Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausdiabetes=isokokoinen vauva?

17.01.2007 |

Odotan toista lastamme (rv 28), ja viikko sitten sain sitten raskausajan diabetes-diagnoosin. Yksi arvo oli koholla sokerirasituskokeessa. Tästä eteenpäin siis ruokavaliolla pitäisi pitää verensokerit balanssissa.

Kysyisinkin nyt, jos täältä löytyisi kohtalotovereita, vaikuttiko raskausdiabetes vauvanne kokoon? Vai syntyikö " normaalipainoinen" vauva kaikesta huolimatta?

Tänään neuvolalääkäri arvioi vauvan koon normaaliksi, joskin ehkä isommaksi kuin mitä esikoinen oli tässä vaiheessa.

Toki aion nyt syödä terveellisesti, mutta silti vähän huolettaa tuleeko tästä joku jättivauva...

Kertokaahan kokemuksianne!

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

4650g ja 55- senttinen poika, joka juuttui hartioista kiinni, eli tällä kertaa ei pään koko niinkään ratkaissut vaan leveät hartiat.

Rasituksessa yksi arvo oli yhden kymmenyksen yli suositusten, en muista enää mikä se oli. Seurannoissa mitattiin sitten paastoarvon lisäksi jotain pitkän ajan sokeria ja se oli pari kymmenystä koholla ja sen sanottiin olevan pahempi asia. Yritin ruokavaliota noudattaa, mutta näköjään huonolla tuloksella. Poika oli kolme vuorokautta sokeritipassa+ ne muut surkeudet mitä synnytyksessä tuli, eli päälaki repesi imukupista aika pahasti jne. Itse ainakin aion seuraavalla kerralla (jos siis uusi vauveli tulee) noudattaa tiukkaa ruokavaliota, että pääsisin kokemaan vähän normaalimman synnytyksen tämän vastapainoksi, missä vauva kiidätettiin näkemättä teholle. Painoarviot olivat koko ajan alakanttiin, ai niin ja pitkäksi meni, syntyi viikolla 42+2 kolmen päivän käynnistelyn jälkeen. Nytkin poika on edelleen tosi iso, mutta tietysti kasvu tasaantuu, on jo reilu vuotinen. Eli kyllä ne kokemukset voi olla tosi huonojakin, itse en ehkä jälkikäteen ajateltuna ymmärtänyt tilanteen vakavuutta ajoissa. Nimenomaan se sokereiden tasaisuus olis kai se tärkein juttu, itse ilmeisesti kompastuin liian pitkiin ruokailuväleihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla