Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä olette tehneet kuolleen lähiomaisen tavaroille?

Vierailija
16.03.2024 |

Huonekalut, kodinkoneet, valokuvat jne..

Surun keskellä tarvitsisin vähän tukea ja neuvoja. Tuntuu että edessä on vuori minne pitää kiivetä😥

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätykseen pöydät jne, tuttavilta kysyä tarviiko jotain esim tuoleja, pöytiä. Jaksamista toivotan.

Vierailija
2/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvat säästin. Kaikki muu roskalavalle ja kaatikselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia! Paperi ja tavara kerrallaan. Huonekaluja voi yrittää myydä vaikka torissa, tai suosiolla pyytää kierrätyskeskus hakemaan kuorma käyttökelpoista tavaraa, loput kaatikselle. Kerää valokuvat ja muut myöhempää varten, kiire niillä ei ole. Tärkeät paperit talteen sitä mukaa kun niitä vastaan tulee, loput silppuriin.

Toiminta ja siivoaminen, ainakin itselläni, auttoi prosessissa. Samalla työstää läheisen kuoleman lopullisuutta, sekä siivoaa surulle oman tilan.

Vierailija
4/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista, vähän kerrallaan niin vuori tuntuu pienemmältä. Itse olen laittanut edesmenneen mieheni tavaroita pois pikkuhiljaa enkä vieläkään kaikkea vaikka kuolemasta lähes 10 vuotta.

Vierailija
5/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää käyttökelpoista tavaraa lahjoitetaan ensin tutuille, sitten joillakin roskalavoilla. Kaatikselle se, joka ei kelpaa kenellekään.

Vierailija
6/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan, kun puolisoni kuoli, kävi appiukko hakemassa kaiken mikä irti lähti.

Appiukko keräsi menehtyneen puolisoni vanhat vaatteet (jopa reikäiset sukat, linttaan asutut vanhat kengät jne) kellon, häälahjaksi saamamme astiat, urheiluvälineet jne.

Hän vei minulta ja lapsilta pois kaiken mikä muistutti lapsia isästä.

Vierailija
7/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin ahneelle naapurille

Vierailija
8/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita perikunnan jäseniä? Millainen on asuinpaikka ollut? Me vietiin käyttökelpoiset vaatteet ja osa käyttötavaroista kirpparille - ei jaksettu itse myydä vaan lahjoitettiin seurakunnan kirpparille niin että sanottiin ottakaa mitä otatte, viemme loput kaatopaikalle (Uffille en periaatteesta vie ja siellä päin ei ollut muita jotka ottivat vastaan). Aika hyvässä sovussa saatiin sovittua mitä kukin ottaa, tosin kun itse olen nainen ja minulla on vain veljiä, toiveet oli jo alunperin erilaiset. Annettiin yksi aika arvokas tavara vanhimmalle, joka meistä on pienituloisin ja me muut ei sitä tarvittu. Teoriassa se on perikunnan, käytännössä hänen. Ei ole jaettu kuolinpesää vielä tänä päivänäkään, vaan lapsuudenkoti toimii kesäpaikkana ja mahdumme sinne kaikki yhtäaikaa. Ei ole mikään kesämökki, vaan tavallinen talo maaseutukirkonkylällä - vaikeasti myytävä eikä arvoa enää ole. Näin olemme päässeet tekemään juuri kuin vastaaja 4, eli tyhjennämme pikkuhiljaa. 

On erikseen kuolinpesän tyhjääviä yrityksiä. Jos tavara ei ole käyttökelpoista, ottavat maksun, mutta myyntikelpoista tavaraa vain hakevat. Näitä on vähän erilaisia. Tähän kannattaa turvautua, jos pesä pitää saada tyhjäksi nopeasti. 

Vierailija
9/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää käyttökelpoista tavaraa lahjoitetaan ensin tutuille, sitten joillakin roskalavoilla. Kaatikselle se, joka ei kelpaa kenellekään.

Haluaisitko itse Sotkan lohkeilleita lastulevykalusteita 90-luvulta?

Vierailija
10/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtolava pihaan ja suurin osa siihen. Sähkölaitteet kaatopaikan SER-kierrätykseen.

Tai kuolinpesätyhjennysfirman toimeksiannolla talo tyhjäksi.

Useimpien meidän irtaimistolla on negatiivinen arvo joten mitään myyntishowta ei ole kannattavaa yrittää, jos yhtään omaa aikaansa arvostaa.

Vierailija
11/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tossa ollut kyse hyvästä ja käyttökelpoisesta tavarasta?

Huonot turhat rojut ja huonekalut kaatikselle.

Ongelmana on usein se, että niitä ottajia löytyy vasta sitten, kun tavarat on jo hävitetty.  Sitten niiden perään kysellään.

Lähisukua asuu lähellä ja kaukana, ja ne kaukana olevat "ei tienneet, milloin ehtivät tulla katsomaan," eikä sitä vuokra -asuntoa kuitenkaan voinut määrättömiin pitää.  Yksi lupasi ottaa jääkaappipakastimen ja sitä hänelle sitten säästettiin ja säästettiin, sitten kun kaikki oli jo melkein tyhjänä, niin ilmoittaa ettei otakaan sitä.

Teki mieli kyllä sanoa, että tulet nyt kuitenkin sen hakemaan, kun kerran lupasit, ja SINÄ hoidat sen sitten minne hoidat.  Oli helkutin helppo näiden kaukana asuvien jättää kaikki työ lähellä asuville.

Vierailija
12/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tossa ollut kyse hyvästä ja käyttökelpoisesta tavarasta?

Huonot turhat rojut ja huonekalut kaatikselle.

Ongelmana on usein se, että niitä ottajia löytyy vasta sitten, kun tavarat on jo hävitetty.  Sitten niiden perään kysellään.

Lähisukua asuu lähellä ja kaukana, ja ne kaukana olevat "ei tienneet, milloin ehtivät tulla katsomaan," eikä sitä vuokra -asuntoa kuitenkaan voinut määrättömiin pitää.  Yksi lupasi ottaa jääkaa

Suurimmalla osalla se ns. arvokas omaisuus on kuitenkin silkkaa roskaa.

Vierailija
13/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimia! Paperi ja tavara kerrallaan. Huonekaluja voi yrittää myydä vaikka torissa, tai suosiolla pyytää kierrätyskeskus hakemaan kuorma käyttökelpoista tavaraa, loput kaatikselle. Kerää valokuvat ja muut myöhempää varten, kiire niillä ei ole. Tärkeät paperit talteen sitä mukaa kun niitä vastaan tulee, loput silppuriin.

Toiminta ja siivoaminen, ainakin itselläni, auttoi prosessissa. Samalla työstää läheisen kuoleman lopullisuutta, sekä siivoaa surulle oman tilan.

Jos asunut vuokralla niin aikaa asunnon tyhjentämiseen ei paljon ole.

Vierailija
14/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin jo äidille, että tilaan pihalle roskalavan ja vien kaiken sinne.

Vierailija
15/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asunut vuokralla niin aikaa asunnon tyhjentämiseen ei paljon ole.

Ja vaikka vuokra olisi maksettu kuun loppuun, niin jos on jossain palvelutalossa, pitää tyhjentää parissa päivässä kun seuraava asukas on jo tulossa. 

Vierailija
16/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan, kun puolisoni kuoli, kävi appiukko hakemassa kaiken mikä irti lähti.

Appiukko keräsi menehtyneen puolisoni vanhat vaatteet (jopa reikäiset sukat, linttaan asutut vanhat kengät jne) kellon, häälahjaksi saamamme astiat, urheiluvälineet jne.

Hän vei minulta ja lapsilta pois kaiken mikä muistutti lapsia isästä.

Sun luvallasiko sen teki?

Vierailija
17/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaamasi henkilö puhui hyvästä käyttökelpoisesta tavarasta, ei lohkeillesta lastulevystä.

Vierailija
18/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös hyvä muistaa, ettei tavaroihin kannata takertua pelkän muistoarvon vuoksi. Kun itse olin tyhjäämässä mummolaa isovanhempien kuoltua, teki mieli säästää jokainen halkeillut kahvikuppi ja kulunut nojatuoli, koska oli niitä mummolassa lapsesta asti katsellut ja tuntui, että ne "pitää jättää muistoksi". Onneksi kuitenkin pidin järjen päässä, kaikki arvoton pistettiin pois, enkä nyt enää muutamaa vuotta myöhemmin edes muista niitä tavaroita, jotka silloin tuntuivat tärkeiltä säästää.

Mummolan ja isovanhemmat muistan ilman tavaroitakin. 

Vierailija
19/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaamasi henkilö puhui hyvästä käyttökelpoisesta tavarasta, ei lohkeillesta lastulevystä.

Sellaisia harvalla on.

Vierailija
20/60 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisia harvalla on.

No jos minä nyt kuolisin, niin tämä keittiön ruokailuryhmä on puoli vuotta vanha ja maksoi maltaita.  Mikrokin tuli hommattua 2 kk sitten, uutta mallia, varmasti jollekin kelpaisi.

Mutta tietysti joskus kymmenien vuosien päästä asia ihan eri.  Mutta ihmisen henki on hupa, ei sitä tiedä milloin täältä lähdetään.

Ja auto kelpaisi ihan takuulla kelle vaan.  Myös miehen moottoripyörät.

Mutta kyllä meidän mammaltakin todella hyvää ja kelpaavaakin tavaraa jäi.  Tuliterän matonkin pelastin, kun sitä oli jo siskon mies kaatiskuormaan kiikuttamassa.