Isovanhemman salasuhde
Tekee mieli purkautua asiasta, josta en ole nähnyt keskustelua: Kun oma vanhempi tai isovanhempi elää pitkässä salasuhteessa.
Lapsena vietin todella paljon aikaa mummolassa, lähes kaikki viikonloput. Mummo oli nuorehko eronnut nainen, mutta mummolla oli kuvioissa pari vuosikymmentä miesystävä, naimisissa oleva mies, joka luonnollisesti vietti viikonloput perheensä luona. Näin tuon miehen elämäni aikana pari kertaa ja lähinnä vierastin koko tyyppiä.
Myöhemmin sama kuvio toistui, lapsuudessa omat vanhempani erosivat ja äitini aloitti pian salasuhteen naimisissa olevaan perheenisään, suhde jatkuu edelleen 20 vuoden jälkeen. Äidilleni tuo mies meni aina omien lapsiensa edelle, ja esim. joulut meillä vietettiin paria päivää etukäteen, jotta äiti sai salarakkaalleeen järjestettyä joulupidot, koska tuo mies vietti joulut oman perheensä kanssa. Me lapset saatiin sitten kylmät rippeet, koska emme voineet häiritä äidin ja tuon miehen yhteistä laatuaikaa.
Nyt olen itse perheellinen ja tuntuu vaikealta selittää lapsille mummon kuvio, ihmettelevät kun mummo puhuu aina ihan tosissaan miehestään ja heidän yhteisestä kodistaan (äitini oma kaksio, jossa mies käy piipahtamassa toisinaan), mutta lapset eivät koskaan edes näe tätä "vaaria".
Itselläni tai lapsilla ei ole edes käsitystä, minkälainen on vaari/isoisä/pappa. Isäni puolelta ei myöskään ole isovanhempia ollut koskaan kuvioissa ja miehenikin isä kuoli jo nnuorena. Oikeastaan normaalia isän rooliakaan ei ole ollut pariin sukupolveen. Tuntuu, että jollain tavalla korjaudun, kun oma mies, itsekin isää vailla elänyt, on lapsille läsnäoleva isä ja toivottavasti päästään vielä isovanhemmiksin joku päivä <3
Kommentit (25)
Tällaista toimintaa hyväksyen siedätte? Itsehän käräyttäisin kaikki salasuhteilijat ja katkoisin välit moisiin epäluotettaviin sukulaisiin. Kieroilkoon yksinään, eikä tarvitse muita vetää mukaan sairaisiin kuvioihin.
Halveksin pettäjiä sekä pettämisen mahdollistajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ja oli kummatkin papat kuolleet jo ennen syntymääni, toinen mummo oli löytänyt uuden miehen, eikä sitä meille lapsille selitetty, hän oli mummon mies. Miksi pitäisi lapsille selittää äitisi kuvioita ? Miksi lasten pitäisi tavata äitisi mies ystävä kun eivät yhdessä asu ?
Mummo mm. kirjoittaa joka korttiin oman ja salarakkaan nimen. Puhuu lähes ainoastaan miehensä asioista, kun ollaan tekemisissä. Kun käymme joskus mummolla, ei tuo mies ole siellä, eikä jälkeäkään siitä, että siellä asuisi joku muu kuin yksinäinen mummo. Sen takia lapsetkin ihmetelleet. Toinen lapsista pian teini, niin alkaa tajuamaan kuvion.
Nykyään on ihan tavallisia tällaiset etäsuhteet, tapailut ja muut kuviot. Lasten ei tarvitse tietää että mies on varattu, muutenkin voisi olla noin ettei kukaan käytännössä tapaa sitä kumppania.
Vierailija kirjoitti:
Pidän äitiäsi kyllä moraalittomana, mutten toki tiedä miehen oman suhteen sopimuksia. Minusta voit avoimesti sanoa ettet itse ikinä suostusi pelkäski spermaämpäriksi, mielummin vaikka yksin. Näin lapsesi oppivat itsekkin reflektoimaan omaa arvomaailmaansa ja kehittymään.
No asiatonta mennä lapsille tuollaista sanomaan. Heidän ei tarvitse tietää mummon kuvioista tarkemmin.
Pidän äitiäsi kyllä moraalittomana, mutten toki tiedä miehen oman suhteen sopimuksia. Minusta voit avoimesti sanoa ettet itse ikinä suostusi pelkäski spermaämpäriksi, mielummin vaikka yksin. Näin lapsesi oppivat itsekkin reflektoimaan omaa arvomaailmaansa ja kehittymään.