Äiti aivan puhki yövalvomisista....neuvoja!
Meillä erittäin temperamenttinen tyttö joka kovasti äidin perään....nyt taas pahentunut. Käyn 3 vuorotyössä ja nyt alkaa olla jo niin voimaton olo että pian tuntuu olevan sairasloman paikka jos ei hellitä. Tyttö 3-v käy wc reissulla väh. kerran yössä ja sen jälkeen tulee meidän luo viereen. vien yleensä heti omaan huoneeseen ja joudun hetken istumaan vieressä että nukahtaa. nyt tosin tätä jatkunut jo 2 viikkoa ja alan itse olla jo niin väsyksissä ettei meinaa enää töissä jaksaa olla saatika tehdä kotona homia! onko kelläkään hyviä neuvoja .....
Kommentit (7)
Että se voi olla tosi hankalaa, meillä ainakin o valvottu sitten useampi yö 3v ja 1v lasten kanssa aamukuuteen koko yö ku vaan äiti kelpaa ei isi. ja totutus siis saa aikaan ton valvomis-heräämiskierteen... siis kun tulee raivarit 3v:lle, ja sitten toinenkin herää siihen tohinaan, ja alkaa huutaa molemmat lapset ja seurauksena hyyvin stressaantuneita ja väsyneitä joka iikka, ku kumpikaan lapsi ei nukahda jos toinen itkee.
Meillä vaan on 3v välissä sitten vaikka koko yön.
Ja illalla yritetään ettei joisi kamalasti, että ei tuu sitä yöpissiä. Se auttaa parhaiten. Eli ulkoilua ja väsytystä, iltapala ja juoma, sitten pissille (ja meillä vielä kakallekin) ja iltasatu, valot pois ja nukutaan.
Yövalo ja potta sängyn vieressä vois auttaa, mut meillä tarvii auttajaa kyllä väsyneenä vielä.
Huomiota tarpeeksi paljon päiväsaikaan, sitä ei tunnu saavan meillä ainakaan tarpeeksi koskaan, ja se usein kostautuu yöllä heti, heräilee ja pyytää viereen istumaan (tai sitten otetaan pahimpina öinä viereen, kun molemmat lapset haluaa äidin viereen samaan aikaan --> kaikki nukkuu ahtaasti ja epämukavasti, ainakin äiti..).
Usein oon tehnyt niinkin että otan lapset viereeni, ja jos ei itsellä ole hyvä olo lasten vihdoin taas nukahdettua, jätän heidät isänsä kanssa, ja hipsin itse sohvalle nukkumaan toiseen huoneeseen, rauhassa. :)
Hän kyllä tosi harvoin edes herää yöllä mutta jos menee pissalle niin menee itse ja tulee takas joten minun ei tarvi korvaani lotkauttaa. Kun nukkui omassa sängyssä niin heräili ainakin muutaman kerran.
vanhemmat ja lapset 2v5kk ja 3v8kk, esikko käy yleensä potalla yöllä yksin voi huutaa pissa tuli :-) kuopus ei halua yöllä vaippaa mutta ei herää
kun pissahätä, joten viime yönä kello herätti minut 23.45 ja 3 , minäyleensä hoidan yöllä paitsi kun minulla aamuvuoroherään 4.30 niin mies hoitaa. tai sitten jo illalla sanon että olen väsynyt hoidatko sinä. Joutuuhan sinulla mieskin yöllä hoitamaan jos olet yön töissä .
Meillä lapset ovat 5v. ja 2v. Molemmilla on huoneissaan yövalo. Isompi ei tietenkään pottaa enää tarvitse vaan käy vessassa, jos ylipäänsä yöllä tulee sinne asiaa. Yövalo auttaa oven löytämisessä... :)
Pienemmällä on potta sängyn vieressä ja aikalailla joka toinen yö sinne on jotain tullut. Poika ei herätä meitä pisun takia, vaan toimittaa homman itsekseen. Se mikä hieman puistattaa, on aamuinen haju, jos yöllä on tullut kakka. Yäääk! Poika ei siis viitsi mainita meille tästäkään hommelista, jos on yö. ;)
Laittakaa siis yövalo, jos sitä ei vielä ole. Sitten ei auta muuta kuin opettaa lapsi siihen tapaan, että yö nukutaan omassa sängyssä. Myös pisun jälkeen. Ikävä kyllä siihen saattaa mennä monet makoisat yöunet, mutta kyllä se joskus palkitsee!
Toisaalta joskus olisi ihanaa, jos pikkuinen tuhisisi vieressä. Mä yritin kerran miehen ollessa kisamatkalla saada lapset viereeni nukkumaan. Siinä ne hetken pyörivät unta hakien, kunnes esikoinen sanoi " Äiti, joko me saadaan mennä omaan sänkyyn?" Ja niin jäin yksikseni isoon sänkyyn...
meillä tämä tyttö tosi temperamenttinen...huuta sit puol tuntii tai tunnin jos isi menee huoneeseen. olen todennut et parempi et mä meen nii rauhoittuu paremmin.
TOSIN viime yön valvottii tytön kaa 4-5.30 ku ois vaa halunnut herätä......ja aamulla klo 6 herätys ja aamuvuoroon:(
ensi yön saan nukkua rauhas ku mies ja lapset mummolaan yöks.......edes yksi yö hyvin nukuttuna!
itse annoin pojan nukkua muutaman yön aamuun saakka minun sängyssä, en jaksanut enää sitä rumbaa, parin yön jälkeen loppu heräilyt itsekseen. Ehkä se oli jotain tilapäistä turvattomuutta.
vähennä iltajuomista samalla, varmuuden vuoksi.
Meillä oli myös työt aloittaessani tilanne, että hoisin yksin lapsen yöheräilyt. Ja niitä riitti!! Kun olin aivan piipussa, muutimme systeemiä niin, että vuorottelimme yövalvomisten kanssa. Tilanne parani omalta osaltani huomattavasti kun sai nukkua jokatoisen yön. Kyllä lapsi tottui muutamassa yössä että isäkin kävi hoivaamassa.. aluksi huuteli äitiä mutta kun vaan sitkeästi pysyi sängyssä niin isäkin kelpasi. Välillä oikein huonoina kausina toinen meni vielä eri huoneeseen nukkumaan, että sai aina välillä vedettyä oikein kunnon rauhaisat yöunet. Nyt kun tilanne on parempi, meillä on viikkosysteemi työvuorojen mukaan: aina se kuka saa nukkua pidempään aamulla hoitaa lapsen.