Jos tulee firmaasi yyteet, oletko heikoilla?
Mitäs luulet? Tiedän tapauksia, että tarjottiin erorahaa. Eivät nämä korvaansttomiksi itseään luulleet ottaneet. Sitten olivat shokissa, kun tarjottiin enää potkua pyllylle. Älä ole naivi. Juuri sinun pallisi saattaa heilua tietämättäsi.
Kommentit (54)
Vaikka yrityksessä olisi yyteet loppuneet ja ihmisillä irtisanomisajat menossa, niin yritys voi aivan laillisesti ottaa uusia työntekijöitä töihin vuokrafirmojen kautta.
Rehellisesti sanottuna, teen firmalle kohtuu hyvin rahaa, firma siis myy asiantuntijuuttani ja marginaali on noin 45% eli ihmettelen jos pistävät pihalle. Mutta jos niin käy, menen kilpailijalle tai perustan oman firman. Tällä hetkellä en ole halunnut omaa yhtiötä koska työ on stressitöntä ja ei tarvitse tehdä asiakashankintaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on yhdentekevää, kun palkka on niin pieni, että olenko työtön vai töissä. Alalla maksetaan 12€ tunnissa ja siihen se jää. Kun lasken tuet ja säästetyt kulut, esimerkiksi auto, niin nykyinen nettopalkka on jotain 400€. Ei se hirveästi kannusta seitsemäksi heräämään.
Pakko kysyä onko ainoa motiivisi käydä töissä se henkilökohtainen rahallinen etu?
Et mieti esim tämän yhteiskunnan toiminnan rahoittamista? Tai tulevaisuuden velkataakkaa seuraaville sukupolville -onko sinulla omia lapsia?
Tämän vuoksi juuri erilaisia tulonsiirtoja on karsittava ja kriteereitä ja valvontaa kiristettävä. Ihmiset eivät selvästikään ymmärrä, ettei meillä ole mitään kyseenalaistamatonta kansalaispalkkaa vaan tulonsiirrot on tarkoitettu avustukseksi tilanteeseen, jossa ihminen ei pysty itseään elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on yhdentekevää, kun palkka on niin pieni, että olenko työtön vai töissä. Alalla maksetaan 12€ tunnissa ja siihen se jää. Kun lasken tuet ja säästetyt kulut, esimerkiksi auto, niin nykyinen nettopalkka on jotain 400€. Ei se hirveästi kannusta seitsemäksi heräämään.
Pakko kysyä onko ainoa motiivisi käydä töissä se henkilökohtainen rahallinen etu?
Et mieti esim tämän yhteiskunnan toiminnan rahoittamista? Tai tulevaisuuden velkataakkaa seuraaville sukupolville -onko sinulla omia lapsia?
Tämän vuoksi juuri erilaisia tulonsiirtoja on karsittava ja kriteereitä ja valvontaa kiristettävä. Ihmiset eivät selvästikään ymmärrä, ettei meillä ole mitään kyseenalaistamatonta kansalaispalkkaa vaan tulonsiirrot on tarkoitettu avustukseksi tilanteeseen, jossa ihminen ei pysty itseään elättämään.
Hirveä saarna ja jeesustelu ihan tyhjästä. Älä viitsi.
Omistan firman kokonaisuudessaan itse. Uskoisin olevani hyvässä asemassa tapahtui mitä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatteko kertoa, millä kriteereillä lähtijät yleensä valitaan? Minulla on ollut luulo, että ensin määräaikaiset js sitten seuraavaksi viimeisinä vakinaistetut, olenko väärässä? Meidän eläkeläisilläkin on vielä joku 5 vuotta eläkeikään, joten kyllä kai se lähtijä olen minä, kun puoli vuotta sitten sain vakipaikan.
Sinäkin olet siis siinä luulossa, että on olemassa jokin irtisanomisjärjestys. Toinen sinun harhaluulo tuntuu olevan, että kaikki tekevät samaa työtä samalla tavalla - joten ihmiset voidaan valita näillä kriteereillä. Eli olet väärässä.
Onko se harhaluulo? Hienoa, jos on. Ainakin minulle on jostakin jäänyt mielikuva, ettei laki antaisi mahdollisuutta säästää hyviä työntekijöitä ja laittaa pois ns. huonoja. Että olisi juurikin jokin tarkka järjestys, jolloin talossa 30 vuotta olleilla ei olisi mitään pelkoa lähdöstä, ja nuorille tai uusille kopsahtaisi potku takalistoon ensimmäisenä.
Tuo periaate, että viimeksi tulleet lähtevät ensin, ei ole ollut voimassa edes 1970-luvulla. Luulen, että kyseessä on urbaanilegenda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, saarnaan siksi, että mulla on oma lapsi, jonka tulevaisuus huolettaa kun ennen vuotta 2000 syntyneet kuppaa tämän maan tyhjäksi ja velkakurjuuteen.
Itse pystyn lasta avustamaan ja hänellä on jo säästöjä sekä sijoitustili; hän on matkalla korkeakouluun ja hänellä on kielitaitoa. Perheessämme on monta ulkomailla asuvaa läheistä, mm hänelle kovin läheinen serkku Sveitsissä, joten kynnys muuttaa ulkomaille on varmasti monta muuta nuorta matalampi. Kuinka käy niille nuorille, joilla ei ole valmiuksia lähteä pois? Kuinka meidän eläkkeillemme? Jos heittäydymme kaikki sohvalle sylkemään kattoon, kun ei paljon nappaa?
Käynyt neljät YT:t läpi parissa vuodessa. En näköjään lähde, ellei koko tehdasta suljeta. Joka on täysin mahdollista koska toimintamme ei ole ollut kannattavaa sitten Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan.
Kuljetukset on nyt 2 viikkoa seis, lisää asiakkaita menetetään, varastot paisuu, joten tuotantoa on seisotettava. Materiaalipula tulee näkymään vielä ensi talvenakin, koska juuri nyt elämme aikaa jolloin materiaalivarastoa täydennetään, sattuneesta syystä. Jos materiaali loppuu, tehdasta pitää pitää käynnissä raskasöljyä polttamalla, ilman minkäänlaista myytävää tuotantoa, koska tehtaalla on tiettyjä velvoitteita sähkön ja lämmön tuotantoon. Tämä maksaa kymmeniä tuhansia euroja päivässä pelkkänä polttoainekuluna.
Ei hyvältä näytä.
"Joo, saarnaan siksi, että mulla on oma lapsi, jonka tulevaisuus huolettaa kun ennen vuotta 2000 syntyneet kuppaa tämän maan tyhjäksi ja velkakurjuuteen.
Itse pystyn lasta avustamaan ja hänellä on jo säästöjä sekä sijoitustili; hän on matkalla korkeakouluun ja hänellä on kielitaitoa. Perheessämme on monta ulkomailla asuvaa läheistä, mm hänelle kovin läheinen serkku Sveitsissä, joten kynnys muuttaa ulkomaille on varmasti monta muuta nuorta matalampi. Kuinka käy niille nuorille, joilla ei ole valmiuksia lähteä pois? Kuinka meidän eläkkeillemme? Jos heittäydymme kaikki sohvalle sylkemään kattoon, kun ei paljon nappaa?"
Tuo kommentoimasi kirjoittaja kirjoitti, että häntä ei hirveästi nappaa mennä seitsemäksi töihin. Hän ei kirjoittanut, että hän haluaa jäädä työttömäksi. Miten ihmeessä sinulla on noin surkea sisälukutaito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi juuri erilaisia tulonsiirtoja on karsittava ja kriteereitä ja valvontaa kiristettävä. Ihmiset eivät selvästikään ymmärrä, ettei meillä ole mitään kyseenalaistamatonta kansalaispalkkaa vaan tulonsiirrot on tarkoitettu avustukseksi tilanteeseen,
ei itsekkäitä ihmisiä kiinnosta. Tottuneet et kyllä yhteiskunta hoitaa (eivät tajua että se yhteiskunta on me kaikki, ml he itse). Johan tää nähdään nykyisissä eläkeläisissä ettei juur kinostele edes omien jälkeläisten tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi juuri erilaisia tulonsiirtoja on karsittava ja kriteereitä ja valvontaa kiristettävä. Ihmiset eivät selvästikään ymmärrä, ettei meillä ole mitään kyseenalaistamatonta kansalaispalkkaa vaan tu
Jepjep. Joskus syksyllä kuuntelin junassa paria keski-ikäistä äijää. Kiroilivat isoon ääneen sähköyhtiöitten rosvousta, toisella oli sopimus päättynyt ja uusi tullut voimaan poskettomalla hinnalla. Lopuksi toinen kaveri päästi röhönaurun ja totesi, että eipä haittaa kun hänellä ei oo penniäkään omaa rahaa kiinni, Kela maksaa sähkölaskut, mutta tyttären perheellä se on paha paikka kun on sähkölämmitteinen OKT. Oi ymmärryksen puutetta :-O
sory OT
Olisin todella huolissani, sillä olen firmani ainoa työntekijä
Täytyy myöntää, että en tiedä. Haluuko ne pitää nuoret ja halvemmat vai tämmösen viiskymppisen kokeneen ja vähän kalliimman. Toisaalta mulla on ohjelmisto-osaamista ja asiakas jota muilla ei ole... vaikka äkkiäkös nuo oppii, opinhan minäkin.
Luultavasti lomailisin ansiosidonnaiset ja sitten hakeutuisin osa-aikaiseksi tuolle yhdelle asiakkaalle.