Mitä veikkaisitte, ettämun vanhalla äidillä voisi olla?
Herätessään näkö oli kadonnut vasemmasta silmästä. Heitellään päivystyksestä toiseen, nyt on silmäpäivystyksessä. Puhuin puhelimessa ja puhuu hieman outoja, kysyimm. annoinko aamulla kissalle ruokaa, kun kävin siellä. En ole käynyt, soitti mulle aamupäivällä ja oli kotona silloin. Annoin puhelinnumeron päivystykseen, että soittaa ensin sinne. Ei ollut soittanut ja meni sinne, soitti mulle, kun hänellä piti olla aika kello kuudelta, mutta tietoja ei ole siellä tietokoneella.
Voiko kyseessä olla esim. aivoinfarkti?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti puhui seosti kun sai aivoverenvuodon. Toimitin sen ajoissa hoitoon. Käske sen mennä päivystykseen.
Äiti on tällä hetkellä päivystyksessä. Toivon vaan etteivät tutki pelkää silmäoiretta ja lähetä kotiin, jos näönmenetykselle ei löydy silmästä syytä.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti puhui seosti kun sai aivoverenvuodon. Toimitin sen ajoissa hoitoon. Käske sen mennä päivystykseen.
Aika hurjaa, yleensä verenvuoto on ihan kuolemaksi. Tukos on sitten se helpompi hoidettava vaikka sekin on vakava.
Vierailija kirjoitti:
En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta äkillinen näön menetys yhdessä oudon käytöksen ja sekavuuden kanssa voi olla merkki vakavasta terveysongelmasta, kuten aivoinfarktista. Aivoinfarkti on tila, jossa aivojen verenkierto häiriintyy ja osa aivoista lakkaa saamasta tarpeeksi happea ja ravinteita, mikä voi aiheuttaa erilaisia oireita, kuten näön menetyksen, puheen häiriöitä ja sekavuutta.
On erittäin tärkeää, että henkilö saa välittömästi lääketieteellistä hoitoa, jos epäillään aivoinfarktia tai muita vakavia terveysongelmia. Aivoinfarktin varhainen hoito on tärkeää sen vakavien seurausten, kuten pysyvän vaurion tai jopa kuoleman, välttämiseksi.
Jos joku henkilölläsi on äkillisiä neurologisia oireita, kuten näön menetystä, puheen häiriöitä tai sekavuutta, soita välittömästi hätänumeroon ja hakeudu lääkärin hoitoon. Älä odota, vaan toimi nopeasti, jotta voidaan varmistaa asianmukainen hoito ja hoitoa voida
Terveisin Chat GPT. Sovitaanko, että täällä ihmiset juttelevat ihan omien kirjoitustensa kautta? Jos et jaksa etkä osaa, merkitse lähde. Chat GPT -keskustelijat ovat enenevästi keskutelujen syöpä. Älä ole syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on tällä hetkellä päivystyksessä. Toivon vaan etteivät tutki pelkää silmäoiretta ja lähetä kotiin, jos näönmenetykselle ei löydy silmästä syytä.
En kyllä millään usko että voisivat noin tehdä. Näön äkillisen menetyksen syy on tutkittava.
Odota nyt rauhassa, mitä siellä silmätutkimuksissa selviää. Pyydä pitämään sinua ajan tasalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän on päivystyksessä silmäoireella eikä tutkimuksissa ei löydy mitään vikaa silmästä, niin lähetetään takaisin kotiin ja pyydetään ottamaan yhteyttä myöhemmin. Äitisi (tai saattajan) pitää kertoa, että kyse on muusta ja vaatimalla vaatia tutkimaan muitakin mahdollisuuksia, esim. aivoinfarktia.
Neurologi soitteli ja tekevät viipalekuvaukset yms. tulppien selvittämeksi, kun silmästä oli löytynyt tukos. Onneksi on hoidossa
Aina sanotaan, että aivotukos pitää hoitaa heti, mutta sielläkö mummeli odottaa hoitoa? Vanhuksia ei tosiaan hoidetaan enää juuri mitenkään, kun muut priorisoidaan tärkeimmiksi.