olemaan hiljaa tapahtuneesta. Onko tällainen hyssyttely yleistäkin?
Kommentit (13)
Mistä sen yleisyyden voisi tietää jos vanhemmat suostuvat perumaan rikosilmoituksen. Itse suosittelisin vinkkamaan asiasta iltapäivälehdille. Siinä olisi pienen tutkivan journalismin paikka.
ÄLKÄÄ PERUKO RIKOSILMOITUSTA SILLÄ TEITTE JUURI OIKEIN JA NÄIN ASIA KUULUUKIN HOITAA!
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen yleisyyden voisi tietää jos vanhemmat suostuvat perumaan rikosilmoituksen. Itse suosittelisin vinkkamaan asiasta iltapäivälehdille. Siinä olisi pienen tutkivan journalismin paikka.
ÄLKÄÄ PERUKO RIKOSILMOITUSTA SILLÄ TEITTE JUURI OIKEIN JA NÄIN ASIA KUULUUKIN HOITAA!
Toki suhteellisuudentajua kehiin eli jos kyseessä on kaksi ekaluokkalaista niin rikosilmoituksesta tuskin olisi hyötyä. Mutta lastensuojeluilmitus voisi silti olla paikallaan. Muuten sama henkilö tekee saman tempun uudelleen pahemmin seurauksin.
Hyssyttely on yleistä. Rehtori ei halua itselleen lisävaivaa ja huonoa mainetta. Hyvä, että teitte tutkintapyynnön!
Ehkä sinä otit vähän itseesi, nykyisin on rasitettu poliisia pikkasen liikaa näillä teidän itsearvostuksillanne. Ota vähän rennommin, asiat voisi sopia lasten kesken aikuisten ohjaamana kun selvittäisitte asian. Rahaako olet vailla? Keskustele lapsesi kanssa miten hän on kokenut tämän tilanteen ja miten hän toivoisi asiaa selvitettävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki suhteellisuudentajua kehiin eli jos kyseessä on kaksi ekaluokkalaista niin rikosilmoituksesta tuskin olisi hyötyä. Mutta lastensuojeluilmitus voisi silti olla paikallaan. Muuten sama henkilö tekee saman tempun uudelleen pahemmin seurauksin.
Joo lasu, nehän on nykyään niitä poliisejakin. :D Älkää nyt ihmetelkö tätä Suomen tilannetta enää.
Ei tietenkään ole yleinen tapa hyssytellä. Itse olen nyt ollut vuoden rehtorina koulussa (yläkoulu) jossa aloittaessani oli jatkuvasti väkivaltatapauksia ja aina muka "läpällä" ja "kaikki ymmärtää että se leikkiä". Päätin ottaa heti tiukan linjan ja tein tutkintapyynnön kaikista tapauksista jotka tietooni tulivat. Osa tapauksista oli tietysti videoituja niin kuin nykypäivänä nuorilla on tapana (videoidaan tilannetta, ei mennä apuun, rauhoitella tai haeta aikuista) joka tietysti helpotti kovasti poliisin työtä. Ei tarvinnut kauaa jatkaa rikosilmoitusten tekemistä kun pikkuhiljaa nuoretkin (ja veikkaan että myös näiden pahoinpitelijöiden vanhemmat) ymmärsivät että jokaisesta poliisin kanssa tekemisiin joutumisesta tulee myös lastensuojeluilmoitus ja aika nopeasti meno rauhoittui. Ehkä ne lasut oli tarpeeksi suuri pelote myös näiden vanhemmille laittaa vihdoinkin se lapsi kuriin. Samoja tyyppejähän nämä pääasiassa on, 99% nuorista käyttäytyy todella fiksusti. Minusta näiden on hyvä oppia, että myös kouluaikana voi syyllistyä rikokseen ja asia selvitetään poliisin kanssa. Todella moni ajattelee, että koulussa sattuneet jutut selvitetän vain koululla ja siitä ei seuraa mitään sen enempää. Itseäni yllätti, että useammassakin tapauksessa uhri ja vanhemmat vastustivat rikosilmoitusta. Tein ja teen edelleen silti aina ilmoituksen vedoten virkavelvollisuuteeni.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole yleinen tapa hyssytellä. Itse olen nyt ollut vuoden rehtorina koulussa (yläkoulu) jossa aloittaessani oli jatkuvasti väkivaltatapauksia ja aina muka "läpällä" ja "kaikki ymmärtää että se leikkiä". Päätin ottaa heti tiukan linjan ja tein tutkintapyynnön kaikista tapauksista jotka tietooni tulivat. Osa tapauksista oli tietysti videoituja niin kuin nykypäivänä nuorilla on tapana (videoidaan tilannetta, ei mennä apuun, rauhoitella tai haeta aikuista) joka tietysti helpotti kovasti poliisin työtä. Ei tarvinnut kauaa jatkaa rikosilmoitusten tekemistä kun pikkuhiljaa nuoretkin (ja veikkaan että myös näiden pahoinpitelijöiden vanhemmat) ymmärsivät että jokaisesta poliisin kanssa tekemisiin joutumisesta tulee myös lastensuojeluilmoitus ja aika nopeasti meno rauhoittui. Ehkä ne lasut oli tarpeeksi suuri pelote myös näiden vanhemmille laittaa vihdoinkin se lapsi kuriin. Samoja tyyppejähän nämä pääasiassa on, 99% nuorista käyttäyy todella fiksusti. Minusta näiden on hyvä oppia, että myös kouluaikana voi syyllistyä rikokseen ja asia selvitetään poliisin kanssa. Todella moni ajattelee, että koulussa sattuneet jutut selvitetän vain koululla ja siitä ei seuraa mitään sen enempää. Itseäni yllätti, että useammassakin tapauksessa uhri ja vanhemmat vastustivat rikosilmoitusta. Tein ja teen edelleen silti aina ilmoituksen vedoten virkavelvollisuuteeni.
Hyvä että selkärankaa vielä löytyy vaikka joka suunnasta päälle heitetään sontaa. Tuo on juuri oikea tapa toimia tilanteessa. Itse olisin toivonut että myös minun kouluaikoinani olisi näin tehty mutta silloin "se oli vain leikkiä". Edes siitä ei tehty rikosilmoitusta kun veljeni joutui mattoveitsillä uhkailevien kiusantekijöiden uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole yleinen tapa hyssytellä. Itse olen nyt ollut vuoden rehtorina koulussa (yläkoulu) jossa aloittaessani oli jatkuvasti väkivaltatapauksia ja aina muka "läpällä" ja "kaikki ymmärtää että se leikkiä". Päätin ottaa heti tiukan linjan ja tein tutkintapyynnön kaikista tapauksista jotka tietooni tulivat. Osa tapauksista oli tietysti videoituja niin kuin nykypäivänä nuorilla on tapana (videoidaan tilannetta, ei mennä apuun, rauhoitella tai haeta aikuista) joka tietysti helpotti kovasti poliisin työtä. Ei tarvinnut kauaa jatkaa rikosilmoitusten tekemistä kun pikkuhiljaa nuoretkin (ja veikkaan että myös näiden pahoinpitelijöiden vanhemmat) ymmärsivät että jokaisesta poliisin kanssa tekemisiin joutumisesta tulee myös lastensuojeluilmoitus ja aika nopeasti meno rauhoittui. Ehkä ne lasut oli tarpeeksi suuri pelote myös näiden vanhemmille laittaa vihdoinkin se lapsi kuriin. Samoja tyyppejähän nämä pääasiassa on, 99% nuorista käyttäy
Tosi hyvä! Nämä ei ole tunneasioita vaan käytännön asioita. Mitä aiemmin puututaan sen parempi.
On tuo hyssyttely ihan normia. Kun minä olin koulussa niin minua kiusattiin ja rehtori eikä kukaan puuttunut siihen mitenkään ja kun kostin hakkaamalla kiusaajan sairaalaan kuukaudeksi niin sitten minun kimpussa oli kaikki poliisit ja sossutädit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoituksesta on just eniten hyötyä silloin kun kyseessä on kaksi ekaluokkalaista. Ysiluokkalaisilla voi olla jo tuomio takana.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole yleinen tapa hyssytellä. Itse olen nyt ollut vuoden rehtorina koulussa (yläkoulu) jossa aloittaessani oli jatkuvasti väkivaltatapauksia ja aina muka "läpällä" ja "kaikki ymmärtää että se leikkiä". Päätin ottaa heti tiukan linjan ja tein tutkintapyynnön kaikista tapauksista jotka tietooni tulivat. Osa tapauksista oli tietysti videoituja niin kuin nykypäivänä nuorilla on tapana (videoidaan tilannetta, ei mennä apuun, rauhoitella tai haeta aikuista) joka tietysti helpotti kovasti poliisin työtä. Ei tarvinnut kauaa jatkaa rikosilmoitusten tekemistä kun pikkuhiljaa nuoretkin (ja veikkaan että myös näiden pahoinpitelijöiden vanhemmat) ymmärsivät että jokaisesta poliisin kanssa tekemisiin joutumisesta tulee myös lastensuojeluilmoitus ja aika nopeasti meno rauhoittui. Ehkä ne lasut oli tarpeeksi suuri pelote myös näiden vanhemmille laittaa vihdoinkin se lapsi kuriin. Samoja tyyppejähän nämä pääasiassa on, 99% nuorista käyttäy
Kova. Respect. Sinä annat toivoa koulukiusatuille.
Hyvä, että teitte rikosilmoituksen. Tekohan ei tosiaankaan ole mitään kiusaamista vaan pahoinpitely. Jokainen aikuinen voisi tykönään miettiä, että mitä tekisi, jos työkaveri, vaikkapa huoltomies tai lumityömies, löisi yllättäen jäälohkareella. Eiköhän paikalle kutsuttaisi poliisi ja asia menisi oikeuteen. Miksi lasten kanssa toimittaisiin toisin?
Mutta rehtorit ja opettajat ovat juuri tuollaisia. Vakavat pahoinpitelyt ja julma henkinen väkivalta lakaistaan maton alle ja kirkkain silmin väitetään, ettei meidän koulussa ole kiusaamista.
Ensin rehtori vanhemmat lapset kaikki kokukseen ja puhumaan asiat läpi.