Onko täällä ihmisiä, joiden perheessä syödään joka päivä yhdessä lämmin ruoka illalla? Onko sellaista nykyaikana?
Vai syökö jokainen omaan tahtiin lämmitettävän annoksen tai voileipiä?
Onko nykyään enää perheitä, joissa on yhteinen ateria?
Kommentit (45)
Kyllä meillä on aina 7-vuotiaan lapsen takia ruoka tarjolla klo 17, ja se syödään useamman kerran viikossa yhdessä koko perhe. Miehellä on kuitenkin vuorotyö, joten luonnollisesti hän ei aina ole siihen aikaan kotona. Itselläni voi olla jokin satunnainen meno kerran tai pari kuussa niin, etten itse ole ruoka-aikaan kotona. Mutta lähtökohtaisesti harrastukset ym. menot on sovitettu niin, että viiden maissa on yhteinen ruokailu.
Meillä on onnistunut lähes poikkeuksetta illallinen klo 19 koko perheen voimin (paitsi tietysti, jos joku on matkoilla tai työillallisella).
Me syömme nykyisin lähes aina. Välillä oli vuosia jolloin söimme yhdessä vain satunnaisesti kun itse tein vuorotyötä. Yksi asia mitä huomasin kaivanneeni paljon vasta kun olin jo ollut jonkin aikaa säännöllisessä päivätyössä.
Me ollaan sitten se poikkeus, kun syömme vain harvoin yhdessä... Harrastukset, menot, päivärytmi tekevät sen, että ei välttämättä olla paikalla samaan aikaan tai että nälkä olisi samaan aikaan. Teemme kuitenkin ruoan itse alusta loppuun terveellisistä raaka-aineista, mutta usein vain ruoan laittaja syö sitä saman tien, eikä aina hänkään ja muut lämmittävät aikanaan omat annoksensa. Ei tämä varmasti hyvä tapa ole, mutta ei tunnu hyvältä sekään, että olisi pakko syödä jonkun toisen perheenjäsenen rytmin ja aikataulun mukaan.
Syödään yhdessä joka ilta lämmin ateria. Lasten treenit/matsit yms määrittää ruoka-ajan, joka on usein myöhään 20-21. Lapset syö välipala ennen treenejä (samoin aikuiset tarpeen mukaan) ja teinipojilla välipala saattaa olla ihan kunnon ruokaakin.