Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos teillä on struuma, miten se oireilee?

Vierailija
18.03.2024 |

Havaitsin pari vuotta sitten kaulalla oudon kivuttoman kyhmyn. Se tutkittiin ja oli 3cm struuma ja muita pienempiä kyhmyjä kilpirauhasessa.

Ohutneulanäyte otettiin pariin kertaan, mutta "näyte verinen", joten siitä ei voinut sanoa mitään, mutta ei kuitenkaan mihinkään vakavampaan viittaavaa ja kilpirauhasarvot normaalit. Ei jatkotutkimuksia, joka nyt on ihan ok, kun ei oikeastaan vaivaa mitenkään. 

Struuma ei sinällään vaivaa, mutta joskus kuntosalilla sen tuntee, muttei sen ihmeemmin. Lähes joka yö herään tukehtumisen tunteeseen, mutta sitten jatkan unia taas. 

Olen ymmärtänyt, että struuma on yleinen, enkä ole siitä huolestunut. En osaa sanoa, onko omani kasvanut, tavallaan tuntuu, että kylläpä se onkin iso, mutta tavallaan en tiedä, onko se samankokoinen kuin ennen. 

Mitenkä teillä, keillä on struuma, niin onko se kasvanut, vaivaako mitenkään tai joudutko syömään lääkkeitä? Vai oliko alkuun oireeton, mutta sitten se alkoikin oireilla? Onko jopa syöpä kehittynyt? Tai seurataanko sitä mitenkään vai onko yleisohjeena vaan, että ei seurata, ellei tule mitään ihmeempää? 

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaivannut mitenkään, sattumalta löydettiin jokunen vuosi sitten. Kun otetaan muutenkin verikokeita kilpirauhasarvot kannattaa kontrolloida, ei muuta hoitoa.

Vierailija
2/3 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitat kyhmystrumaa, niin on yleinen ja siihen ei ole mitään lääkkeitä. Minulla ollut kymmeniä vuosia ja leikkausta suositeltiin, mutta en mennyt. Vaivaa tietyissä asennoissa nukkuessa ja ahtauttaa nielua ne kyhmyt, yskittää ja limaa yöllä kertyy nieluun ja aamulla pitää rykiä. Jos ei kilpirauhasarvoissa ole mitään poikkeavaa, niin ei siitä mitää vaaraa ole.

T.hoitsu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla melkein 6 cm pitkä, painaa niin että en oikein voi käsiä ylös nostaa kun tuntuu että kuristuu. Ei ole otettu näytettä kun lähinnä nestettä.. Tiedä sitten olisiko pitänyt. Huolettaa kyllä aika ajoin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi