Jos tulee firmaasi yyteet, oletko heikoilla?
Mitäs luulet? Tiedän tapauksia, että tarjottiin erorahaa. Eivät nämä korvaansttomiksi itseään luulleet ottaneet. Sitten olivat shokissa, kun tarjottiin enää potkua pyllylle. Älä ole naivi. Juuri sinun pallisi saattaa heilua tietämättäsi.
Kommentit (54)
Kyllä myös moni heistä voivat olla heikoilla jotka luulevat että eivät ole heikoilla. Ei sitä kukaan tiedä mitä työnantaja oikeasti kenestäkin ajattelee paitsi työnantaja itse. Sen kukin tietää täysin varmasti vasta sitten onko heikoilla vai ei jos yyteet tulee.
Tarjottiin eropakettia ja lähtöä samantien, en ottanut pakettia ja pyysin irtisanomisilmoituksen kirjallisena. Koska sitä ei ollut (jotta en riitauta asiaa), niin ilmoitin jatkavani firman palveluksessa siihen asti, että minut irtisanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluatteko kertoa, millä kriteereillä lähtijät yleensä valitaan? Minulla on ollut luulo, että ensin määräaikaiset js sitten seuraavaksi viimeisinä vakinaistetut, olenko väärässä? Meidän eläkeläisilläkin on vielä joku 5 vuotta eläkeikään, joten kyllä kai se lähtijä olen minä, kun puoli vuotta sitten sain vakipaikan.
Taitaa olla menneen talven lumia tuo, että viimeksi tulleet saisivat lähteä. Kun nykyään mennään kvartaali kerrallaan kustannukset edellä, niin ne kalleimmat työntekijät, eli piakkoin eläköityvät ovat listan kärjessä. Henkilökunta ei ole enää pitkään aikaan ollut yhtiön tärkein voimavara.
Meillä on ollut joka vuosi muutosneuvottelut. Aina voi saada potkut.
Vierailija kirjoitti:
Haluatteko kertoa, millä kriteereillä lähtijät yleensä valitaan? Minulla on ollut luulo, että ensin määräaikaiset js sitten seuraavaksi viimeisinä vakinaistetut, olenko väärässä? Meidän eläkeläisilläkin on vielä joku 5 vuotta eläkeikään, joten kyllä kai se lähtijä olen minä, kun puoli vuotta sitten sain vakipaikan.
YT:thän ei varsinaisesti koske määräaikaisia, koska sopimus sitoo molempia osapuolia ja työt loppuu ajallaan ellei sopimusta uusita. Voidaanhan siellä todeta, ettei Martan sopimusta enää tulla uusimaan, mutta en kyllä tuudittautuisi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin olet siis siinä luulossa, että on olemassa jokin irtisanomisjärjestys. Toinen sinun harhaluulo tuntuu olevan, että kaikki tekevät samaa työtä samalla tavalla - joten ihmiset voidaan valita näillä kriteereillä. Eli olet väärässä.
YT:n aikana ei periaatteessa saa palkata uusia (yt:n alaisiin tehtäviin), eikä myöskään jatkaa määräaikaisuuksia MUTTA määräaikaisuus (jos erikseen ei ole muuta sovittu) on molempia osapuolia sitova. Näin ollen määräaikaisia on hankalampi irtisanoa (ei mahdoton, mutta hankala). Näin ollen yt- prosessin aikana päättyviä määräaikaisuuksia ei saisi jatkaa, mutta toisaalta voimassa olevia määräaikaisia sopimuksia ei helposti lähdetä irtisanomaan.
Juuri loppui mullistus eikä ollut oma jakkara uhattuna. Mutta ei se jäljelle jäävienkään osa aina ruusuinen ole; harvoin tehtävän työn määrä vähenee samassa suhteessa, kun työntekijöiden määrä. Lisäksi jäljelle jäävä porukka on ihan hajallaan ja hajalla (ainakin pienessä porukassa), kun rinnalta lähtee työkavereita, joiden kanssa on työskennelty kenties kymmeniä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
En ole heikoilla. Meillä kaikilla on liikaa töitä. Eläköityviä on paljon.
Näissä kommenteissa olisi kiva tietää, missä nämä tyypit on töissä. "Liikaa töitä" ei ole suoja irtisanomisia vastaan, jos esim. toiminto voidaan ulkoistaa, automatisoida tai lopettaa kokonaan.
En usko olevani heikoilla. Mutta jos itse päätän lähteä, niin seuraajani ei tule olemaan Suomessa, vaan jossakin toisessa Euroopan maassa.
En ole huolissani. Sairastan äärimmäisen harvoin, olen joustava työvuorojen suhteen ja teen mitä käsketään. Meillä on koko joukko työntekijöitä, jotka kiukuttelevat kaikessa vastaan ja kieltäytyvät tietyistä työkohteista tai ovat saikulla sopivasti juuri kun on ikävä asiakas listassa. Mulle sitten nakitetaan niitä mitkä ei muille kelpaa, mutta jotka kuitenkin jonkun täytyy tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä myös moni heistä voivat olla heikoilla jotka luulevat että eivät ole heikoilla. Ei sitä kukaan tiedä mitä työnantaja oikeasti kenestäkin ajattelee paitsi työnantaja itse. Sen kukin tietää täysin varmasti vasta sitten onko heikoilla vai ei jos yyteet tulee.
Riippuu työnantajasta, mutta isommissa organisaatioissa ei ole "työnantajaa", joka ajattelee kenestäkin jotain. Tämä tekee pelistä oikeastaan vieläkin vaikeammin ennustettavan. Yt prosessissahan irtisanominen kohdistuu tehtäviin ja jos esim. koko osasta päätetään lakkauttaa, niin eipä siinä tunnollisuudet yms., auta.
Joskus yt prosesissa voidaan toiki kammata heikoimmat yksiköt pois, mutta jos organisaatiota kevennetään rajusti, niin kyllä niissä lähtiöissä on ihan kaikenlaisia tekijöitä.
Ne oli jo tänä vuonna. Ei koskenu mua.
En tiedä, Eikä ole väliäkään kun yhteenkään firmassa Suomessa ei enää koskaan tule YT:;tä. Ei ole ollut yhtäkään YT:Tä Suomessa enää pariin vuoteen eikä uusiakaan tule.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on pärstäkertoin minkä mukaan lähtijät valitaan. YT:t on hyvä keino yrityksille päästä eroon ns. huonoista työntekijöistä. Just näistä sarjasaikuttajista ja joka asiasta valittajista jne. Ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YT:thän ei varsinaisesti koske määräaikaisia, koska sopimus sitoo molempia osapuolia ja työt loppuu ajallaan ellei sopimusta uusita. Voidaanhan siellä todeta, ettei Martan sopimusta enää tulla uusimaan, mutta en kyllä tuudittautuisi siihen.
Tämäkin riippuu määräaikaisuuden syystä. Esim. vanhemmanlomansijainen voidaan sanoa, jos sijaistuksen kohde voitaisiin irtisanoa.
Jos määräaikaisuuden syynä taas on puhaasti työn projektiluonne, niin silloin määräaikaisuuden sitovuutta on vaikea lähteä kiertämään yt:llä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla menneen talven lumia tuo, että viimeksi tulleet saisivat lähteä. Kun nykyään mennään kvartaali kerrallaan kustannukset edellä, niin ne kalleimmat työntekijät, eli piakkoin eläköityvät ovat listan kärjessä. Henkilökunta ei ole enää pitkään aikaan ollut yhtiön tärkein voimavara.
Ei Suomessa ole koskaan ollut mitään sitovaa irtisanomisjärjestystä. Tämä on lähinnä harhaluulo. Muutenkin nämä voisi koskea lähinnä sellaisia työyhteisöjä, joissa on paljon juuri samaa työtä tekeviä ihmisiä. Olisihan se outoa, että esim. ERP:n pääkäyttäjän pitäisi lähteä, mutta varastoon voidaan jättää enemmän kuin tarpeeksi työntekijöitä, jos pääkäyttäjä on rekrytoitu viime viikolla.
Vierailija kirjoitti:
En ole huolissani. Sairastan äärimmäisen harvoin, olen joustava työvuorojen suhteen ja teen mitä käsketään. Meillä on koko joukko työntekijöitä, jotka kiukuttelevat kaikessa vastaan ja kieltäytyvät tietyistä työkohteista tai ovat saikulla sopivasti juuri kun on ikävä asiakas listassa. Mulle sitten nakitetaan niitä mitkä ei muille kelpaa, mutta jotka kuitenkin jonkun täytyy tehdä.
Onpa todella outo tuo sinun työpaikka. Taidat olla jossain kotihoidossa tai siivousfirmassa töissä. Tuo sinun tasosi on normi, ei mitenkään erikoista, joten jos joskus vaihdat työpaikkaa, et erotu muista millään tavalla.
Olisin heikoilla. Meillä esimies päättää jo työhaastattelussa kenestä tykkää ja kenestä ei ja tämän jälkeen millään työhön liittyvällä tekemisellä tai tekemättömyydellä, osaamisella tai sosiaalisilla taidoilla ei ole mitään merkitystä. Ja olen huomannut että kuulun ei-jatkoon -porukkaan.
Toimin hyvinvointialueella lakisääteisen tehtävän lähiesihenkilönä. Voisin hyvinkin olla liipasimella, jos lähdettäisiin tiimejä yhdistämään. Mitään erorahaa tai pakettia olisi kuitenkaan turha havitella. Sinällään ei harmittaisi, selailen viikottain työpaikkailmoituksia ja mietin mitä muuta voisin tehdä jo muutenkin.