Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysyn gluteenittomista tarjoiluista

Vierailija
15.03.2024 |

Mitkä näistä voi tehdä gluteenittomina ja tarjota kaikille?

Täytekakku, pullat, tiikerikakku, pikkuleivät, voileipäkakku, kinkkupiirakka

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan kaikki noista voi tehdä gluteenittomana.

Vierailija
2/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuo voi tehdä gluteiinittomasti. Eri asia haluavatko kaikki niitä syödä. Minä kyllä söisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta. Ap.

Vierailija
4/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesta paikasta löytyy reseptejä. Esim. nämä kannattaa katsoa.

https://www.k-ruoka.fi/reseptit?q=Gluteeniton

https://yhteishyva.fi/haku?query=Gluteeniton&page=1

Vierailija
5/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös esim. jauhovalmistajan omilta sivuilta löytyy myös gluteenittomia reseptejä.

Vierailija
6/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tilaamassa kotileipomosta juhlatarjottavat. Kai niillä siellä on reseptejä. Ap.

Vierailija
7/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenhan voi tehdä, mutta jos gluteeniton henkilö on oikeasti allerginen tai keliaakikko niin et voi itse valmistaa ellet itsekkin ole kontaminaatioriskin takia.

Vierailija
8/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken voi tehdä gluteenittomana. Mutta en suosittele, jos et oikeasti tiedä asiasta tarpeeksi ja osaa leipoa gluteenittomasti. Aiheutat pahimmillaan sairaalareissun, jos et osaa toimia oikein leipoessasi. 

Vierailija
9/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse tuon kaiken täysin ilman kotimaisia viljoja. Ja maistuu kaikille, moni ei edes huomaa eroa. Pulla noista haastavin, taikina kaipaa sitkoa.

Vierailija
10/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tilaamassa kotileipomosta juhlatarjottavat. Kai niillä siellä on reseptejä. Ap.

Outo kysymys. Totta kai leipomolla on reseptit tuotteisiin, joita valmistavat. Kaikki leipomot tosin eivät tee gluteenittomia tuotteita, koska niitä varten tarvitsee olla omat leipomistilat

Vierailija
11/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten olemassa ihan gluteeniton leipomo. Harmi kun en nyt muista nimeä, mutta jossakin pääkaupunkiseudulla ainakin tällainen on. Ainakin Vantaalla on Citymarketeissa tämän tuotteita myynnissä.

Vierailija
12/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken listasta voi valmistaa gluteenittomana, mutta kaikista helpoimpia tuosta listasta ovat täytekakku ja kinkkupiirakka.

Täytekakku muuten normaalisti, mutta käytä vehnäjauhojen sijaan puoleksi perunajauhoja ja puoleksi gluteenitonta jauhoseosta.

Kinkkupiirakkaan kannatta valita pohjaan ohje, jossa on jauhojen lisäksi perunahiutaleita tai -sosetta. Se tuo pohjaan makua ja mureutta.

Keliaakikon tytär

Vierailija
13/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten olemassa ihan gluteeniton leipomo. Harmi kun en nyt muista nimeä, mutta jossakin pääkaupunkiseudulla ainakin tällainen on. Ainakin Vantaalla on Citymarketeissa tämän tuotteita myynnissä.

Gluteenittomia leipomoita on vaikka kuinka paljon. 

Vierailija
14/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itse tuon kaiken täysin ilman kotimaisia viljoja. Ja maistuu kaikille, moni ei edes huomaa eroa. Pulla noista haastavin, taikina kaipaa sitkoa.

Aina ottaa sydämestä, kun joku puhuu kotimaisista viljoista keliakian yhteydessä. Keliaakikko ei voi syödä minkään maalaista gluteeniviljaa. Työpaikan ruokalassa oli joskus laitettu gluteenittomaan annokseen bulguria. Selittivät silmät kirkkaina sen olevan ok, koska se ei ole kotimaista vehnää. Sen jälkeen en siellä enää uskaltanut syödä. Tästä tosin jo vuosia aikaa.

Joten väärinkäsitysten välttämiseksi ei enää puhuta kotimaisista viljoista tässä yhteydessä, jooko?

Vierailija
15/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ottaa sydämestä, kun joku puhuu kotimaisista viljoista keliakian yhteydessä. Keliaakikko ei voi syödä minkään maalaista gluteeniviljaa. Työpaikan ruokalassa oli joskus laitettu gluteenittomaan annokseen bulguria. Selittivät silmät kirkkaina sen olevan ok, koska se ei ole kotimaista vehnää. Sen jälkeen en siellä enää uskaltanut syödä. Tästä tosin jo vuosia aikaa.

Joten väärinkäsitysten välttämiseksi ei enää puhuta kotimaisista viljoista tässä yhteydessä, jooko?

Tajuan tän. Että esimerkiksi italialainen pasta on myös vehnää. Mutta miten selittää yksinkertaisesti tuon viljattomuuden? Ymmärtääkö kaikki mitä tarkoittaa viljaton? Kun jotkut luulee myös että gluteeniton on viljaton.... Mutta joo, nuo pitää tietää ja tarkistaa huolella, itse en ole hengenvaarassa mutta jotkut saa ikäviäkin oireita.

Vierailija
16/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina kysyä siltä allergikolta/keliaakikolta, miten ne tarjottavat pitää valmistaa. Tiedän tapauksia, ettei voi olla edes samaa uunia, ja sitten niitä, joille on ok käyttää tiskikoneen kautta käyneitä valmistusastioita. Näille jälkimmäisille uskallan itse tehdä tarjottavat, teen ne gluteenittomina JA kokonaan ilman Suomessa kasvavia viljalajeja, ettei tule vahinkoja. Ja valmistan nuo ensin, ja pakkaan pois keittiöstä, ennenkuin alan tehdä muita tuotteita. Käytän jauhoja ja muita tuotteita, joita ohjeistavat käytettäväksi ( esim leivinjauhe tiettyä merkkiä).

Vierailija
17/17 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuan tän. Että esimerkiksi italialainen pasta on myös vehnää. Mutta miten selittää yksinkertaisesti tuon viljattomuuden? Ymmärtääkö kaikki mitä tarkoittaa viljaton? Kun

Tämä on ongelma myös niille, joilla on vaikka vehnäallergia. Heille eivät siis käy kuin luontaisesti gluteenittomat tuotteet, normigluteenittomat ei, koska he eivät ole allergisia gluteenille vaan sille itse viljalle. Tämä on tosi vaikea monen ymmärtää.