Työnhaku on vaikeaa koska työpaikkailmoituksissa ei kerrota juuri koskaan palkkoja.
Pitäisi tulla joku laki mikä velvoittaisi kertomaan työpaikkailmoituksessa palkan mitä työntekijä saa.
Nyt haet töitä ja käyt haastatteluissa kyselemässä palkkaa mitä kyseisestä työstä saa ja koitat valita sen mistä parhaiten maksetaan.
Miksi siis työpaikka ilmoituksissa ei kerrota palkkaa? Joskus on tes ilmoitettu mutta ei muuta.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen lakihan on tulossa, EU-direktiiviin pohjautuen.
Se koskee maksettavien palkkojen läpinäkyvyyttä. Työnhaussa tilanne on usein se, että palkasta neuvotellaan haastattelun yhteydessä.
Tämäkin on lööperiä. Lähes joka työpaikalla on jokin palkkahaitari lähtökohtaisesti, minkä sisälle se palkka menee. On todella ankeaa, jos mitään ei ilmoiteta.
Työhaastattelussa voidaan puhua palkasta, mutta ei siellä mitään palkkaneuvotteluja käydä, kun vasta etsitään sopivaa hakijaa.
Kyllä siellä usein nimenomaan keskustellaan palkasta
Se on se 9 euroa päivässä, tasa arvoisesti miehille ja naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen lakihan on tulossa, EU-direktiiviin pohjautuen.
Se koskee maksettavien palkkojen läpinäkyvyyttä. Työnhaussa tilanne on usein se, että palkasta neuvotellaan haastattelun yhteydessä.
Tämäkin on lööperiä. Lähes joka työpaikalla on jokin palkkahaitari lähtökohtaisesti, minkä sisälle se palkka menee. On todella ankeaa, jos mitään ei ilmoiteta.
Työhaastattelussa voidaan puhua palkasta, mutta ei siellä mitään palkkaneuvotteluja käydä, kun vasta etsitään sopivaa hakijaa.
Tuossa edellä oli esimerkki 5000 - 8000 euron palkkahaitarista. Mitä sen ilmoittaminen oikeastaan ketään hyödyttää, kun se lopullinen palkka selviää vasta myöhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Jollei palkkaa ole kerrottu, oletan, että esitän itse palkkatoiveeni.
Tuokin on typerää ja voi kostautua. Yksi nuori juuri insinööriksi valmistunut haki kesätyönjohtajan paikkaa. Esitti palkkatoiveen ja tuli valituksi. Palkkatoive vaan oli 200€/kk vähemmän kuin mitä olisi maksettu. 4kk pätkän oli alipalkattuna ja sai palkan mitä oli toivonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on typerää ja voi kostautua. Yksi nuori juuri insinööriksi valmistunut haki kesätyönjohtajan paikkaa. Esitti palkkatoiveen ja tuli valituksi. Palkkatoive vaan oli 200€/kk vähemmän kuin mitä olisi maksettu. 4kk pätkän oli alipalkattuna ja sai palkan mitä oli toivonut.
Työnhaku on kaupankäyntiä. Työntekijä myy osaamistaan, jota työnantaja ostaa. On ihan oma vika, jos myy itsensä liian halvalla. Sitä paitsi ei ole mitään "oikeaa" palkkaa mistään työstä, ainakaan yksityisellä sektorilla.
Ei ihan liity aiheeseen mutta minun mielestä suomessa oppisopimusta pitäisi ehdottomasti laajentaa ja kehittää lisää.
Kun katselee oppisopimuspaikkoja mitä on tarjolla niin ne kaikki on sellaisia töitä mitkä ei oikein kiinnosta ja palkka niissä on varsin surkea. Olen itse haaveillut että oppisopimuksella pääsisi koodariksi tai insinööriksi mutta paikkoja ei tunnu vain löytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan liity aiheeseen mutta minun mielestä suomessa oppisopimusta pitäisi ehdottomasti laajentaa ja kehittää lisää.
Kun katselee oppisopimuspaikkoja mitä on tarjolla niin ne kaikki on sellaisia töitä mitkä ei oikein kiinnosta ja palkka niissä on varsin surkea. Olen itse haaveillut että oppisopimuksella pääsisi koodariksi tai insinööriksi mutta paikkoja ei tunnu vain löytyvän.
Tietenkään ei. Työnantaja haluaa palkata sellaisen, joka osaa jotain. Opiskelua varten on koulut. Käy niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään ei. Työnantaja haluaa palkata sellaisen, joka osaa jotain. Opiskelua varten on koulut. Käy niitä.
Tämä on juuri se ongelma suomessa nykyään. Eli työnantajat luulee että kouluista valmistuu valmiita työntekijöitä vaikka todellisuudessa työnteko opitaan töissä, koulut antavat vain pohjat tiedoille.
Vierailija kirjoitti:
Totta, itse olen yrittänyt löytää oppisopimuspaikkaa lääkäriksi, mutta eivät halua laittaa näitä tarjolle vaikka on muka lääkäripula :((((!!!!
Suomalaisten typerä ja lammasmainen työ-uskovaisuus ja oikeiston eli ek:n kusetus on jo niin pitkällä, että ei TARVITSE enää mainita palkkaa.
Ajatelkaapa hetki sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se ongelma suomessa nykyään. Eli työnantajat luulee että kouluista valmistuu valmiita työntekijöitä vaikka todellisuudessa työnteko opitaan töissä, koulut antavat vain pohjat tiedoille.
Nythän kyse oli siitä, että henkilö ei ole käynyt niitä kouluja, joilla insinöörin tai koodarin töitä voisi tehdä. Työnantaja kun voi palkata siihen työhön koulut käyneen ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kaikki oli tyytyväisiä, joten mikä meni pieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän kyse
Miksi työnantaja ei voi oppisopimuksella kouluttaa ihmistä siihen työhön? Koko oppisopimus järjestelmä on varsin turha koska sitä ei voida käyttää koska työnantajat ei halua kouluttaa/opettaa ihmistä työhön.
Seuraava vaihe kai sitten, että vankilatuomion uhalla pakko mennä orjapalkalla?
Kun suomemme nyt sitten tarvitsee työvoimaa ulkomailta, niin miksi ei koskaan sellaisista maista, joissa on länsimaisen tyyliset olot työläisillä? On kai joku Saksa tai Ranskakin ulkomaa?
Näitäkin passaa toisinaan funtsia.
Miten se tekee vaikeaa? Jokseenkin epämiellyttävää kyllä. Minä otan sen mahdollisuutena haastaa potentiaalista työnantajaa. Minkä verran uskaltaa puhua rahasta?
Päättää omat ehtonsa ja oman hintansa jonka alle ei suostu. Sitten vaan neuvottelemaan. Siinä ei ole mitään riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten se tekee vaikeaa? Jokseenkin epämiellyttävää kyllä. Minä otan sen mahdollisuutena haastaa potentiaalista työnantajaa. Minkä verran uskaltaa puhua rahasta?
Se siitä potentiaalista sitten. Palkkaa vähemmän röyhkeän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen vuoksi pitää ottaa kaikki mahdolliset harjoittelumahdollisuudet opiskeluaikana.
Palkoissa voi olla neuvotteluvaraa, mutta jokin palkkalinja sitä on missä tahansa työssä. Jos samasta työstä maksetaan paljon vähemmän muille, ei siinä mitään neuvoteltavaa ole jos hakijalle pitäisi olla paljon korkeampi palkka.